کد خبر: 1204145
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۵
دربی پرسپولیس و استقلال همواره حساسیت بالایی داشته و به همین دلیل هم کمتر توانسته جذابیتی به لحاظ فنی در پی داشته باشد، چراکه مربیان ترجیح می‌دهند بازی با تساوی به پایان برسد تا اینکه بازنده میدان باشند و همین احتیاط جذابیت آن را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.
دنیا حیدری

جوان آنلاین: ورزشگاه آزادی عصر امروز میزبان یکی از حساس‌ترین بازی‌های نیم‌فصل نخست لیگ برتر است. مصاف سرخابی‌های پایتخت قرار بود شهریور‌ماه برگزار شود، اما با توجه به‌حضور پرسپولیس در لیگ قهرمانان سوت آغاز این مسابقه ساعت ۱۶:۱۵ امروز از سوی موعود بنیادی‌فر به صدا درمی‌آید.
البته از بازی‌های معوقه هفته پنجم، سپاهان- فولاد و همچنین شمس آذر – نساجی نیز به‌طور همزمان ساعت ۱۷:۳۰ به مصاف هم می‌روند، اما بی‌تردید دربی ۱۰۲ حساس‌ترین بازی امروز است.

جنجالی و پرحاشیه
دربی پرسپولیس و استقلال همواره حساسیت بالایی داشته و به همین دلیل هم کمتر توانسته جذابیتی به لحاظ فنی در پی داشته باشد، چراکه مربیان ترجیح می‌دهند بازی با تساوی به پایان برسد تا اینکه بازنده میدان باشند و همین احتیاط جذابیت آن را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.
اما صد و دومین رویارویی سرخابی‌های پایتخت بی‌شک متفاوت از مصاف‌های قبلی است. جدا از کل‌کل‌های همیشگی و جایگاه دو تیم (صدرنشینی استقلال با ۲۴ امتیاز و چهارمی پرسپولیس با ۲۰ امتیاز) و نتایج اخیر آنها، نفرات حاضر روی نیمکت استقلال می‌تواند یکی از دلایل حساسیت بازی امروز باشد. هرچند که سرمربی پرسپولیس در کنفرانس قبل از بازی تلویحاً هشدار داده که کادر فنی دو تیم باید مراقب رفتار‌های خود باشند تا مانع از هرگونه تنشی شوند، اما بعید است که جو ورزشگاه متأثر از بازگشت هاشمی‌نسب به نیمکت استقلال نباشد، خصوصاً که نکونام با کنایه زدن به پرسپولس در کنفرانس قبل از بازی و بیان اینکه امیدوارم دیگر آن اتفاق نیفتد که داور در جشن حریف شرکت کند، قبل از هر کسی در آتش حواشی دمیده و با این شروع نمی‌توان انتظار پایانی آرام را داشت.

جدال در محوطه جریمه
نکونام در این دیدار حساس، ایمان سلیمی و محمدحسین مرادمند، دو مهره تأثیرگذار خط دفاعی تیمش را به دلیل مصدومیت در اختیار ندارد. امید عالیشان، اما بعد از دو هفته مصدومیت، شرایط خوبی برای حضور در ترکیب دارد، درست برخلاف وحید امیری که به تازگی تأیید شده مصدومیت او به این زودی‌ها برطرف نخواهد شد، اما به نظر می‌رسد که نبرد اصلی دو تیم در محوطه جریمه پرسپولیس باشد. دوئلی بین بلانکو مهاجم بلندقد استقلال و گولسیانی و کنعانی‌زادگان مدافعان فیزیکی سرخپوشان. البته دو تیم بهترین خط دفاعی لیگ را در اختیار دارند، اما پرسپولیس برخلاف استقلال مهاجمان ششدانگی ندارد و این می‌تواند کار یاران یحیی برای گلزنی را سخت کند، درست برعکس استقلال که شیوه بازی‌اش حضور بلانکو در محوطه جریمه حریف و تغذیه او توسط مهرداد محمدی است که نه فقط تکنیکی که فیزیکی و قدرتی نیز هست و خوب می‌تواند با استارت‌های انفجاری خود موقعیت خلق کند و شرایط گلزنی را برای بلانکو مهیا و پرسپولیس را با مشکل مواجه کند. البته از این مهم هم نمی‌توان به سادگی گذشت که یاران یحیی در شرایط بحرانی عملکردی به مراتب بهتر دارند و بعید نیست اگر با تمام مشکلات ریز و درشتی که دارند، بار دیگر موفق به زمینگیر کردن استقلال در آزادی شوند.

طلسم عجیب
درست بعد از برتری ۳ بر صفر مقابل پرسپولیس در جام‌حذفی که پایه‌گذار شعار سوبله‌چوبله شد، استقلال با افتی مشهود مواجه شد و طلسمی عجیب این تیم را یقه کرد، به‌طوری‌که از بهمن ۱۳۹۰ که هت‌تریک ایمون زاید دربی را به سود سرخپوشان پایتخت خاتمه داد، استقلال از ۲۷ رویارویی خود با پرسپولیس تنها در دو بازی موفق به کسب برتری در طول ۹۰ دقیقه بازی شده است. علاوه بر آن شش سالی می‌شود که آبی‌پوشان در جریان رقابت‌های لیگ برتر موفق به شکست پرسپولیس نشده‌اند و آخرین برد آن‌ها در لیگ به دهه اول اسفند ۱۳۹۶ برمی گردد، زمانی که شفر آلمانی سکان هدایت آبی‌پوشان را در دست داشت و استقلال با تک‌گل وریا غفوری برتری خود را جشن گرفت. البته استقلال در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در جریان رقابت‌های جام حذفی موفق به برتری مقابل پرسپولیس شد، اما هر دو برد نیز در ضربات پنالتی بود، نه جریان بازی که طبق قوانین بین‌المللی فقط تیم صعودکننده مشخص و نتیجه مساوی حساب می‌شود. همچنین در پنج بازی اخیر نیز سه بازی با تساوی و دو بازی نیز با برتری پرسپولیس به پایان رسیده است. آمار و ارقامی که اصلاً برای هواداران استقلال خوشایند نیست، اما برای نکونام فرصتی ایده‌آل است که با کسب برتری در صد و دومین مصاف دو تیم و شکست این طلسم عجیب، نام خود را در دربی سرخابی‌های پایتخت ماندگار کند!

دربی بازی فرصت‌ها
بی‌تردید کمتر کسی است که نداند جایگاه دو تیم در دربی کوچک‌ترین تأثیری ندارد و آنچه تیم برنده را مشخص می‌کند، استفاده درست از موقعیت‌هاست و بس. درست همان معضلی که فرصت برتری مقابل النصر و الدحیل را در جریان رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا از پرسپولیس گرفت. پرسپولیس برخلاف استقلال که در فرصت‌طلبی و استفاده بهینه از اندک فرصت‌های رقم خورده توانایی قابل توجهی دارد به از دست دادن فرصت‌ها شهره است، به همین دلیل هم خیلی زود و در مرحله گروهی با لیگ قهرمانان آسیا بدرود گفت، اما تکرار این اشتباه در مصاف با استقلال می‌تواند برای یحیی و شاگردانش گران تمام شود، خصوصاً که او بعد از باخت به الدحیل در آزادی به وضوح خشم هواداران ناراضی تیمش را دید. هوادارانی که بی‌هیچ تردیدی کسب نتیجه برابر استقلال از صعود به یک هشتم‌نهایی لیگ قهرمانان هم برایشان اهمیت بیشتری دارد، خصوصاً حالا که آبی‌پوشان به واسطه فرصت‌سوزی پرسپولیس در صدر جدول جولان می‌دهند.

VAR در لیگ برتر
تنها نکته مثبت این دربی قبل از به صدا در آمدن سوت بازی، تأیید استفاده از کمک‌داور ویدئویی است که این روز‌ها به لطف لیگ قهرمانان در ورزشگاه آزادی مستقر است، البته به شکل اجاره‌ای و موقت!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار