کد خبر: 1102554
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۲
تجربه‌های یک سفر
با توجه به دسته جمعی بودن سفر و همراهی با میلیون‌ها زائر، شایسته است نکاتی را از جهت اخلاقی رعایت کنیم تا علاوه بر بهره معنوی بیشتر، سفر را نیز به کام خویش و دیگران شیرین سازیم.
سرویس دین و اندیشه جوان آنلاین: چند روز دیگر بزرگترین زنجیره انسانی در مسیر نجف به کربلا تشکیل می‌شود. مسیری که تجلی ارزش‌های الهی و عظمت سیاسی و اجتماعی شیعه است و به جهان مخابره خواهد شد. اربعین یکی از سفر‌های دست جمعی است که بخشی از خاصیت معنوی آن به حذف فردیت افراد و در عین حال قرار گرفتن در این میان جمعیت شیعه بر می‌گردد.
 
یکی از جلوه‌های زیبایی اربعین این است که همه افراد در هر رده سنی و قشری یک نقطه مشترک دارند و برای رسیدن به همان نقطه مشترک در این مسیر قرار گرفتند.
 
با توجه به دسته جمعی بودن سفر و همراهی با میلیون‌ها زائر، شایسته است نکاتی را از جهت اخلاقی رعایت کنیم تا علاوه بر بهره معنوی بیشتر، سفر را نیز به کام خویش و دیگران شیرین سازیم:
 
سعه صدر داشتن
 
طبیعی است حضور در این سفر با مشارکت و همراهی میلیون‌ها زائر، قطعا انسان را با سختی‌هایی روبرو خواهد کرد، لذا باید از جهت روحی و روانی آمادگی مواجه شدن با مشکلات پیش رو را داشته باشیم. سعه صدر و بردباری را چاشنی سفر خود کنیم، و از بی حوصلگی، کم ظرفیتی، بی تابی و گلایه نمودن از دیگران خود داری کنیم. مسیر پیاده روی اربعین در عین زیبایی و شیرینی مملو از سختی‌هایی است صبوری می‌طلبد و زائران در همین مسیر چند روزه با صبوری رشد شخصیتی خود را شاهد خواهند بود.
 
پرهیز از مزاحمت نسبت به دیگران
 
در پیاده روی اربعین، زائر با ازدحام جمعیت، محدودیت‌های مکانی برای استراحت، عدم وجود وقت مشخص برای خواب و بیداری مواجه خواهد بود لذا باید مراقب باشد وقتی به مکان‌هایی که برای استراحت تعبیه شده وارد می‌شود با سر و صدا کردن، بلند حرف زدن و... موجبات آزار و اذیت و مزاحمت برای زائرینی که بر اثر خستگی راه به استراحت پرداخته اند را فراهم نکند و این سفر معنوی را با گناه همراه نکند. این تنها بخشی از موضوع است. همراهی و همکاری با سایر زائران در طول مسیر یکی از مهم‌ترین رفتار‌هایی است که باید صورت گیرد.

پرهیز از اسراف و زیاده روی در خوردن و آشامیدن
 
گر چه در این سفر معنوی، مردم سخاوتمند عراق با جان و دل، از عمق وجود، بدون هیچ منتی و با افتخار در خدمت زائرین هستند و انواع و اقسام غذا‌ها را حتی با اصرار و التماس بذل و بخشش می‌کنند، ولیکن باید مراقب بود که غذا به اندازه نیاز برداشته شود تا هم از اسراف، حیف و میل‌ها جلوگیری شود و هم پرخوری صورت نگرفته باشد؛ خصوصا آن‌که زائر در یک سفر معنوی گام برداشته است و پرخوری قلب را می‌میراند. زائران باید دقت کنند که سلیقه طبخ غذای ایرانی‌ها وعراقیان تفاوت دارد. در نتیجه با این نگاه اگر غذایی مطابق سلیقه آن‌ها نیست و قبلا امتحان نکردند، با گرفتن و میل نکردن آن اسراف نکنند.
 
پرهیز از زیاده گویی
 
خودداری کردن از پرحرفی، گزافه گویی، بیهوده گویی از اموری است که همه جا، خصوصا در این سفر معنوی باید رعایت شود تا مبادا به دل شکستن، بحث و جدل، غیبت، سوء تفاهم، عیب جویی، منجر نشود. یکی از لذت‌ها این سفر در حال خویش بودن و تفکر در طول مسیر است. مشغول شدن به ذکر و صلوات، تأمل و تفکر در حوادث عاشورا، جایگزین‌های مناسبی در این سفر برای پرحرفی خواهد بود. همچنین همسفر و هم پای خوب در این مسیر و بحث‌های معنوی و دارای نتیجه هم بسیار مفید و موثر است.
 
رعایت ایثار
 
حادثه عاشورا با ایثار، از خود گذشتگی و فداکاری عجین شده و شهدای کربلا از بالاترین سرمایه وجودی خویش یعنی جانشان در راه خدا و بقای مکتب اسلام گذشتند. زیبنده است که زائر حسینی در این سفر با تأسَّی از سیّد الشهداء (علیه السلام)، این فضیلت اخلاقی را ظهور و بروز ببخشد و در مقدم داشتن دیگران خصوصا سالخوردگان، بزرگ ترها، بانوان، بچه‌ها بر خود در صف‌های توزیع غذا، سوار شدن بر وسایل نقلیه، مکان‌های عبادت، زیارت و صف‌های جماعت و مانند این‌ها پیش گام باشد.

رعایت نظافت
 
کثرت جمعیت زائرین، جنگ زدگی کشور عراق، وضعیت نامساعد محیط زیستی این کشور بطور طبیعی زمینه بروز برخی مشکلات و نارسایی‌های بهداشتی را فراهم می‌کند؛ لذا هر زائری ضمن اهتمام به حفظ بهداشت فردی باید از هر گونه اقدامی که موجب آلودگی محیط پیرامون می‌شود، مانند زباله و آشغال ریختن در مسیر سفر، و جاده پرهیز کند.

تشکر از میزبان
 
وظیفه اخلاقی ایجاب می‌کند که زائرین علی رغم مشکلات، کمبود‌ها و نقص‌هایی که ممکن است با آن مواجه شوند از خادمین، مسئولین و دست اندرکاران تشکر و سپاس گذاری کنند که فضا و بستر را مهیا کرده اند تا عاشقان سید الشهداء (صلوات الله علیه) بتوانند در مراسم معنوی و همایش عظیم جهانی پیاده روی اربعین، حضور داشته باشند.
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر