کد خبر: 1203489
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با «جوان»:

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی معتقد است یکی از راهکار‌ها برای مقابله هدفمند با تحریم‌ها توجه به تولید بار اول است؛ موضوعی که اقدامی راهبردی است و منافع زیادی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه تولید صنایع در کشور دارد.
ذبیح‌الله اعظمی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با «جوان» گفت: بومی‌سازی و استفاده از ظرفیت‌های داخل موضوعی است که باید مورد حمایت قرار گیرد و موانع پیش روی آن برداشته شود. یکی از این موانع بازار و ریسک بازار است. قانون، کار را برای شرکت‌های دانش‌بنیان و تولید بار اول آسان کرده است، اما اجرای این سیاست عزم جدی امور اجرایی کشور را می‌طلبد.
وی افزود: مجلس در قانون حمایت از جهش تولید و شرکت‌های دانش‌بنیان خیلی از موانع را برداشت. معمولاً وقتی کار برای شرکت‌های دانش‌بنیان شروع می‌شود، در همان ابتدای کار سازمان‌های منابع طبیعی، محیط زیست و دیگر سازمان‌ها مانع ایجاد کار می‌شوند، اما با مصوبه مجلس اجازه داده شد این شرکت‌ها دو سال کار را شروع کنند و وقتی به تولید رسیدند، بعد از آن تشریفات اداری را انجام دهند. این نماینده تأکید کرد: متأسفانه به جای اینکه موانع تولید را رفع و شرایط تسهیل تولید را در صنایع دانش‌بنیان فراهم کنیم، مانع‌تراشی‌هایی ایجاد می‌کنیم که نیازمند ایجاد کارگروه رفع موانع تولید در وزارتخانه‌ها و استانداری‌ها شده‌ایم.
اعظمی ادامه داد: یکی از راهکار‌ها برای مقابله هدفمند با تحریم‌ها توجه به تولید بار اول است؛ موضوعی که اقدامی راهبردی است و منافع زیادی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه تولید صنایع در کشور دارد. وقتی تحریم هستیم باید قانون تولید بار اول را در دستور کار قرار دهیم، نمونه‌اش ساخت ماشین حفاری، ماشین‌آلات برای برداشت مواد معدنی و برداشت پنبه است. طبیعتاً در شروع کار با توجه به محدودیت‌های واردات مشکلات زیادی وجود دارد و حتی ممکن است در تولید اشکالاتی هم باشد، اما لازم است دولت با تمام وجود حمایت کند تا این شرکت‌ها سرپا بایستند و البته در تولیدات بعدی نیز مشکلات و مسائل خود را حل کنند تا جا بیفتند.
این نماینده از امتیاز‌های قانونی برای تولید بار اول سخن گفت و تأکید کرد: باید دولت تمامی قوانین را به درستی اجرا کند، از جمله بحث جلوگیری از واردات محصولات مشابه، موضوع مهمی است که می‌تواند به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و در نهایت تولید داخل بیاید. از نظر هزینه‌ها نیز قوانینی وجود دارد که می‌تواند تولیدکننده را با انگیزه‌تر وارد کار کند، ضمن اینکه تسهیلات خوبی هم در نظر گرفته شده است که به تولید محصول کمک می‌کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار