کد خبر: 1214430
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۱:۴۰
اقدامات دولت برای حل معضل ناترازی گاز با تمرکز بر رشد بهره‌وری
کارشناس انرژی معتقد است تمرکز بر رشد بهره‌وری در صنعت نفت و گاز به خصوص در زمینه جلوگیری از هدررفت انرژی محوری‌ترین بخش تحقق رشد اقتصادی در کشور ما برای دو سال آتی است و تمرکز بر این رویکرد موجب شده است طی دو سال اخیر از این محل به رشد مناسب اقتصادی برسیم و در دو سال آینده نیز با تکیه بر افزایش رشد بهره‌وری در صنعت نفت و گاز به سوی رشد اقتصادی ازطریق کاهش اتلاف انرژی در بخش گاز‌های فلر خواهیم رفت.

جوان آنلاین: کارشناس انرژی معتقد است تمرکز بر رشد بهره‌وری در صنعت نفت و گاز به خصوص در زمینه جلوگیری از هدررفت انرژی محوری‌ترین بخش تحقق رشد اقتصادی در کشور ما برای دو سال آتی است و تمرکز بر این رویکرد موجب شده است طی دو سال اخیر از این محل به رشد مناسب اقتصادی برسیم و در دو سال آینده نیز با تکیه بر افزایش رشد بهره‌وری در صنعت نفت و گاز به سوی رشد اقتصادی ازطریق کاهش اتلاف انرژی در بخش گاز‌های فلر خواهیم رفت. 
نادیا محرابی، کارشناس انرژی در گفتگو با «جوان» در رابطه با اهمیت بهره‌وری در صنعت نفت و گاز گفت: افزایش بهره‌وری در صنعت نفت و گاز برای دستیابی به رشد و ثبات اقتصادی بسیار مهم است. کشور ما در سال‌های اخیر روند مثبتی را در رشد بهره‌وری تجربه کرده که منجر به رشد اقتصادی پایدار و درآمد ارزی مطلوب شده است. این یادداشت اهمیت تمرکز بر رشد بهره‌وری در صنعت نفت و گاز، به ویژه در زمینه کاهش اتلاف انرژی را بررسی می‌کند. مزایای اقتصادی بالقوه، وضعیت فعلی رشد بهره‌وری و تعهد دولت برای رسیدگی به اتلاف انرژی، به‌ویژه از طریق حذف گاز‌های شعله‌ور را برجسته می‌کند. وی ادامه داد: رشد بهره‌وری عامل کلیدی توسعه اقتصادی است که کشور‌ها را قادر می‌سازد تا به سطح تولید بالاتر دست یابند و استاندارد‌های زندگی را بهبود بخشند. در ۵۰ سال گذشته، رشد بهره‌وری کل عوامل تولید متوسط ۲/۰ درصد بود، اما این رقم در دولت قبل به منفی ۶/۰ درصد کاهش یافت. به طور دلگرم کننده، در سال‌های اخیر، به ویژه در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، نرخ رشد بهره وری به ۷/۳ درصد افزایش یافت. این روند مثبت نشان دهنده پتانسیل رشد اقتصادی و شکوفایی پایدار است. محرابی با اشاره به اهمیت کاهش اتلاف انرژی در بخش نفت و گاز برای تداوم رشد اقتصادی و موتور محرکه اقتصاد ایران از محل این بخش گفت: یکی از رویکرد‌های اصلی برای حفظ و افزایش بیشتر رشد بهره‌وری در صنعت نفت و گاز، رسیدگی به اتلاف انرژی است. هدر رفت انرژی، به ویژه در قالب گاز‌های مشعل، محور تلاش‌های دولت سیزدهم برای کاهش عدم تعادل انرژی در کشور بوده است. گاز‌های فلر، گاز‌های غیر قابل استخراجی هستند که از میادین نفتی و پالایشگاه‌های گاز سوزانده می‌شوند. حجم تقریبی سوزاندن گاز فلر ۵۰ میلیون متر مکعب در روز است. این نکته حائز اهمیت است که حجم گاز مشعل سوخته شده در ایران معادل کل صادرات سالانه گاز طبیعی کشور است. با جلوگیری از سوزاندن گاز‌های مشعل، ایران به طور بالقوه می‌تواند درآمد ارزی خود از صادرات گاز را دو برابر کند. علاوه بر این، پرداختن به موضوع گاز‌های مشعل فرصتی برای رفع عدم تعادل در بخش‌های تولیدی اقتصاد است. وی در پایان گفت: تمرکز بر رشد بهره‌وری در صنعت نفت و گاز به خصوص در زمینه جلوگیری از هدررفت انرژی محوری‌ترین بخش تحقق رشد اقتصادی در کشور ما برای دو سال آتی است و تمرکز بر این رویکرد موجب شده است طی دو سال اخیر از این محل به رشد مناسب اقتصادی برسیم و در دو سال آینده نیز با تکیه بر افزایش رشد بهره‌وری در صنعت نفت و گاز به سوی رشد اقتصادی ازطریق کاهش اتلاف انرژی در بخش گاز‌های فلر خواهیم رفت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار