کد خبر: 1123986
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۴
مدیرکل میراث‌فرهنگی لرستان:
حسن پور، از صنایع دستی کشف شده در غار یافته لرستان به عنوان قدیمی‌ترین صنایع دستی جهان یاد کرد.

عطا حسن‌پور، به خبرنگار جوان در لرستان، گفت: کهن‌ترین صنعتی که به عنوان صنایع دستی شاخص که در دنیا شناخته شده، یک دندان نیش گوزن است که در کاوش باستان‌شناسی مشترک هیات بلژیکی و ایرانی در سال ۸۳ از غار یافته خرم‌‌آباد کشف شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان افزود: با استناد به کشف دندان نیش گوزن از دوره پارینه سنگی در غار یافته خرم‌آباد، صنایع دستی لرستان در سطح جهانی شناخته شده، از این رو توجه به توسعه این هنرصنعت در اولویت این اداره‌کل قرار دارد. 

وی با بیان اینکه این دندان نیش گوزن با یک مته سنگی بسیار ریز از بالا سوراخ شده و از آن به عنوان گردن آویز استفاده می‌شده است، عنوان کرد: در حال حاضر این اثر در موزه ملی ایران به نمایش در آمده و قدمت آن هم به ۴۰ هزار سال پیش یعنی دوره پارینه سنگی میانه برمی‌گردد که نشان از پیشینه تاریخی تولیدات صنایع دستی لرستان و جایگاه مهم آن در موزه‌های کشور دارد.

حسن پور بیان کرد: تلاش می کنیم با برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های صنایع استان و اعزام هنرمندان لرستان به رویدادهای ملی و بین‌المللی هر چه بیشتر نسبت به معرفی و ترویج این هنر صنعت ارزشمند گام برداریم.

 

پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار