کد خبر: 1219695
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴
برخورد سلیقه‌ای فروشگاه‌ها برای عرضه کالا‌های اساسی در طرح موسوم به فجرانه باعث شده تا بسیاری از شهروندان مشمول، عطای خرید را به لقایش ببخشند و دسته‌ای دیگر نیز در صف‌های طویل گرفتار شرط و شروط فروشندگان شوند؛ از دریافت کارمزد تا اجبار برای خرید اجناس کم کیفیت!

جوان آنلاین: یارانه فجرانه یک یارانه مضاعف است که از ۱۷ بهمن تا ۱۷ اردیبهشت به میزان ثابت یارانه‌ها اضافه می‌شود و مردم می‌توانند با آن از ۱۱ قلم کالای اساسی مطرح در طرح کالابرگ خرید و از تخفیف ارائه شده استفاده کنند. این اقدام با توجه به اینکه در آستانه سال نو و همچنین ماه مبارک رمضان قرار داریم اگرچه می‌تواند کمکی به تهیه اقلام اساسی خانوار‌ها باشد، اما واقعیت آن است که کمبود نظارت بر نحوه عملکرد فروشگاه‌ها بیشتر از آنکه مردم را منتفع کند به نوعی به سود عرضه کنندگان بوده و البته بسیاری از شهروندان را نیز متضرر کرده است.


رضا باقری، یکی از شهروندان تهرانی در این خصوص به جوان آنلاین می‌گوید: بسیاری از فروشگاه‌ها علی رغم اینکه در لیست اعلام شدهحضور دارند، اما زیر بار عرضه محصولات نمی‌روند و بیشتر سوپرمارکت‌ها فروش طرح فجرانه را دارند که آن هم با شرط و شروط است.


آقای باقری در ادامه افزود: با پرس و جو، یکی از دوستان فروشگاهی را برای عرضه کالا‌های یارانه‌ای معرفی کرد که پس از آن گفتند باید ۲۰۰ هزار تومان اضافه پرداخت کنی که بتوانی کالا‌های اساسی مشمول یارانه را دریافت کنی؛ این رقم یک پول اضافی است و کارمزدی است که بعید می‌دانم که قانونی دریافت شود. او می‌گوید که این اقدام به نوعی باج‌گیری از طرف فروشگاه است.


مرتضی نامجو نیز از دیگر شهروندان مشمول یارانه گفت: مهلت یکماهه برای دریافت کالا‌ها اعلام شده و همین مساله باعث شده تا صف‌های طولانی مقابل فروشگاه‌ها تشکیل شود؛ با این ازدحام ترجیح دادم که اصلا مراجعه نکنم.


آقای نامجو می‌گوید: اگر تا اردیبهشت مهلت دریافت این یارانه است چرا باید زمان آن را یکماهه اعلام کنند که ازدحام ایجاد شود.


او همچنین با اشاره به دریافت مبالغ بالاتر از قیمت کالا‌ها از سوی برخی فروشگاه‌ها می‌گوید: این مساله مصداق گرانفروشی و بیش از آنکه فرصتی برای مردم باشد به نفع فروشگاه‌ها است.


مسعود خلیلی که ساکن شهرستان است هم در این خصوص می‌گوید: به بسیاری از فروشگاه‌ها مراجعه کردیم، اما اصلا خبری از عرضه کالا‌های اساسی نبود. دولت اعلام کرده که باید تخلفات را اعلام کنید، اما با این حجم گسترده از کارشکنی فروشگاه‌ها مگر می‌شود که یکسره درگیر اطلاع رسانی تخلفات شد.


عباس محمدی نیز از دیگر شهروندانی که به نظر می‌رسد برای اطلاع از کم و کیف عرضه محصولات به فروشگاه مراجعه کرده در پاسخ به سوالی در این خصوص می‌گوید: مسئولان فروشگاه می‌گویند که باید در کنار خرید کالا‌های یارانه‌ای برخی کالا‌های غیریارانه‌ای را هم بگیرید؛ مگر دوران جنگ است که این گونه شرط گذاشته می‌شود.


آقای محمدی با اشاره به کیفیت پایین اجناس یک فروشگاه می‌گوید: بهتر بود یارانه در همان قالب یارانه نقدی پرداخت می‌شد که قدرت انتخاب بود.


لیلا حیدرنژاد هم از شهروندان ساکن شهریار می‌گوید: فروشگاه اعلام کرده که اگر چهار نفر هستید دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و اگر دو نفر هستید باید یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خرید کنید.


خانم حیدرنژاد در ادامه می‌گوید: البته این شرط در همه جا یک گونه نیست و یکی دیگر از فروشگاه‌ها اعلام کرد که ۱۰۰ هزار تومان باید خرید کنیم تا بتوانیم کالا‌های یارانه‌ای بگیریم.
همچنین یکی از فروشندگان نیز عرضه کالا‌های یارانه‌ای را عامل افزایش گرانی عنوان کرده و گفت: از روزی که این طرح آغاز شد ۱۰۰ درصد روی قیمت‌ها رفته است.


هر چند رویکرد دولت برای حمایت مردم در خرید کالا‌های اساسی جهت گیری مناسبی است، اما با توجه به نبود سازوکار مناسب نظارتی، طرح عرضه کالا‌های یارنه‌ای نمی‌تواند موفقیت آمیز باشد. به نظر می‌رسد اجرای طرح فجرانه پیامی مهم برای دولت در خصوص تصمیمی باشد که پیش از این بار‌ها در خصوص آن اظهارنظر شده و آن هم حذف یارانه نقدی و جایگزینی آن با کالا‌های اساسی است. حرف موافقان این طرح این بود که به جای توزیع نقدینگی تورم ساز، دولت کالا‌های اساسی به مردم بدهد تا ضمن تامین کالری‌های مورد نیاز به نوعی از تولیدکنندگان نیز حمایت شود، اما کالابرگ طرح فجرانه می تواند آزمونی برای سیاستگذار در این زمینه باشد.

غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
0
0
دمتون گرم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
0
3
اگر دولت واقعا کمک می‌خواهد بکند همان را به صورت نقدی می میداد الان فقط مغازه دارها دارن سو استفاده می‌کنند شاید کسی پول نداشته باشه که شرط دادن کالابرگ حتما خرید نقدی هم باید باشه این چه وضعیه دیگه
پروانه شکیبایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
0
0
با سلام در کرج خیابان.... باید 220 تونن اضافه خرید کنیم تا بتوانیم آن کلابرگ هم کنارش استفاده کنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار