کد خبر: 1213484
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۹
تیم ملی فوتبال ایران در آخرین بازی مرحله یک‌هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا باید از ساعت ۱۹:۳۰ دقیقه به مصاف سوریه برود.

جوان آنلاین: تیم ملی فوتبال ایران پیش از این دوره، هفت حضور در دور حذفی جام ملت‌های آسیا داشته که ماحصل دیدار اول سه پیروزی و چهار شکست بوده است.

به گزارش فوتبال ۳۶۰، تیم ملی فوتبال ایران در آخرین بازی مرحله یک‌هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا باید از ساعت ۱۹:۳۰ دقیقه به مصاف سوریه برود. شاگردان امیر قلعه‌نویی برای صعود به جمع هشت تیم پایانی مقابل سوریه‌ای صف‌آرایی می‌کنند که نخستین تجربه خود در دور حذفی را پشت سر می‌گذارد. ایران به همراه ژاپن، کره‌جنوبی و عراق، تنها تیم‌هایی هستند که از ۱۹۹۶ در همه مراحل حذفی جام ملت‌ها حاضر بوده‌اند و حالا باید دید ما در هشتمین حضور خود چه نتیجه‌ای در دیدار اول دور حذفی به دست می‌آوریم.

جام ملت‌های ۱۹۹۶: ایران ۶-۲ کره‌جنوبی
با ۱۲ تیمی شدن مسابقات، از این دوره شاهد مرحله حذفی بودیم. تیم تحت هدایت محمد مایلی‌کهن، رودرروی کره‌جنوبی قرار گرفت و در شرایطی که در نیمه نخست با نتیجه ۲-۱ بازی به سود ببر‌های آسیا خاتمه پیدا کرده بود، ۴۵ دقیقه طوفانی دوم، تمام‌وکمال متعلق به ملی‌پوشان بود. جایی که علی دایی، یکی از بهترین نمایش‌های خود را به منصه ظهور گذاشت و چهار گل به ثمر رساند و در کنار خداداد عزیزی، بردی تاریخی را به ثبت رساندند و راهی دور نیمه‌نهایی شدند. این، شروع یک ماجرای طولانی بین ایران و کره‌جنوبی بود.

جام ملت‌های ۲۰۰۰: ایران ۱-۲ کره‌جنوبی
کره عملکرد خوبی در دور گروهی نداشت و در قامت یکی از بهترین تیم‌های سوم به مرحله یک‌چهارم نهایی صعود کرد تا مجددا شاهد رویارویی آن‌ها با ایران باشیم. این بار، اما به جای تیم پرامید مایلی‌کهن، با تیم چنددسته و پرمشکل جلال طالبی طرف بودیم. تیمی که مقابل جنگ‌جویان تائه‌گوک با سوپرگل کریم باقری پیش افتاد، اما گل دقیقه ۹۰ کیم سانگ‌سیک روی اشتباه علی دایی کار را به وقت‌های اضافه کشاند و سپس نوبت به لی دونگ‌گوک رسید تا با گل طلایی، انتقام سال ۱۹۹۶ را بگیرد و تیمش را به جای ایران، راهی دور نیمه‌پایانی کند.

جام ملت‌های ۲۰۰۴: ایران ۴-۳ کره‌جنوبی
شاید جذاب‌ترین و نزدیک‌ترین پیکار ایران و کره در پنج‌گانه دور یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا، همین مسابقه بود. دیداری دراماتیک و فوق‌العاده پرحادثه که منجر به برتری ۴-۳ ملی‌پوشان شد. علی کریمی مرد اول میدان بود و موفق شد هت‌تریک کند و دیگر گل هم حاصل یک گل‌به‌خودی بود. در سوی مقابل تیم چهارم جهان در سال ۲۰۰۲، اصلا علاقه‌ای به حذف شدن نداشت و سه مرتبه بازی عقب‌افتاده را به تعادل کشاند، اما سرِ آخر تسلیم شد تا تیم جذاب برانکو ایوانکوویچ به دور نیمه‌نهایی راه پیدا کند. این آخرین شکست کره در دیدار اول دور حذفی جام ملت‌ها بود و آن‌ها دیگر نه به ایران و نه به هیچ تیم دیگری نباختند.

جام ملت‌های ۲۰۰۷: ایران ۰-۰ کره‌جنوبی (۲-۴)
چهارمین رویارویی ایران و کره در یک‌چهارم نهایی، نسبت به الباقی تقابل‌های قبلی‌شان ضعیف‌تر بود و تا پایان ۱۲۰ دقیقه گلی در بر نداشت. با این وجود در ضربات پنالتی، نماینده شرق آسیا به لطف درخشش لی‌وون‌جائه، از سد ایران گذشت تا روند برد‌های یک‌درمیان هر ۲ طرف به قوت خود باقی بماند. تیم تحت هدایت امیر قلعه‌نویی بدون اینکه در جریان بازی شکستی را متحمل شود، با جام وداع کرد و به سرنوشت شاگردان جلال طالبی دچار شد. مهدی مهدوی‌کیا و رسول خطیبی، ۲ بازیکنی بودند که در این دیدار پنالتی‌های خود را خراب کردند.

جام ملت‌های ۲۰۱۱: ایران ۰-۱ کره‌جنوبی
سرانجام روند مذکور در هم شکسته شد و تیمی که افشین قطبی با ۹ امتیاز کامل به مرحله حذفی رسانده بود، برابر قرمزپوشان حرفی برای گفتن نداشت و با گل یون‌بیت‌گارام در وقت اضافه دست‌ها را بالا برد و تسلیم شد. برای اولین بار یکی از ۲ تیم ایران و کره، در مسابقه یک‌چهارم نهایی به ۲ پیروزی متوالی دست پیدا کرد. کره‌ای‌ها همانند سال ۲۰۰۰ در لبنان، در قطر نیز پیش از فرا رسیدن ضربات پنالتی، موفق به شکست ایران شدند.

جام ملت‌های ۲۰۱۵: ایران ۳-۳ عراق (۶-۷)
یکی از تراژیک‌ترین پیکار‌های تیم ملی فوتبال ایران در طول تاریخ، همین بازی است. ما برای اولین بار در دور حذفی به مصاف تیمی به جز کره رفتیم و مجددا شکست را پذیرا شدیم. اخراج زودهنگام مهرداد پولادی، روند دیداری که با یک گل پیش بودیم را تغییر داد. عراق کار را به تساوی کشاند و در اوقات اضافه تیم سبزپوش میدان ۲ گل دیگر هم به ثمر رساند، ولی هر گل به وسیله تیم ۱۰ نفره ایران جبران شد. با این وجود نهایتا در ضربات پنالتی، شاگردان راضی شنایشل موفق شدند از سد تیم تحت هدایت کارلوس کی‌روش بگذرند و دومین باخت ایران در ضربات پنالتیِ دور اول مرحله حذفی را رقم بزنند. احسان حاج‌صفی و وحید امیری از ایران موفق به گل کردن پنالتی‌های خود نشدند و علیرضا حقیقی همانند همتای خود جلال حسن، هیچ پنالتی‌ای را مهار نکرد.

جام ملت‌های ۲۰۱۹: ایران ۲-۰ عمان
پس از ۱۵ سال ایران در دیدار اول دور حذفی برنده شد و بازهم این اتفاق در ۹۰ دقیقه رخ داد. ملی‌پوشان هرگاه در بازی اول دور حذفی برنده شده‌اند، کار در زمان معمول تمام شده است و هروقت پای وقت‌های اضافه و ضربات پنالتی به میان آمده، چیزی جز شکست عایدمان نشده است. علیرضا بیرانوند در ابتدای بازی موفق به گرفتن پنالتی احمد مبارک شد و در ادامه نوبت به گلزنی علیرضا جهانبخش و اشکان دژاگه رسید تا عمان، بدون ایجاد دردسر از دور مسابقات کنار برود.

حالا ما باید برای هشتمین بار در دور حذفی جام ملت‌های آسیا به میدان برویم. سوریه برای نخستین بار به این مرحله رسیده و باید دید یارای مقاومت برابر شاگردان امیر قلعه‌نویی خواهد داشت یا خیر. نباید فراموش کنیم که ایران هیچ‌وقت در ۲ دوره متوالی، نتوانسته در بازی اول دور حذفی به برتری دست پیدا کند. با این حال پیروزی در این مسابقه تعداد برد‌ها و باخت‌ها ما را در عدد چهار برابر خواهد کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار