کد خبر: 1193866
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۰
حضور بانوان در میادین مختلف اقتصادی می‌تواند کمک بزرگی برای به حرکت درآوردن چرخ‌های پیشرفت و توسعه کشور باشد
محمدرضا هادیلو
جوان آنلاین: بانوان کارآفرین درحوزه اقتصاد مقاومتی یک ویژگی خاص دارند و آن هم تلاش و خلاقیت و بهره‌مندی از ایده‌های نو در کارهای‌شان است. یکی از این خانم‌ها در استان همدان با مدرک کارشناسی ارشد در رشته زراعت و کشت نباتات شروع به کار کرده و با بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود در این منطقه علاوه بر اینکه گروهی از هم‌روستایی‌های خود را به زمین‌های کشاورزی کشانده تا به کشت زعفران بپردازند، با راه‌اندازی یک مرکز پرورش قارچ نیز گروه دیگری از خانم‌ها را به تولید این ماده غذایی مشغول کرده است. 
 
حضور بانوان در میادین مختلف اقتصادی می‌تواند کمک بزرگی برای به حرکت درآوردن چرخ‌های پیشرفت و توسعه کشور باشد. از همان دوران دفاع مقدس خانم‌ها نشان دادند پشتیبانی‌های آنان در پشت جبهه بخش اعظمی از کار‌ها را در خط مقدم آسان می‌کرد. حالا و با تعریف اقتصاد مقاومتی، در بسیاری از روستا‌ها این بانوان هستند که به کارآفرینی مشغول شده‌اند، به خصوص خانم‌های تحصیلکرده‌ای که می‌توانند با یک برنامه‌ریزی دقیق و اجرای طرح‌های مهم از ظرفیت‌های منطقه محل سکونت خود در جهت اشتغال‌زایی بهره ببرند. 
بر همین اساس در استان همدان و در روستای عبدالرحیم نهاوند خانمی در جهت اجرایی‌کردن اقتصاد مقاومتی محصولات جدیدی را برای کشت انتخاب کرده و در دستور کارش قرار داده که مورد توجه جمع زیادی از هم‌استانی‌هایش قرار گرفته است. 
این بانوی کارآفرین در گفتگو با «جوان» خود را انسیه میرزاعلی بابایی، فوق‌لیسانس اصلاح نباتات معرفی می‌کند؛ کسی که تحصیلاتش را در مقطع کارشناسی در رشته زراعت و اصلاح نباتات در دانشگاه بوعلی سینا به پایان رسانده و بعد از آن در خرداد سال ۱۳۹۴ موفق شده است در رشته اصلاح نباتات، در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه زنجان فارغ التحصیل شود. 
خودش می‌گوید: محل زندگی ما روستای عبدالرحیم از توابع بخش نهاوند در استان همدان است. والدینم تحصیلات زیادی ندارند، اما هر دوی آن‌ها بسیار روشنفکر، مهربان و مسئولیت‌پذیرند و در قبال تربیت و فراهم‌کردن زمینه رشد فرزندان‌شان از هیچ تلاشی دریغ نکرده‌اند.
این جهادگر عرصه اقتصاد مقاومتی ادامه می‌دهد: پدر و مادرم بزرگ‌ترین نعمت یا بهتر بگویم بالاترین رحمت خداوند در حق من، خواهر و برادرانم هستند. پدرم مشغول شغل پرافتخار و بابرکت کشاورزی و مادرم کدبانویی خانه‌دار است.
 کارشناس ارشد زراعت و اصلاح نباتات می‌گوید: راستش حس می‌کنم هنوز راه درازی برای کسب موفقیت در پیش دارم، اما خوشحالم از اینکه توانستم به تعدادی از بانوان منطقه خودم کمک کنم بتوانند وارد عرصه تولید و اشتغال شوند.
وی ادامه می‌دهد: من زمانی می‌پذیرم فرد موفقی هستم که توانسته باشم کاری برای مردم استان یا کشورم انجام داده باشم؛ کاری که اثرگذار باشد، چه در زمینه فرهنگی، اعتقادی و چه در زمینه اقتصادی یا امور اجتماعی، البته با توجه به زمان زیادی که در دانشگاه برای کسب اطلاعاتی در یک رشته علمی صرف کردم، طبیعی است دوست داشته باشم این اثرگذاری با استفاده از علمی باشد که کسب کرده‌ام.
 
 کم‌آبی و کشت زعفران
بانوی کارآفرین همدانی ابتدا سعی کرده کاشت و برداشت زعفران را در روستا و منطقه زندگی‌اش رونق دهد و بعد از آن با سرمایه‌گذاری روی پرورش قارچ جمع زیادی از زنان این منطقه را برای این کار جذب کرده است. 
این کارشناس رشته نباتات با تأکید بر اینکه از قبل با بسیج محلات همکاری داشتم و از این طریق کاری که فکر می‌کردم از من ساخته است برای مردم انجام می‌دادم، می‌گوید: به علت شرایط بد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، در زمان تحصیل حس خوبی نداشتم و گاهی فکر می‌کردم راه را اشتباه انتخاب کرده‌ام، اما علاقه زیادی به ادامه تحصیل داشتم تا اینکه به طور اتفاقی وارد مجموعه بسیج مهندسان کشاورزی شدم. این آشنایی این زمینه را فراهم کرد که برای فعالیت در روستای محل زندگی خودم انگیزه پیدا کنم و گاهی روستا‌های اطراف را هم مدنظر داشتم چراکه من همیشه آرزو می‌کردم کشاورزی ازرونق‌افتاده هم‌روستایی‌هایم و همینطور سایر کشاورزان دوباره احیا شود، البته هنوز هم این آرزو جزو اولویت‌های من است چراکه تولید داخلی باعث عدم‌وابستگی به بیگانگان خواهد شد.
برای همه ایرانیان تأسفبار است که از کنار زمین‌های وسیع کشاورزی عبور کنند و به جای سرسبزی و شادابی با زمین‌های خشک و تهی از محصول مواجه شوند. به جرئت می‌توان گفت عدم‌مدیریت‌های کارشناسانه در کنار سواد پایین فعالان در زمین‌های زراعی مشکلات زیادی برای این صنعت به وجود آورده است، با این اوصاف خانم بابایی کارش را با کشت زعفران در روستا‌های همدان شروع کرد. 
او می‌گوید: به نظرم زعفران گزینه خوبی برای کسب درآمد به ویژه با در نظر گرفتن شرایط فعلی و کمبود منابع آبی بود، به همین خاطر این کار را انجام دادم و توانستم کشت زعفران خوبی داشته باشم، بنابراین تعدادی از بانوان روستا را هم برای این اقدام مجاب کردم. ابتدا حدود ۱۴ نفر علاقه نشان دادند و در زمین‌هایی با مساحت کم کشت این محصول شروع شد.
کارآفرین حوزه اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه به نظرم این اقدام در چند سال آینده زمینه تولید در سطح وسیع‌تری را به خود اختصاص خواهد داد، ادامه می‌دهد: ظرفیت دیگری که در روستا وجود دارد و می‌تواند به یک فرصت شغلی تبدیل شود، ایجاد سالن‌های پرورش قارچ است، البته باید ابتدا زمینه آموزش بانوان به صورت علمی و عملی فراهم شود که خوشبختانه با کمک سازمان فنی و حرفه‌ای و همچنین بسیج سازندگی و بسیج مهندسین می‌توان این کار را در کمترین زمان ممکن آغاز کرد و به نتیجه رساند.
خانم بابایی یادآور می‌شود: به لطف خدا در حال حاضر در روستای عبدالرحیم یک سالن کشت قارچ دایر شده که ۱۳ نفر از بانوان این روستا در اداره آن سهیم هستند، ضمن اینکه توانسته‌ایم یک صندوق قرض‌الحسنه هم احداث کنیم که برای تأمین اعتبار اولیه‌اش جهاد کشاورزی به ما کمک کرد. 
 
 تعامل و تعاون در بین بانوان
در دنیای کنونی بانوان با وارد شدن به عرصه‌های مختلف می‌توانند به اقتصاد خود، خانواده و اجتماع کمک کنند، ضمن اینکه فعالیت‌های عمومی باعث می‌شود از روزمرگی و انزوا خارج شوند و از اینکه در اجتماع نقشی بر عهده دارند، احساس رضایت کنند. 
در این میان موضوعی که از اهمیت بیشتری برخوردار است، فراهم‌شدن افزایش زمینه تعامل و تعاون در بین بانوان روستایی می‌باشد، چون از این طریق بانوان می‌توانند به موفقیت‌های بزرگی همچون ایجاد شرکت‌های تعاونی یا راه‌اندازی صندوق‌هایی که حمایت‌های مالی را در بر دارد، دست پیدا کنند. 
خانم بابایی با بیان اینکه اگر زمانی حس کنم به موفقیت‌هایی دست یافته‌ام، ابتدا آن را مدیون لطف خدا و حمایت‌ها و ازخودگذشتگی‌های پدر و مادرم هستم، ادامه می‌دهد: وقتی برای گروهی کار ایجاد می‌کنیم و می‌بینیم چطور با شوق کار می‌کنند تا نان حلالی به سفر خانواده ببرند، تمام خستگی‌ها از تن‌مان زدوده می‌شود. اگر حس کنم کاری که انجام می‌دهم، مفید است، حاضرم سخت‌تر کار کنم. مشقت هر کاری با امید به نتیجه رسیدن آن سهل خواهد شد.
این بانوی بسیجی ادامه می‌دهد: گذر زمان، هم به ما انرژی می‌دهد و هم مشکلات را یکی‌یکی از سر راه برمی‌دارد. فکر می‌کنم هر انسانی که وارد این کره خاکی می‌شود، خواه ناخواه، طبیعت و اجتماعات بشری را متأثر می‌کند، حال اگر این تأثیر منفی باشد، تعادل دنیا و نظم طبیعت را بر هم می‌زند و اگر اثر مثبت باشد، ثبات نظم و حفظ تعادل را تضمین و شکوه بشریت را برجسته‌تر می‌کند.
این فعال اقتصاد مقاومتی در مورد کارهایش می‌گوید: زمانی که کشت زعفران را شروع کردیم، گروهی فکر می‌کردند در همدان نمی‌شود این کار را انجام داد، اما با پشتکار و حضور دیگر بانوان ما کاری کردیم که همه را به حیرت وا داشت. بعد از آن کم‌کم تعداد افرادی که به این کار علاقه نشان دادند، افزایش یافت و حتی برخی با زمین‌های کوچک نشان دادند علاقه‌مند به شروع کار جدیدی هستند.
وی تصریح می‌کند که بازار‌های خوبی برای محصولات‌شان پیدا کرده‌اند و حالا درصدد هستند با بسته‌بندی‌های لوکس و استاندارد، برای محصولات‌شان ارزش افزوده داشته باشند. 
خانم بابایی در مورد راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه و وام‌های آن می‌گوید: وقتی خانم‌ها در کنار هم کار را شروع کردند، دیدیم به سرمایه اولیه احتیاج داریم، بنابراین صندوقی را راه‌اندازی کردیم و به مدت شش‌ماه کسی از آن برداشت نکرد. بعد از آن با قرعه‌کشی به کسانی که می‌خواستند کاری شروع کنند یا کار قبلی را توسعه دهند، وام می‌دادیم. این کار آنقدر تأثیرگذار بود که بسیاری از خانم‌ها ابتدا عضو صندوق می‌شدند و تا رسیدن نوبت وام‌شان در کنار دیگر خانم‌ها به آموزش و یادگیری فنون کار می‌پرداختند.
 
 بانوان وحضور اجتماعی و سیاسی
بانوی کارآفرین نهاوندی با تأکید بر اینکه آشنایی و همکاری با افرادی که از عمق وجود برای خدا و مردم کار می‌کنند و پر از انرژی و نشاط هستند، باعث انگیزه و نشاط در انسان می‌شود و من به مصاحبت با چنین افرادی افتخار می‌کنم، می‌گوید: داشتن بصیرت که از مطالبات عمومی رهبری به شمار می‌آید، برای بانوان جامعه هم ضروری است. بصیرت با مطالعه، نداشتن تعصب، منطق و استدلال قوی و قدرت بالای تفکیک صحیح از ناصحیح به دست می‌آید.
خانم بابایی با بیان اینکه بانویی که حضور پررنگ در اجتماع داشته باشد، در آفرینش حماسه سیاسی هم دخیل خواهد بود، تصریح می‌کند: برخی بانوان عقیده دارند با ورود به اجتماع، حضور پررنگ‌تری از خود به نمایش می‌گذارند، در حالی که به عقیده بنده برخی مشاغل برای خانم‌ها موجب از دست دادن وجه زنانگی و آسیب‌پذیری روحیه آنان می‌شود. 
به گفته این بسیجی جهادگر، شغل یک بانو باید طوری باشد که تمام شئون شخصیتی او را حفظ کند و در واقع آسیبی به مسئولیت‌های اصلی او از جمله مادری و همسرداری نزند و در عین حال بتواند در زمینه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی اثرگذار باشد چراکه این زمینه‌ها بی‌ارتباط باهم نیستند. در هر صورت من فکر می‌کنم اشتغال زنان روستایی در عرصه تولید، آن هم تولید مواد غذایی چنین ویژگی‌هایی را خواهد داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار