کد خبر: 1229014
تعداد نظرات: ۳۶ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
محمدصادق فقفوری

کمر انحصار شکسته است، ولی گویا نه در قوه قضائیه! چندسالی می‌شود پویش‌های مختلفی برای شکستن حلقه انحصار در نهاد وکالت شکل گرفته و تا حدی هم موفق بوده است، اما دو حوزه بسیار مهم دفاتر خدمات قضایی و سردفتری هنوز از انحصار رنج می‌برند. بدتر آنکه هرچه پویش‌های مختلف و گزارش‌های مفصلی هم در این رابطه نوشته می‌شود، گوش کسی بدهکار نیست و در همچنان بر همان پاشنه انحصار می‌چرخد. 

تلخی این انحصار آنجا بیشتر می‌شود که همین دو نهاد سالانه به صورت مستقیم و غیرمستقیم حدود ۵۰ میلیون ایرانی را درگیر خود کرده‌اند. چند ده صنف مختلف با قانون تسهیل، مجوز‌های خود را از انحصار خارج کرده‌اند و امضا‌های طلایی از آن‌ها حذف شده است، ولی گویا قانون همچنان زورش به دفاتر خدمات قضایی و سردفتری و دورهمی‌های این دو حوزه نمی‌رسد. حتی برعکس، از زمان تصویب انحصارزدایی با قانون تسهیل، غل و زنجیر انحصار در این دو حوزه از خدمات قضایی بیشتر هم شده است! در این باره گفتنی‌هایی است. 

۱- با گذشت قریب به ۱۰ سال از تأسیس رسمی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، فقط یک آزمون رسمی برای جذب مسئول دفتر خدمات قضایی برگزار شده است؛ از اعطای امتیاز دفاتر خدمات قضایی به سردفتر‌ها و بازنشستگان خاص قوه قضائیه تا پیش از برگزاری آزمون که بگذریم، نتایج این تک‌آزمون هم عجیب‌وغریب است! هیچ آماری از پذیرفته‌شدگان نهایی آزمون دفاتر خدمات قضایی منتشر نشده است. بنابر اخبار جسته‌وگریخته‌ای که رسانه‌های غیررسمی منتشر کرده‌اند، با این حجم از پرونده‌های قضایی، در حال حاضر کل استان تهران کمتر از ۲۰۰ دفتر خدمات قضایی دارد. وضعیت در سایر استان‌ها اسفناک‌تر است. شلوغی همیشگی و معطلی چندین ساعته مردم در دفاتر خدمات قضایی، دم‌دستی‌ترین شاهدی است که نشان می‌دهد انحصار دفاتر خدمات قضایی تا چه حد وقت مردم را می‌گیرد و به جایش اعصاب‌خردی و دلسردی از دستگاه‌های حاکمیتی را به آن‌ها هدیه می‌دهد. 

تارنمایی که وضعیت پذیرفته‌شدگان آزمون دفاتر خدمات قضایی را اعلام می‌کرد، پس از چندین بار به‌هم‌ریختگی، سال قبل کلاً از دسترس خارج شده است! از این قبیل موارد دم‌دستی، که البته انحصار در ارائه خدمت قضایی و شبه‌قضایی را درهم تنیده کرده‌اند، بگذریم، تأمل در پاسخ یک پرسش اساسی نشان می‌دهد مافیای انحصار چه‌طور برخلاف منطق و کاملاً برضد حقوق عامه، به کار خود در بدنه قوه قضائیه مشغول است:

چرا خدمات قضایی ارائه‌شده در دفاتر خدمات قضایی، به‌صورت یک پنجره واحد خدمت به خود مردم واگذار نمی‌شود؟ به عبارت دیگر، چرا دسترسی‌های خدمات در دفاتر خدمات قضایی، با حفظ ضوابط امنیت برخط، برای خود مردم بازگشایی نمی‌شود؟ مگر غیر از این است که اکنون مراجعان به دفاتر خدمات قضایی باید متن‌های اظهارنامه یا دادخواست و... را خودشان تایپ‌شده به کاربر دفتر خدمات بدهند تا آن کاربر همان متن را در سامانه بارگذاری کند؟ خب همین بارگذاری را چرا نباید خود مردم بتوانند انجام دهند تا این رانت بزرگ حذف شود؟ کاربر مستقر در دفتر خدمات قضایی کار حقوقی انجام نمی‌دهد و صرفاً اقدام به بارگذاری مواردی می‌کند که مراجع آن‌ها را به او ارائه کرده است؛ این قدرت لایزال مافیا است که مردم را وادار کرده برای یک بارگذاری ساده ساعت‌ها در دفتر خدمات قضایی معطل بمانند. همین قدرت مافیا با استمرار کار دفاتر خدمات قضایی باعث پلشتی‌های دیگری هم شده است؛ وکلایی که جنب دفاتر خدمات قضایی دفتر دایر کرده‌اند و کاربر دفتر خدمات، مستقیم یا ضمنی، مراجع بیچاره را برای دم‌دستی‌ترین کار‌ها به این وکیلِ طرف قرارداد ارجاع می‌دهد و بقیه ماجرا. 

علاوه بر این، حدود ۱۰۰ هزار وکیل در کشور ما مشغول به‌کارند. همه این‌ها سامانه مدیریت پرونده (سمپ یا همان CMS) دارند. این سامانه از ثبت لایحه گرفته تا ثبت دادخواست و شکوائیه را انجام می‌دهد. به بیان دیگر، مردم به‌جای مراجعه به دفتر خدمات قضایی، می‌توانند برای ثبت لایحه و شکوائیه و دادخواست، به وکیل مراجعه کنند تا او با استفاده از سامانه خود، متن حقوقی متقاضی را بارگذاری کند. این کار، علاوه بر اینکه از بارگذاری متون غیرتخصصی (به شیوه‌ای که اکنون در دفاتر خدمات قضایی مرسوم است و خود مراجع متنش را به کاربر دفتر خدمات می‌دهد) جلوگیری می‌کند، موجب اشتغال‌زایی برای وکلا هم می‌شود و در نهایت زمینه جذب وکیل بیشتر را هم فراهم می‌کند. 

اما مگر مافیای انحصار اجازه این همه بازگشایی را می‌دهد؟!

نتیجه چنین بلبشویی این شده است که قوه قضائیه از یک سو خدماتی را که می‌تواند از سوی خود مردم به‌راحتی در منزل و روی گوشی موبایل انجام شود، به انحصار عده‌ای بازنشسته و ... واگذارده است؛ از سوی دیگر همین جمع بازنشسته و ... را هم از انحصار خارج نمی‌کند تا اقلاً مردم کمتر در صف بایستند و کمتر از نظام و قوه قضائیه دلسرد شوند. 

۲- اوضاع در دفاتر اسناد رسمی بغرنج‌تر است. در شش سال گذشته فقط دو آزمون سردفتری برگزار شده است، اما خروجی آن عجیب است؛ در آخرین آزمون سردفتری، که سال ۱۴۰۱ برگزار شده، حدود ۹ هزار نفر پذیرفته شدند که قرار بر این شد حدود ۶ هزار نفر از این ۹ هزار پذیرفته شده، سردفتر شوند ولی در نهایت کارآموزی ۳ هزار پذیرفته شده آغاز شده است! یعنی دوسوم پذیرفته‌شدگان آزمون سردفتری به لطف سیاست‌های انحصاری کانون سردفتران و سازمان ثبت، تاکنون، نمی‌توانند سردفتر شوند! پرپیداست که با عملکرد انحصارگران، از قبیل کار ضدتسهیل «درجه‌بندی» و الزام پذیرفته‌شدگان به کارآموزی چندده‌ساعته در ساعات اداری تا حتی ۱۴ ماه (که عملاً امکان کسب درآمد را در دوران کارآموزی سلب می‌کند)، بخش قابل‌توجهی از همین ۳ هزار نفر هم عطای سردفتری را به لقایش خواهند بخشید. 

عجایب پرابهام دیگری هم حول کانون سردفتران و سازمان ثبت می‌چرخد. کانون سردفتران و دفتریاران و سازمان ثبت برخلاف قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، هیچ‌گاه حاضر نشده‌اند میزان درآمد دفاتر اسناد رسمی را به‌طور رسمی اعلام کنند. این استنکاف غیرقانونی درحالی است که ثبتی‌ها مدام درآمد پایین سردفتران موجود را به‌عنوان دلیلی برای نپذیرفتن سردفتر جدید اعلام می‌کنند. این ادعا با درآمد‌های میلیاردی سردفتران خاص همخوانی ندارد. علاوه بر این، در صورت قانونی شدن بی‌اعتباری اسناد غیررسمی، درآمد سردفتران به‌صورت چشمگیری افزایش هم خواهد یافت. با وضع موجود، همه این درآمد‌های سرشار به جیب انحصارگرایان خواهد رفت. 

۳- دفاتر ارائه خدمات قضایی و دفاتر اسناد رسمی وابسته به قوه‌ای هستند که آخرین پشتوانه ضمانت اجرای قانون است. از درگیری چند ده میلیون ایرانی با این دو نهاد که بگذریم، دهن‌کجی دفاتر خدمات قضایی و مسئولان اسناد رسمی به قانون، از قوه قضائیه اعتبارزدایی می‌کند. مشی رئیس قوه قضائیه که در رسانه‌ها مشهود است، مقابله با چنین مواردی است. سند تحول و تعالی قوه قضائیه هم مندرجاتی در این رابطه دارد. 

مهم‌تر از اینها، رویه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و کانون سردفتران و سازمان ثبت، بند سوم حکم رهبر معظم انقلاب راجع به انتصاب آقای اژه‌ای به ریاست قوه را که تصریح داشته «گسترش فناوری‌های نوین و تضمین دستیابی آسان و رایگان مردم به خدمات قضایی» تا حد زیادی به حاشیه رانده است. 

نمی‌شود پذیرفت که آقای اژه‌ای از این موارد بی‌اطلاع است؛ از طرف دیگر هم نمی‌توان پذیرفت که زور قاضی‌القضات برای مقابله با این قانون‌شکنی‌ها و انحصارگری‌ها، کم است. نتیجه می‌توان گرفت که احتمالاً بدنه، با رئیس قوه همراه نیست. رفع این معضل هم چاره دارد؛ تعیین ضرب‌الاجل برای اصلاح رویه‌های انحصاری و در صورت استنکاف چندباره، عزل مدیران خاطی و ورود مدیران جوان و تحول‌خواه که منافع ملی را بر منافع انحصاری و باندی ترجیح دهند. خروج دفاتر خدمات قضایی و کانون سردفتران و سازمان ثبت از انحصار یک فایده مهم دیگر هم دارد؛ زبان قوه قضائیه برای مقابله با رانت و انحصار در سایر نهاد‌ها از الکنی خارج می‌شود.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۶
محبیان فرد
|
United States of America
|
۲۳:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
2
9
با سلام
متاسفانه اصل تخلف در مورد درجه بندی در مورد پذیرفته شدگان آزمون سردفتری ۱۴۰۱ با استناد به ائین نامه ای که ماه ها بعد از ازمون تصویب شده بود و عطف بما سبق نمیشد توسط سازمان ثبت انجام شد.
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
2
8
سازمان ثبت اسناد و املاک خود را فراتر از قانون و مجلس میداند و ضمن تفسیر قوانین به خویش اجازه میدهد هیچ پاسخ قانونی به تخلفات خویش ندهد
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
2
8
اخذ امضای اجباری برای اختبار که جهت پذیرش درجه بندی خلاف قانون تسهیل صورت گرفت بزرگترین تخلف و جرم ارتکابی توسط مدیران و معاونان سازمان ثبت بود
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
2
8
از درجه بندی غیر قانونی و امضا اجباری از پذیرفته شدگان به سازمان بازرسی و دیوان و دفتر مطالبات مردمی شکایت شده ولی پاسخ مستند و حقوقی دریافت نمیشود غیر از حرف های تکراری بی دلیل
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
2
8
دقیقا سازمان ثبت اسناد و املاک و کانون سردفتران آبروی قوه قضائیه را در جامعه هدف قرار دادند
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
2
8
چرا کانون سردفتران طبق قانون شفاف سازی میزان در آمد را در پایگاه ملی اطلاع رسانی نمیکند؟؟این ها نص قانون هستند قانون دانان قانون شکن در کانون سردفتران چه میخواهند؟
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
1
8
ما که شکایت کردیم حتی از ... به جرم معاونت در تسهیل اخذ امضای اجباری مشغول تهیه اسناد و مستندات هستیم تا تقدیم مراجع قضایی کنیم تا تمام کسانی که در این ماجرا سبب این ماجرا شدند پای میز عدالت باشند
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
1
8
نباید از سازمان ثبت واهمه کرد باید جلوی تخلفات این انصحار گرایان رو گرفت چرا باید درجه بندی باشد تا برای تحصیلکردگان این کشور نسخه ورشکستگی بپیچند
عبدالهی
|
Japan
|
۲۳:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
1
8
سلام و سپاس از شما که از درد ما پذیرفته شدگان مظلوم سردفتری ۱۴۰۱ سخن گفتید. باشد که مسئولین محترم مخصوصا جناب اژه ای مشکل ما جوانان را حل کنند.
محسن ارفع
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
1
8
بسمه تعالی
باسلام و احترام
آنچه که شما عنوان داشته اید واقعیتیست انکار ناپذیر که عده کثیری جوان را حدود 19 مستاصل ..ناامید وبلاتکیلف رها نموده وهیچکس به فریاد ما توجهی نمیکند ..
نوروزی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
3
8
سال پیش تعرفه دفاتر اسناد رسمی صد درصد گران شده و باعث فشار برمردم و روی آوردن مردم به اسناد عادی شد .نباید بخاطر یک عده زیاده خواه تعرفه باز افزایش داشته باشه آقایون قوه قضاییه فکر مردم باشید
خدیجه شجاعی
|
United States of America
|
۰۱:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
1
8
مرحبا ،افرین بر این همه حق طلبی، شجاعت و قلم زیبا
امیدوارم خدا بهترین ها رو نصیبتون کنه انشاءالله
نیمابیرجندی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
1
8
سپاس برای درج این مطلب،درجه بندی غیرقانونی وایجادمحدودیت جغرافیایی برای سردفتران ۱۴۰۱موجب انصراف وحذف ارادی بیش ازپنج هزارنفرآنان گردید
احدی
|
United States of America
|
۰۷:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
1
8
از جوان آنلاین تشکر میکنیم خواهش میکنم به موضوع تخلف سازمان ثبت در درجه بندی پذیرفته شدگان سردفتری 1401بیشتر بپردازین درجه بندی کاملا غیر قانونی هستش
ص ش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
1
9
سلام
از مدیرمسئول روزنامه کمال قدردانی و تشکر فراوان دارم
خداوند آجر دنیا وآخرتتون بده که سلام انحصارگران رو برملا میکنی
آفرین به شجاعت مدیر محترم روزنامه جوان
مریم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
1
8
چراهیچ مسئولی به فکر حذف درجه بندی غیر قانونی سردفتران۱۴۰۱ میست؟ چراهرکسی به فکر منافع خودشه؟ پس قانون چی میشه این وسط ؟ رعایت قانون فقط باید از جانب ما مردم عادی باشه
نظری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
0
3
متاسفانه عده ای زیاده خواه دوست ندارن جوانهای حقوقی وارد شغل سردفتری بشن بعد از دوسال هنوز بلاتکلیف هستیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
0
3
درآمد سردفتران اینقدری هست که بیش از دوهزار سردفتر دیگه مشغول کار بشوند و درآمد خوبی داشته باشند .چرا باید انحصار وجود داشته در این شغل
رضا حسینی جبلی
|
Belgium
|
۱۰:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
3
0
سلام و احترام
کاش روزنامه وزین جوان یک تحقیق میدانی از دفاتر اسناد رسمی در حال فعالیت انجام می داد. در اون صورت متوجه می شد که سردفتران قبولی۴۰۱ و حتی قدیمی ها با چه مشقتی دفتر را اداره می کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
برخی از سردفتران جدید بله.که آنهم ناشی از طمع یا تخلف برخی سردفتران قدیمی هست.مخصوصا شهرهایی که سقف حق التحریر در آنها به سرعت تکمیل میشود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
شما آقای جبلی سردفتر دماوند نیستید که سقف حق التحریر همه سردفتران شهرتون 6 ماهه تکمیل میشه؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
0
3
قبلا هم عرض کردم حریف مافیای ثبتی و سردفتری نمی شوید.
پذیرفته شده سردفتری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
0
3
باسلام تشکرازشمابابت نشراین مطلب مهم ک ماه هاست پذیرفته شده های سردفتری درگیراین مشکلات درجه بندی...سپاس فراوان ازشما
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
3
1
واقعا این اخبار را از کجا درمیارید کدوم انحصار در سردفتری وجود داره وقتی هر سال دو بار امتحان گرفته میشه و طرف با نمره ۱۰ از ۱۰۰ قبول میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
3
0
اصل برکیفیت هست نه کمیت.
رادپی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
0
3
عرض تشکر از نگارنده، موبایل این بزرگوار رو بزارید تا مستندانی رو بدم که در زمینه صدور مجوز، به ایثارگران ممانعت می کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
0
3
واقعا حریف سازمان ثبت و کانون سردفتران نمیشید؟نکنه....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
0
4
اینکه روزنامه جوان مرعوب اهل قدرت نیست و بدون واهمه و بی لکنت در برابر مسئولان و برای مردم حق گویی و مطالبه گری میکنه جای هزاران شکر داره.خدا به قلم شما برکت و قوت عنایت فرماید
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
0
3
اداره ثبت با درجه بندی غیر قانونی الان دو سال هست که ما پذیرفته سده های سردفتری ۱۴۰۱ رو معطل گذاشته
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
0
3
اداره ثبت با درجه بندی غیر قانونی الان دو سال هست که ما پذیرفته سده های سردفتری ۱۴۰۱ رو معطل گذاشته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
0
3
هر جا پول هست مافیا هم هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
0
3
با سلام و سپاس از شما که صدای ما هستید
اینهمه تخلفات سازمان ثبت متاسفانه نتیجه ای جز ناامیدی برای ما پذیرفته شدگان نداشته و ندارد
بافقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
0
3
بجای اینکه فکر کاهش هزینه های مردم باشن به فکر جیب و منافع سردفتران هستن آیا درآمد دو میلیاردی که نیمه اول سال بدست میاورند کم هست آیا فکر جیب مردم هستن یا منفعت سردفتران بجای کاهش هزینه افزایش چرا!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
0
3
قوه محترم قضایی نظارتش را بر کانون سردفتران و سازمان ثبت تقویت کند و روابط میان سردفتران و صندوق کانون با بدنه سازمان ثبت را دائما مورد پایش و مراقبت قرار دهد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
0
3
خدا داند
بهزاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
0
3
متاسفانه دفاترمحدودقضایی باحجم بسیارزیادمراجعین کهبعضادرهردفتربه200مراجعه کننده هم میرسدباتعدادبسیارکم کاربرانکه عملاکارمردم لنگ میماندضمن اینکهمتن شکایت یااظهارنامه روفردبایدنوشته وباایتابله بفرستد!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار