کد خبر: 1155370
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۶
مسئول بسیج سازندگی با بیان اینکه ۹۷ هزار و ۷۶ نفر جهادگر در قالب ۸۹۷۵ گروه جهادی با انجام ۱۹ هزار پروژه نوروز امسال به مردم خدمت کردند، گفت:پارسال ۱۹ هزار و ۵۶۹ پروژه محرومیت‌زدایی عام‌المنفعه انجام شد و در قالب نهضت راهسازی روستایی و جاده‌های بین مزارع بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر راه روستایی و جاده بین مزارع آسفالت شده است.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از  فارس، سردار محمد زهرایی، مسئول بسیج سازندگی به مناسبت هفته بسیج سازندگی امروز در جمع خبرنگاران حاضر شد و به تشریح عملکرد یک ساله بسیج سازندگی پرداخت.

وی با بیان اینکه بسیج سازندگی از سال 79 و بعد از ادغام جهاد سازندگی با وزارت کشاورزی به فرمان مقام معظم رهبری شکل گرفت، گفت: امسال قرار است یک‌هزار میلیارد تومان جهیزیه برای افراد کم‌بضاعت تهیه و در قالب گروه‌های جهادی اهدا شود، همچنین 2500 نیروگاه خورشیدی با نصب پنل بر روی پشت‌بام مردم در مناطق محروم احداث شود. همچنین امسال 32 نمایشگاه اقتصاد مقاومتی در سراسر کشور برگزار می‌شود.

به گفته زهرایی؛ برای اولین بار فعالیت گروه‌های جهادی به صورت خوشه‌سازی در دستورکار قرار می‌گیرد و برای سرخوشه‌ها 200 راهبر شغلی در راستای فعالیت‌های اقتصاد مقاومتی امسال فعال می‌شود.

به گفته مسئول بسیج سازندگی؛ سال گذشته 5 میلیون بسته کمک معیشتی مومنانه توسط جهادگران تهیه و در اختیار نیازمندان قرار گرفت. همچنین 22 هزار سری جهیزیه برای افراد کم‌بضاعت تهیه شد و 4 هزار زندانی با کمک خیرین و گروه‌های جهادی آزاد شدند.

زهرایی اظهار داشت: از ابتدای طرح کمک معشیتی مومنانه تاکنون 28 میلیون بسته کمک معیشتی مومنانه تهیه و در اختیار نیازمندان قرار گرفته، همچنین 90 هزار سری جهیزیه با همت مردم و کمک جهادگران تهیه شده و در اختیار افراد نیازمند قرار گرفته است.

وی همچنین از شناسایی 1.6 میلیون خانوار نیازمند غیر از افراد مددجوی کمیته امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی در کشور خبر داد.

به گفته وی؛ بسیج سازندگی تشکیلات خود انقلاب است و به هیچ گروه و حزبی وابسته نیست و دچار انحراف نمی‌شود، بلکه جریان زلال انقلابی است که برای انقلاب و ولایت باقی می‌ماند.

سردار زهرایی بیان کرد: ‌در جریان فعالیت گروه‌های جهادی تاکنون حدود 54 نفر از جهادگران که برای خدمت به مردم در قالب گروه‌های جهادی اعزام شدند، د‌جان خود را از دست داده‌اند که این افراد از سوی ستاد کل نیروهای مسلح و بسیج به عنوان شهید خدمت محسوب می‌شوند اما بنیاد شهید هنوز آنها را جزو شهید خدمت محسوب نکرده است.

مسئول بسیج سازندگی همچنین با بیان اینکه قانون بسیج سازندگی سال 86 تصویب شد، گفت: در شرایطی که سمن‌ها (سازمان‌های مردم‌نهاد) می‌توانند از بودجه دولتی استفاده کنند یا مدیران دولتی به آنها کمک کنند، اما گروه‌های جهادی با وجود اینکه اطلس شناسایی و کد شناسه دارند، اما از نظر بیمه درمان و حتی شهید خدمت محسوب شدن افراد جان‌باخته در این گروه‌های جهادی، دچار مشکل هستند.

زهرایی اضافه کرد: طرح بسیج سازندگی برای اصلاح این موارد از دو سال قبل به مجلس ارائه شده و در هیات رئیسه معطل مانده، اما هنوز در صحن مجلس مطرح نشده است و نمی‌دانیم طرحی دو بند بیشتر ندارد، چرا بیش از دو سال در مجلس معطل مانده است.

وی افزود: برخی سیاسیون دوست دارند خود را پدر جریان جهادی بدانند، درحالی‌که جریان خالص جهادی برای انقلاب و کشور است و بدون هیچ چشمداشت و هیچ پرچمی خدمت می‌کنند، البته برای خدمت‌رسانی به مردم از گروه‌های مختلف ممکن است کمک‌هایی بگیرند اما گروه‌های جهادی هیچ‌وقت دولتی نمی‌شوند.

مسئول بسیج سازندگی اظهار داشت: دولتی‌ها نباید تلاش کنند گروه‌های جهادی را دولتی کنند، چون جریان بسیجی و جهادی متعلق به انقلاب و رهبری است و مقام معظم رهبری در دیدار سال 98 با جهادگران تصریح کردند جوانان گروه‌های جهادی و بسیج سازندگی، و این به معنای فاصله نیست بلکه ارتباطی است که بین بسیج و گروه‌های جهادی وجود دارد.

به گفته زهرایی؛ راه‌اندازی 1700 صندوق قرض‌الحسنه اشتغال‌زا و ایجاد 452 تعاونی تولیدی و توزیعی، و ایجاد 152 هزار فرصت شغلی با استفاده از طرح‌های قرارگاه اقتصاد مقاومتی بسیج، و نیز پرداخت 24 هزار و 432 فقره تسهیلات به ارزش 2500 میلیارد تومان، تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال از محل منابع بند (ب) تبصره 16 و آموزش 186 هزار نفر در حوزه اشتغال و نیز راه‌اندازی 8 دهکده اقتصاد مقاومتی در سطح کشور از اقدامات بسیج سازندگی در سال 1401 به‌شمار می‌رود.

وی اظهار داشت: در عرصه عمرانی و فنی، آبرسانی به بیش از 3600 روستا در قالب طرح بسیج آبرسانی انجام شده است، همچنین احداث 40 هزار مسکن برای محرومان با اولویت مددجویان کمیته امداد انجام شد که تاکنون تعداد 10 هزار و 122 واحد مسکونی آن در اسفند سال گذشته با همت جهادگران و بسیجیان احداث و توسط رئیس جمهور به مردم واگذار شده است.

سردار زهرایی اضافه کرد: همچنین ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی حاشیه شهرستان چابهار استان سیستان و بلوچستان به عنوان بزرگ‌ترین حاشیه‌نشینی کشور به  عنوان طرحی الگو در این حوزه با احداث یک مجموعه یک‌هزار واحدی با زیرساخت‌های موردنیاز انجام شده است که این طرح از پیشرفت 70 درصدی برخوردار شده است.

مسئول بسیج سازندگی اظهار داشت: اجرای 19 هزار و 569 پروژه محرومیت‌زدایی عام‌المنفعه در سال گذشته انجام شد و در قالب نهضت راهسازی روستایی و جاده‌های بین مزارع تاکنون بیش از 1200 کیلومتر راه روستایی و جاده بین مزارع‌ آسفالت شد و بیش از 500 پایگاه بسیج مقاومت توسط جهادگران در مناطق محروم احداث شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار