کد خبر: 1137127
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰
بانوان و ورزش؟! برخی مدعی بودند که بعد از انقلاب اسلامی چیزی به نام ورزش بانوان وجود نخواهد داشت. اما امروز تعداد مدال‌های طلای بانوان ایران در رقابت‌های جهانی و آسیایی از بسیاری از کشور‌هایی که مدعی هستند بیشتر است
شیوا نوروزی

بانوان و ورزش؟! برخی مدعی بودند که بعد از انقلاب اسلامی چیزی به نام ورزش بانوان وجود نخواهد داشت. اما امروز تعداد مدال‌های طلای بانوان ایران در رقابت‌های جهانی و آسیایی از بسیاری از کشور‌هایی که مدعی هستند بیشتر است. امروز بانوان ایران برخلاف دوران قبل از انقلاب در بیش از ۴۰ رشته ورزشی فعالیت دارند. آن هم با پوشش کامل ایرانی و اسلامی تا ثابت کنند که حجاب محدودیت نمی‌آورد. فتح سکو‌های قهرمانی جهان معنای واقعی هویت ایرانی و اسلامی بانوی ورزشکار ایرانی است که دنیا شاهد آن است. مهم اینجاست که حضور آن‌ها همواره با موفقیت‌ها و کسب مدال‌های خوش‌رنگ چه در رشته‌های تیمی و چه در رشته‌های انفرادی همراه بوده است. پرچمداری بانوان در بازی‌های المپیک و آسیایی نمونه‌ای از ارج نهادن به مقام شامخ زن در ورزش کشور بوده و هنوز هم مسئولان ارشد ورزش برای انتخاب پرچمداران توجه ویژ‌هایی به انتخاب مدال‌آوران خانم دارند. علاوه‌بر این تلاش برای طراحی لباس اسلامی در رشته‌های مختلف و همچنین پیگیری‌های مستمر جهت گرفتن تأییدیه‌های جهانی از سوی مسئولان ورزش از دیگر نکاتی است که مسیر را برای ارتقای ورزش بانوان کشورمان هموار کرد.
فوتسالی که روزگاری رشته مردانه محسوب می‌شد دیگر یکی از رشته‌های موفق ورزش بانوان به حساب می‌آید. تیم فوتسال بانوان پس از سال‌ها تلاش و ممارست دختران ایران‌زمین، در سال ۲۰۱۵ مقتدرانه بر قله آسیا ایستاد و نخستین مدال طلای قاره را به ارمغان آورد. این قهرمانی در سال ۲۰۱۸ نیز تکرار شد و دختران فوتسالیست در کسب مدال طلا دبل کردند.
عنوان خانم گل رقابت‌ها نیز به سارا شیربیگی ملی‌پوش توانمند کشورمان اختصاص یافت. هندبال یکی دیگر از رشته‌هایی است که رشد قابل توجهی را در بخش بانوان ثبت کرده است. دختران هندبالیست با اینکه توجهات کمتری به آنها می‌شد، ولی باز هم دست از تلاش نکشیدند. تیم‌های ملی هندبال زنان در دو رده بزرگسالان و جوانان سال گذشته تاریخ‌ساز شده و سهمیه حضور در مسابقات جهانی این رشته را به دست آوردند. کبدی، رشته‌ای کهن و ریشه‌دار به لطف درخشش بانوان فعال در این رشته صاحب مدال‌های ارزشمند بسیاری شده است. تیم‌ملی کبدی زنان در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴ مدال برنز و نقره را کسب کرد. اوج هنرنمایی کبدی‌کاران ما در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا به نمایش درآمد؛ فینال بین ایران و هند برگزار شد و با اختلاف سه گل مدال طلا و عنوان قهرمانی به زنان ایران تعلق گرفت. در تنیس روی‌میز، پس از ۴۹ سال تیم زنان کشورمان به جمع ۱۰ تیم برتر آسیا راه یافت و ملیکا حسینی با قرار گرفتن در بین ۱۶ تنیسور آسیا بهترین عنوان در تاریخ تنیس‌روی میز زنان ایران را به نام خود ثبت کرد.
در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگجو، خدیجه آزادپور در رشته ووشو اولین طلای انفرادی ورزش بانوان ایران در این بازی‌ها را به گردن آویخت و برگ دیگری از موفقیت‌های ورزش بانوان ورق خورد. الهه احمدی ملی‌پوش تیراندازی نیز با کسب مقام پنجمی در المپیک لندن به سایر ورزشکاران خانم هموطنش روحیه داد. از تنیس ایران اخبار زیادی به گوش نمی‌رسد، اما پارسال مشکات‌الزهرا صفی یک تنه همه حواس‌ها را به خود جلب کرد؛ برای اولین‌بار در تاریخ تنیس ایران او در رده ۷۴ جوانان جهان قرار گرفت و اینگونه در گرنداسلم استرالیا شرکت کرد. تکواندو یکی از رشته‌های پرطرفدار رزمی است؛ بانوان هوگوپوش با کسب شش مدال در قهرمانی آسیا ۲۰۲۱ برای نخستین‌بار رفتن روی سکو را تجربه کردند و نایب‌قهرمان قاره شدند. الهام حسینی در رشته وزنه‌برداری و در رقابت‌های قهرمانی آسیا ۲۰۲۲ یک تنه سه مدال طلا را ضرب کرد تا در کسب اولین مدال تاریخ وزنه‌برداری بانوان ایران لقب اولین را از آن خود کرده باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار