کد خبر: 1209499
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۰۴:۰۰
رهبران یاهو در دهه نخست قرن ۲۱ به تحولاتی همچون موبایلی‌شدن اینترنت و اجتماعی‌شدن آن توجه کافی نداشتند، حال آنکه رقبای تازه‌نفس و جسور یاهو یعنی گوگل و فیس‌بوک این تحولات را به خوبی رصد کردند و واکنش بموقعی نسبت به آن نشان دادند و به ابرشرکت‌هایی تبدیل شدند که امروزه ۸۴۰میلیارد دلار و ۵۰۰میلیارد دلار ارزش دارند و همه جای جهان نام‌شان بر سر زبان‌ها جاری است، حال آنکه کمتر نشانی از اولین غول دنیای اینترنت، یعنی یاهو به چشم می‌خورد.

جوان آنلاین: کانال تلگرامی «مدیریت وکسب و‌کارها» یادداشتی از سیدحسین علوی‌لنگرودی را که در آن به سرنوشت غم‌انگیز سه غول دنیای کسب‌و‌کار پرداخته شده است، به اشتراک گذاشت. سرنوشت سه شرکت ارائه‌شده در این یادداشت به شرح ذیل است:
۱) شرکت بلاک‌باستر (Blockbuster) یک شرکت کرایه ویدئو و بازی‌های ویدئویی در امریکا بود که در دهه۱۹۹۰ در اوج موفقیت و شهرت بود، به طوری که بیش از ۶۰هزار کارمند داشت و درآمد سالانه‌ای معادل
۹/ ۵میلیارد دلار را به ثبت رسانده بود. با این همه به دلیل بی‌توجهی رهبران و مدیران این شرکت به تغییر و تحولات تکنولوژیکی که در دهه۱۹۹۰ در حال وقوع بود، این شرکت خیلی زود به سراشیبی سقوط افتاد و در آستانه سال۲۰۰۰ اعلام ورشکستگی کرد. رهبران شرکت بلاک‌باستر حتی به پیشنهاد شراکت با نتفلیکس نیز پاسخ منفی دادند. در سال۲۰۰۰ شرکت نتفلیکس تصمیم گرفت با هدف استفاده از شبکه گسترده مشتریان شرکت بلاک‌باستر به این شرکت پیشنهاد شراکت دهد و پس از دریافت جواب منفی از جانب مدیران بلاک‌باستر پیشنهاد خرید آن شرکت به مبلغ ۵۰میلیون دلار را نیز ارائه داد که باز هم با پاسخ منفی صاحبان بلاک‌باستر روبه‌رو شد، البته این لجاجت و مقاومت بی‌دلیل شرکت بلاک‌باستر در برابر این پیشنهاد‌های سازنده برای خود آن‌ها گران تمام شد چراکه در حال حاضر شرکت نتفلیکس یکی از موفق‌ترین و ثروتمندترین شرکت‌های دنیا با بیش از ۱۶۰میلیارد دلار سرمایه است، حال آنکه امروزه شرکتی به نام بلاک‌باستر اصلاً وجود خارجی ندارد و فقط نامی از آن باقی مانده است، آن هم فقط به این دلیل که شرکت نتفلیکس در همان دورانی که بلاک‌باستر خود را با کرایه‌دادن بازی‌های ویدئویی مشغول کرده بود، به تغییر و تحولات در حال وقوع در دنیای تکنولوژی توجه بیشتری کرد و با تنوع‌بخشیدن به فعالیت‌ها و حوزه‌های کاری‌اش توانست آن تغییر و تحولات را به فرصتی برای جهش بزرگ خود تبدیل کند.
۲) شرکت یاهو در سال۲۰۰۰ حرف‌های زیادی برای گفتن داشت و به نوعی، معرف اینترنت به جهانیان بود. شرکت یاهو در آن سال‌ها ارزشی معادل ۱۲۵میلیارد دلار داشت و با پولی که در اختیار داشت، می‌توانست هم گوگل و هم فیس‌بوک را بخرد، اما به‌خاطر عدم‌توافق بر سر قیمت این کار را نکرد. جالب است بدانید که قیمتی که در آن زمان از طرف مالکان گوگل به یاهو پیشنهاد شده بود ۳میلیارد دلار بود. در دهه نخست قرن ۲۱ شرکت یاهو همچنان به حرکت کند و بی‌توجه به تغییر و تحولات تکنولوژیک و بازار ادامه می‌داد تا اینکه شرکت مایکروسافت در سال۲۰۰۸ پیشنهاد خرید یاهو با قیمت ۴۵میلیارد دلار را ارائه داد که رهبران یاهو این پیشنهاد خوب را نپذیرفتند و به مسیر نادرستی که از چند سال قبل در حال طی‌کردنش بودند، ادامه دادند و این اشتباه را تا سال۲۰۱۶ ادامه دادند، یعنی زمانی که مجبور شدند چوب حراج به یاهو بزنند، نتیجه آن شد که شرکتی به نام وریزون، یاهو را با قیمت ۸/۴میلیارد دلار خریداری کرد، اما چه بر سر شرکتی که روزگاری یکه‌تاز میدان اینترنت بود و حرف اول را در دنیای اینترنت می‌زد، آمد که به چنین سرنوشت غم‌انگیزی دچار شد؟ پاسخ این سؤال در بی‌توجهی به دگرگونی‌های در حال وقوع در زمینه اینترنت نهفته است. در واقع رهبران یاهو در دهه نخست قرن ۲۱ به تحولاتی همچون موبایلی‌شدن اینترنت و اجتماعی‌شدن آن توجه کافی نداشتند، حال آنکه رقبای تازه‌نفس و جسور یاهو یعنی گوگل و فیس‌بوک این تحولات را به خوبی رصد کردند و واکنش بموقعی نسبت به آن نشان دادند و به ابرشرکت‌هایی تبدیل شدند که امروزه ۸۴۰میلیارد دلار و ۵۰۰میلیارد دلار ارزش دارند و همه جای جهان نام‌شان بر سر زبان‌ها جاری است، حال آنکه کمتر نشانی از اولین غول دنیای اینترنت، یعنی یاهو به چشم می‌خورد.
۳) شرکت بوردرز یک شرکت فروش کتاب در امریکاست که در سال ۲۰۰۳ بیش از هزارو۲۴۹ فروشگاه در امریکا و سایر کشور‌های جهان در اختیار داشت و درآمد سرشاری از طریق خرده‌فروشی کتاب به خود اختصاص می‌داد. یکی از بزرگ‌ترین و هولناک‌ترین اشتباهاتی که این شرکت به دلیل بی‌توجهی به تغییر و تحولات آینده مرتکب شد، برمی‌گردد به سال۲۰۰۱ که شرکت بوردرز اقدام به واگذاری بخش تجارت الکترونیک خود به شرکت آمازون کرد و این شرکت را از ورود به حوزه الکترونیک و حضور آنلاین در بازار‌ها محروم کرد. در واقع آنچه شرکت مشهور و موفق بوردرز را از پا انداخت و تمام در‌ها را به روی آن بست، همان بی‌توجهی به روند دگرگونی‌های آینده‌سازی بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار