کد خبر: 1200970
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۰
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با «جوان»:

جوان آنلاین: عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تولید بار اول زمینه‌ساز دانش‌بنیان شدن صنایع بزرگ خواهد شد، گفت: رویکرد تولید بار اول به دلیل اهمیت بومی‌سازی تجهیزات راهبردی تحریمی هر یک از صنایع بزرگ کشور، علاوه بر اینکه زمینه‌ساز دانش‌بنیان شدن صنایع بزرگ خواهد شد؛ در تکمیل زنجیره‌های ارزش تولید و خلق ارزش بیشتر در اقتصاد مؤثر است.

یکی از محور‌های کلیدی در زمینه توسعه زنجیره‌های ارزش صنعتی، دستیابی به فناوری‌ها و تجهیزات راهبردی صنعتی در هر بخش از زنجیره ارزش است که باید به کمک شرکت‌های توانمند در این حوزه به سمت بومی‌سازی و تولید برای اولین بار بسیاری از فناوری‌ها و تجهیزات تحریمی و استراتژیک صنعتی برویم؛ این رویکرد از سال گذشته با اجرای قانون جهش تولید دانش‌بنیان توسط دولت سیزدهم به یک رویکرد مهم توسعه‌ای در صنعت تبدیل شده است و شاهد عقد قرارداد‌های متعدد ذیل سازوکار تولید بار اول در زمینه بومی‌سازی تجهیزات راهبردی صنایع مختلف هستیم که صنعت نفت و گاز با توجه به تجربه موفقیت‌آمیز تولید بار اول قبل از قانون جهش تولید دانش‌بنیان، پیشرو در این زمینه است و توانسته است که به کمک تولیدات بار اول به توسعه صادرات نفت خام کشور نیز دست یابد.
جبار کوچکی‌نژاد عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «جوان» با اشاره به رفع مشکلات خرید محصولات شرکت‌های دانش بنیان و اقدامات معاون علمی و فناروی رئیس‌جمهور با ایجاد کار گروه تولید بار اول در راستای ترک تشریفات مزاحم در این بخش، گفت: به واقع رونق شرکت‌های دانش بنیان می‌تواند دغدغه اشتغال افراد تحصیل کرده در کشور برطرف کند.
این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به قانون جهش تولید دانش بنیان در کشور تأکید کرد: مجلس در این قانون بسیاری از حمایت‌ها در راستای فعالیت شرکت‌های دانش بنیان را لحاظ کرد تا این شرکت‌ها پا گرفته و رشد پیدا کنند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از مشکلات شرکت‌های دانش بنیان مربوط به فروش محصول آنهاست، تصریح کرد: یکی از مشکلات اصلی و دغدغه بزرگ شرکت‌های دانش‌بنیان در طول سال‌های گذشته مشکل بازار و فروش بوده است. دستگاه‌های دولتی و شبه دولتی مثل پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها می‌توانند یکی از مشتریان خوب محصولات دانش‌بنیان و فناورانه باشند، اما این مشتریان برای خرید کالا و محصولات، قوانین و مقررات محدودکننده‌ای دارند و باید از طریق اجرای مناقصه نسبت به خرید محصولات اقدام کنند. این در حالی است که فرآیند مناقصه برای مدیران دولتی، طولانی و پیچیده و از همه مهم‌تر اینکه پرمسئولیت است به خصوص آنکه آن محصول نمونه داخلی ندارد و باید برای اولین بار در کشور بو‌می‌سازی شود.
وی با اشاره به ایجاد کارگروه تولید بارِ اول با مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت صنعت بیان کرد: این کارگروه به درستی مشکلات در این بخش را احصا کرده و می‌تواند باعث حرکت شرکت‌های نوپا به سمت فروش محصولاتشان در بازار شود.
کوچکی نژاد عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه تولید بار اول زمینه‌ساز دانش‌بنیان شدن صنایع بزرگ خواهد شد، گفت: رویکرد تولید بار اول به دلیل اهمیت بومی‌سازی تجیهزات راهبردی تحریمی هر یک از صنایع بزرگ کشور، علاوه بر اینکه زمینه‌ساز دانش‌بنیان شدن صنایع بزرگ خواهد شد؛ در تکمیل زنجیره‌های ارزش تولید و خلق ارزش بیشتر در اقتصاد مؤثر است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار