کد خبر: 1187710
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰

سخنگوی کاخ کرملین با بیان اینکه ارائه تسلیحات جدید از سوی غرب به اوکراین هم تأثیری بر نتایج عملیات نظامی ویژه نمی‌گذارد، گفت که تانک‌های آبرامز هم به سرنوشت سایر سلاح‌ها دچار خواهند شد.
امریکا سعی دارد با ارسال تسلیحات جدید از جمله تانک‌های آبرامز به اوکراین معادله بازی را به نفع غرب برگرداند تا کی‌یف بتواند با استفاده از این سلاح‌ها، در برابر روسیه مقاومت کند، ولی مقامات مسکو این اقدامات را بی‌فایده می‌دانند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه روز سه‌شنبه به تحویل اولین محموله از تانک‌های آبرامز ساخت امریکا به کی‌یف واکنش نشان داد. پسکوف طی نشست خبری در کرملین در پاسخ به سؤالی درباره تأیید ورود دسته اول از این تانک‌های امریکایی به اوکراین برای جنگ با روسیه اظهار داشت: «این تانک‌ها هم مانند سایر ادوات نظامی، در آتش خواهند سوخت.» به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» وی درباره عرضه تسلیحات جدید از سوی کشور‌های غربی به اوکراین گفت: «این امر به هیچ‌وجه بر ماهیت و نتایج عملیات ویژه نظامی تأثیر نمی‌گذارد، زیرا اصولاً هیچ سلاحی وجود ندارد که بتواند توازن نیرو‌ها را در میدان جنگ تغییر دهد.»
مقامات کرملین بار‌ها گفته‌اند سلاح‌های غرب فقط به طولانی‌شدن جنگ و قربانی‌شدن اوکراینی‌های بیشتر منجر می‌شود و خود غربی‌ها هم اعتراف می‌کنند که هزاران تن سلاح نتوانسته است موفقیتی کسب کند. «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان دیروز اذعان کرد بخشی از کمک‌های نظامی این کشور به اوکراین برای جنگ با روسیه، بسیار قدیمی یا تجهیزاتی هستند که تقریباً در میدان عمل نمی‌کنند. بائربوک در این‌باره توضیح داد: «اگر فقط قول کمک نظامی بدهید و نتوانید آن را انجام دهید یا چیزی را تحویل دهید که کار نمی‌کند، کمکی نکرده‌اید. برخی از کمک‌های ما بسیار قدیمی بودند، ما می‌دانستیم و در همان ابتدا گفتیم که این‌ها چیز‌هایی هستند که واقعاً کار نمی‌کنند.»
بر اساس گزارش رسانه‌های غربی، بسیاری از سلاح‌های ارسالی غرب به اوکراین در میدان نبرد از‌کارافتاده و منهدم شده‌اند و حتی ضدحمله‌ای که قرار بود بخش‌هایی از سرزمین‌های اوکراین را از دست روس‌ها آزاد کند به شکست منجر شده است. هر چند مقامات امریکایی پیش‌تر گفته بودند جنگ اوکراین تا هر زمان که ادامه داشته باشد، از متحد خود در برابر روسیه حمایت می‌کنند، اما به نظر می‌رسد فضای سیاسی داخل امریکا سیاست‌های دولت جو بایدن را با چالش جدی مواجه کرده است. در این راستا، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید دوشنبه شب در مصاحبه با شبکه «سی‌ان ان» گفت: در صورتی که کنگره لایحه بودجه جدید را به تصویب نرساند، پنتاگون تنها برای چند هفته می‌تواند از اوکراین در جنگ با روسیه حمایت کند.» این در حالی است که قانونگذاران کنگره به مذاکرات داغ و جدی خود بر سر لایحه بودجه‌ای که می‌تواند تا ۲۵ میلیارد دلار کمک به اوکراین داشته باشد، ادامه می‌دهند.
کربی در واکنش به تأثیرات تعطیلی احتمالی دولت فدرال امریکا بر کمک‌های ایالات‌متحده به کی‌یف گفت: «ما یک مقدار بودجه دیگر برای ادامه داریم، بنابراین فکر می‌کنم برای چند هفته آینده یا کمی بیشتر مشکلی نداشته باشیم، اما بدون درخواست تکمیلی که ما آن را ارائه کردیم، قطعاً توانمندی‌مان برای حمایت خوب از اوکراین تا پاییز و ماه‌های زمستان تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار