کد خبر: 1192262
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۷
طولانی بودن فرایند جذب اعضای هیأت علمی به یکی از مسائل و دغدغه‌های متقاضیان تبدیل شده است به گونه ای که اظهار دارند فرایند جذب فرایندی شفاف، مشخص و علمی نیست.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، فرایند جذب اساتید به گونه‌ای بود که افراد متقاضی ماه‌ها منتظر یک پاسخ دقیق از طرف دانشگاه‌ها بودند، می‌گفتند: فرایند جذب اساتید دانشگاه‌ها شفاف نیست، فرایند جذب باید مشخص باشد، به عنوان مثال اگر در زنجیره فرایند، متقاضی پاسخی را از دانشگاه دریافت نکرد چه اتفاقی برای او می‌افتد؟ جذب هیأت علمی چرا طولانی است.

این بخشی از صحبت‌های متقاضیان جذب هیأت علمی است که خواستار شفاف و علمی بودن روند جذب هستند.

با چند نفر از متقاضیان هیأت علمی نیز به گفت‌و‌گو پرداختیم.

محمدمهدی سپهری یکی از متقاضیان عضو هیأت علمی گفت: دانشگاه تربیت‌ مدرس از دانشگاه‌های برتر کشوری است، این دانشگاه متقاضیانی را که هم‌تراز با دانشگاه باشد جذب می‌کند اما در فرایند جذب اساتید برخی از متقاضیان در تراز پائین تری قرار دارند، این موضوع متقاضیان را دچار مشکل کرده است.

* شفاف سازی فرایند جذب دانشگاه‌‌ها

 فرایند جذب اساتید شفاف نیست، فرایند باید مشخص باشد، به عنوان مثال اگر در زنجیره فرایند، متقاضی پاسخی را از دانشگاه دریافت نکند چه اتفاقی برای فرد متقاضی می‌افتد و با توجه به زمانبندی نامشخص انتخاب اساتید دانشگاه‌ها نتیجه فرایند جذب اساتید نیز برای افراد متقاضی مشخص نیست که تا چه مدت فرد متقاضی باید صبر کند، این افراد انتخاب‌های دیگری در دانشگاه‌های دیگر نیز دارند اما نهاد‌های پاسخگویی وزارت علوم‌، تحقیقات و فناوری در گزینش بسیار کند عمل می‌کنند.

* تنظیم آئین نامه مشخص برای جذب اساتید دانشگاه‌ها

 وی افزود: در دانشگاه‌ها شرایط جذب اساتید متفاوت است، به عنوان مثال یکی از شرایطشان تحصیلات در ایران است، در یکی دیگر از دانشگاه‌ها شرط معدل مهم است، اگر یک آئین نامه دقیق برای تمامی دانشگاه‌‌ها وجود داشته باشد افراد متقاضی دچار ابهام نمی‌شوند.

* بازنگری در فرایند جذب اساتید دانشگاه‌ها

سپهری گفت: وضعیت جذب دانشگاه‌ها نیازمند بازنگری فراوان است، چرا که برخی از دانشگاه‌های کشور جلسات جذب هیأت‌ علمی را تشکیل نمی‌دهند، دانشگاه‌ها زمان مشخصی برای جلسه جذب هیأت علمی ندارند و اگر جلسه‌ای‌ به تعویق بیفتد فرایند جذب نیز به تعویق می‌افتد.

* وزن دادن به معیارهای غیر علمی 

 یکی دیگر از متقاضیان جذب درباره طولانی بودن فرایند جذب و علمی نبودن سوال‌های جذب هیأت علمی گفت: یکی از دلایل افول جامعه نخبگانی کم توجهی به نخبگان واقعی است و دلیل دیگر آن وزن دادن به معیارهای غیرعلمی در جایگاه‌های علمی است برای مثال برای جذب هیأت علمی، معیارها باید علمی باشد.

* هیأت خانوادگی به جای هیأت علمی

وی افزود: کاملا از عنوان مشخص است، هیأت علمی! اما معیارها و امتیازهای جذب اخیراً به تعداد فرزندان و همسر مرتبط شده است. در این صورت می‌توان اسم هیأت خانوادگی یا علمی خانوادگی را روی آن گذاشت.

* نامناسب بودن معیارهای انتخاب هیأت علمی

داوطلب دیگر هیأت علمی درباره معیارهایی که برای جایگاه علمی و پذیرش هیأت علمی انتخاب می‌کنند، گفت: معیارها باید اصولی باشد، برای انتخاب هیأت علمی باید به این نکته توجه کرد فردی که می‌خواهد هیأت علمی‌‌ شود تخصص دارد یا خیر؟

* بحث تنوع سلیقه و افکار است

بنده تجربه کوتاه مدتی در مصاحبه اساتید دانشگاه‌ داشته‌ام، مسأله اینجاست افردی‌که مصاحبه را می‌گیرند هر کدام افکار و علایق و سلایق متفاوتی دارند، اگر یک آئین نامه منظمی برای جذب هیأت علمی داشته باشند، قطعا داوطلبان دچار ابهام نمی‌شوند، متاسفانه سوال‌های یک حوزه با حوزه دیگری متفاوت است. بحث تنوع سلیقه و افکار است!

* پاسخ رؤسای دانشگاه درباره دغدغه متقاضیان جذب هیأت علمی

این موضوع را از فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه تربیت مدرس پیگیری کردیم که وی در رابطه با این موضوع گفت: ما برای جذب اساتید دانشگاه خودمان نکات مختلفی را در نظر می‌گیریم از جمله تراز و محل فارغ‌التحصیلی، سوابق تحصیلی و فعالیت‌های علمی برای ما مهم است.

دانشجو درباره نحوه جذب اساتید گفت: بعضی از افراد در فراخوان‌ها و بعضی از آنها‌ را در میان استعدادهای درخشان انتخاب می‌کنیم، برخی هم از طریق معاونت علمی جذب دانشگاه می‌شوند و بعضی از اساتید سابقه خیلی
  زیادی دارند و می‌خواهند به دلایل مختلف به تهران بیایند که  اگر توانایی داشته باشند ما جذب خواهیم کرد.

طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درباره روند جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد گفت: طرح ویژ‌ه‌ای را تحت عنوان هیأت علمی وابسته و دستیار آموزشی برای جذب اعضای هیأت علمی مطرح کردیم که ۴۰ هزار نفر متقاضی شدند و از این بین ۲۰ هزار نفر انتخاب شدند، این ۲۰ هزار نفر در دوره پایه کارشناسی تدریس می‌کنند و روند انتخاب آنها همچنان ادامه دارد. این افراد بخشی از شهریه تحصیل خود را در مقطع دکتری را می‌توانند به این شکل پرداخت کنند، دستیاران آموزشی توسط اساتید پشتیبانی می‌شوند و پس از گذراندن ۱۶ ساعت از دوره آموزشی مدرک دستیار آموزشی از دانشگاه آزاد دریافت می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد:‌ تا به الان نزدیک به ۱۳ هزار نفر متقاضی عضو هیأت علمی در دانشگاه آزاد شدند که هیأت‌های اجرایی جذب در حال مصاحبه از آنها هستند. در این بین داشتن مدرک دکتری و تجربه‌های علمی بخشی از ملاک‌های دانشگاه آزاد محسوب می‌شود و افراد پس از تائید صلاحیت علمی و عمومی جذب دانشگاه آزاد می‌شوند.

* در دانشگاه آزاد دانشجویان به دنبال تجربه هستند

طهرانچی افزود: برای جذب اعضای هیأت علمی اولویت با افرادی که توان علمی و تجربه خوبی دارند و اولویت با افرادی که توان علمی و تجربه خوبی دارند، است. تفاوت دانشگاه دولتی با دانشگاه آزاد اسلامی که در دانشگاه آزاد دانشجویان به دنبال تجربه هستند، بنابراین در مصاحبه‌ها تجربه افراد و میزان دانش توانایی علمی اساتید دانشگاه‌ها را محاسبه می‌کنند.

* سن جذب برای اساتید مادر ۵۰ سال است

در این میان بعضی از متقاضیان خانم نگران سن جذبشان هستند که محمد خلج رئیس مرکز جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این باره گفت: برای سن جذب زنان در هیأت علمی دانشگاه با تعداد فرزندان‌شان طرح قانون جوانی جمعیت را داریم و به ازای هر فرزند یکسال به کِبَر سن اضافه می‌شود که این موضوع را در فراخوان اخیر نیز اعلام کرده‌ایم.

وی افزود: در حال حاضر سن جذب اعضای هیأت علمی ۴۵ سال است و هر متأهلی که فرزند داشته باشد یکسال به سن جذب اضافه می‌شود و سقف‌ سن جذب این افراد نهایتاً تا ۵۰ سال است. کارهای مختلفی انجام می‌دهیم که جذب اعضای هیأت علمی سرعت بیشتری بگیرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار