کد خبر: 1207634
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۲
بررسی روند شاخص‌های بورس نشان می‌دهد پول سهامداران خرد بازهم به سمت سهم‌های کوچک بازار حرکت کرده است.

جوان آنلاین: در حالی که بسیاری امیدوار بودند شاخص بتواند به کانال ۲.۲ میلیونی برگردد، اما امروز نیز شاخص برای سومین روز متوالی باز هم ریزش کرد و از کانال بالاتر دور شد.

به گزارش فارس، کاهش ارزش معاملات طی معاملات هفته جاری نشان می‌دهد بازار در انتظار گزارش‌های فصلی شرکت‌ها برای فصل پاییز است و با این حال، همه گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها در سامانه کدال به اطلاع عموم رسیده است و به نوعی میزان فروش شرکت‌ها مشخص شده است و این گزارش‌ها انتظار سهام‌داران و فعالان بازار را برآورده نکرده است.

در جریان معاملات این روز‌های بورس، بازهم نماد‌های کوچک از نماد‌های بزرگ بیشتر مورد استقبال قرار گرفتند و به نظر می‌رسد بازهم باید شاهد حرکت خلاف جهت شاخص‌های کل و شاخص‌های کل هموزن بورس باشیم.

* انتظار سهامداران از سازمان بورس

رضا گلستانی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: حقوقی‌ها از نظر مارکت و حجم بازار در ۲ سال اخیر تقریباً ۸۰ درصد بازار را در اختیار دارند، اما از نظر حجم معاملات این نسبت برعکس شده و بازیگران اصلی در بازار معاملات، حقیقی‌ها هستند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: زمانی که ۶ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه تزریق شد، نهاد رگلاتور افزایش ضریب تضمین مشتریان اعتباری را از ۶۰ درصد به ۶۵ درصد افزایش داد که باعث افزایش پولِ در دسترس برای معاملات شد.

وی افزایش نرخ بهره بانکی را تهدید اصلی در بازار سرمایه دانست و ادامه داد: نرخ بهره بانکی به شکل خزنده‌ای در حال رشد است، اما هم‌زمان با نزدیک شدن به فصل بودجه‌ای قیمت‌ها در بازار سرمایه به کف رسیده و ارزنده هستند.

گلستانی تاکید کرد: انتظار اصلی سهامداران در شرایط کنونی این است که وزارت اقتصاد و سازمان بورس فعال‌تر باشند و اقدامات منسجم و هماهنگ شده‌ای را به عمل آورند تا اعتماد به بازار و سهامداران تزریق شود.

* آغاز حرکت خلاف جهت شاخص‌های بورس

در پایان معاملات روز دوشنبه یازدهم دی ماه ۱۴۰۲، شاخص کل بورس ۷ هزار و ۷۷۳ واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۱۶۸ هزار و ۳۲۸ واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی ۲۸ صدم درصد بوده است.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با ریزش ۳۱۳ واحدی در رقم ۷۵۷ هزار و ۹۹۸ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی ۴ صدم درصد بوده است.

شاخص کل فرابورس با افت ۹۵ واحدی به رقم ۲۶ هزار و ۳۱۸ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با کاهش ۱۰۳ واحد به سطح ۱۳۹ هزار و ۱۶۰ واحد رسید.

* خروج پول حقیقی از بازار سرمایه: نیم تریلیون تومان در ۲ روز

روز دوشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای دومین روز منفی شد و ۲۰۹ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد. در مجموع دو روز اخیر بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بورس خارج شده است.

امروز نماد دی (بانک دی)، شپنا (پالایش نفت اصفهان) و خودرو (ایران خودرو) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نماد‌های ذوب (ذوب آهن)، نیان (نیان الکترونیک) و ودی (بیمه دی) تعلق داشت.

* افزایش ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۲۶۵ هزار و ۳۶۳ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۲۵۷ هزار و ۹۶۴ میلیارد تومان بود که ۹۷ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با افزایش ۶ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۴ هزار و ۵۸۱ میلیارد تومان رسید.

* رشد ارزش صف‌های خرید بورس

در پایان معاملات امروز، تعداد نماد‌های مثبت ۲۳۱ نماد و تعداد نماد‌های منفی ۵۷۵ نماد بوده است. یعنی حدود ۷۱ درصد نماد‌ها سرخ پوش شدند.

در معاملات دوشنبه، ۶۱ نماد صف خرید داشتند و ۵۲ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۲۱ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۴۸۴ میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش ۶ درصدی به ۲۷۶ میلیارد تومان رسید.

در بازار امروز ۱۱ دی ماه، سرانه خرید هر نماد در بازار، در حدود ۲۲.۱ میلیون تومان و سرانه فروش در حدود ۲۲.۸ میلیون تومان بود.

همچنین، در بازار امروز به ازای هر کد (میانگین نمادها)، سرانه خرید حقیقی در حدود ۲۴.۸ میلیون تومان و سرانه فروش در حدود ۱۸.۰ میلیون تومان بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار