کد خبر: 1109050
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۵
مدیرکل میراث‌فرهنگی لرستان:
حسن پور، گفت: در راستای استحکام‌بخشی پل های لرستان نیازمند تخصیص اعتبارات کلان ملی هستیم.

به گزارش جوان از لرستان، «عطا حسن‌پور»، اظهارداشت: ‌طبق گفته باستان‌شناسان پل‌های تاریخی لرستان بعد از اهرام ثلاثه مصر بزرگترین بناهای سنگی جهان محسوب می‌شوند که باستان‌شناسان بزرگ جهان در بازدید از این پل‌ها هر کدام به عظمت و ویژگی خاص آنان اشاره کرده‌اند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان افزود: بزرگترین دهانه معماری جهان باستان در پل گاومیشان پلدختر قرار دارد که از طاق کسری  ایوان مدائن عریص‌تر است و بلندترین پل جهان باستان کلهرت معمولان است که در تنگنای عرض دره‌ای ۹۱متری با ارتفاع بیش از ۲۶ متر احدات شده است.

وی خاطرنشان کرد: لرستان تنها پایگاه ملی پل‌های تاریخی کشور محسوب می‌شود و تعداد ۱۰۰ پل تاریخی لرستان در فهرست موقت میراث جهانی قرار دارند.

حسن پور عنوان کرد: در کل ایران فقط سه دهنه پل دارای کتیبه هستند که دو مورد از آن شامل پل کلهرت معمولان و کشکان خرم‌آباد است و هر پایه از پل کشکان به اندازه یک آپارتمان عظمت و ماندگاری دارند.

وی خاطرنشان کرد: بزرگترین سازه‌های آبی_تاریخی لرستان پل‌ها هستند که متاسفانه در سیل اخیر دچار خسارت شدند لذا برای استحکام‌بخشی آنان نیازمند تخصیص اعتبارات کلان ملی هستیم و بروز همین سیل را گواهی بر استواری پایدار شاهکار پل‌های تاریخی لرستان دیدیم که فقط یک پایه از پل تاریخی کشکان کج شد و مابقی با خسارت جزیی هنوز استوار هستند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار