کد خبر: 1202133
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با «جوان»:

جوان آنلاین: عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی معتقد است از طریق افزایش تولید گاز با مشارکت بخش خصوصی در بهره‌برداری از میادین گازی مشترک می‌توانیم به رشد اقتصادی بالای ۱۰ درصد برسیم و ناترازی زمستانی کشور را نیز برطرف کنیم، همچنین با شکستن این انحصار ضدتوسعه‌ای و مشارکت بخش خصوصی در توسعه میادین مشترک امکان جذب سرمایه‌ها را خواهیم داشت که ثمرات زیادی برای کشور دارد.
سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با «جوان» با اشاره به این موضوع که ورود بخش خصوصی داخلی و خارجی به بهره‌برداری از میادین مشترک گازی را مثبت و گامی رو به جلو ارزیابی می‌کنیم، تصریح کرد: ما به عنوان دومین دارنده ذخایر گازی در جهان مطرح هستیم. بیش از ۱۷‌درصد از ذخایر گازی جهان را در اختیار داریم و بررسی‌هایی در حال انجام است و امکان دارد ذخایر جدیدی کشف شود.
وی ادامه داد: با وجود منابع عظیم گازی که در اختیار داریم، نتوانسته‌ایم آن طور که شایسته بوده است، از این ذخایر بهره‌برداری کنیم. یکی از موانع مهم، نبود بودجه کافی برای بهره‌برداری از این میادین است. با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی داخلی و خارجی می‌توانیم این مشکل را حل کنیم.
به گفته این نماینده مجلس، مصوبه مجلس در خصوص مشارکت بخش خصوصی داخلی و خارجی در بهره‌برداری از میادین گازی مشترک یکی از تصمیمات بسیار مهم و تحول‌آفرین در اقتصاد کشور است.
میرتاج‌الدینی گفت: بخش عظیمی از ذخایر گازی ایران با دیگر کشور‌ها مشترک است، ما بیش از دو برابر نیاز اروپا در کشورمان گاز تولید می‌کنیم، اما مصرف بالایی داریم و در زمستان با ناترازی گاز مواجه می‌شویم. ورود بخش خصوصی به بهره‌برداری از میادین گازی مشترک و افزایش تولید می‌تواند به حل مشکلات‌مان در حوزه ناترازی کمک کند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: مزیت دیگر حضور بخش خصوصی در برداشت از میادین گازی مشترک این است که می‌توانیم به افزایش تولید گاز کشور بپردازیم و با صادرات گاز به اروپا، هند، پاکستان و کشور‌های دیگر به تقویت جایگاه خود در بازار‌های انرژی بین‌المللی مبادرت کنیم.
وی ادامه داد: از طریق افزایش تولید گاز با مشارکت بخش خصوصی در بهره‌برداری از میادین گازی مشترک می‌توانیم به رشد اقتصادی بالای ۱۰‌درصد برسیم و ناترازی زمستانی کشور را نیز برطرف کنیم، همچنین با شکستن این انحصار ضدتوسعه‌ای و مشارکت بخش خصوصی در توسعه میادین مشترک امکان جذب سرمایه‌ها را خواهیم داشت که ثمرات زیادی برای کشور دارد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: ما نیاز به سرمایه‌گذاری حداقل ۸۰ میلیارد یورویی در بهره‌برداری از میادین گازی مشترک داریم. دولت به تنهایی نمی‌تواند چنین سرمایه‌ای را تأمین کند، به همین دلیل، به جذب سرمایه از بخش خصوصی داخلی و خارجی نیاز داریم.
میرتاج‌الدینی گفت: در برنامه هفتم توسعه مصوب کردیم بستر لازم برای حضور بخش خصوصی داخلی و خارجی در پروژه‌های بهره‌برداری از میادین گازی مشترک کشور فراهم شود. امیدواریم هر چه سریع‌تر دولت آیین‌نامه‌های لازم را در این خصوص تدوین و ابلاغ کند و بستر برای اجرای این قانون فراهم شود. ما هم در مجلس پیگیر اجرایی‌شدن این قانون خواهیم بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار