کد خبر: 1229247
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
وزیر ارتباطات:
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام اینکه پوشش شبکه فیبرنوری تا پایان امسال به ۱۴ میلیون خانوار (دوسوم کشور) می‌رسد، اعلام کرد: همه طرح‌هایی که دیروز با حضور رئیس جمهور افتتاح شد برای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی در کشور بود که حاصل آن افزایش کیفیت و سرعت شبکه و اینترنت است.

جوان آنلاین:  «عیسی زارع‌پور» در آستانه روز جهانی ارتباطات با حضور در گفت‌وگوی ویژه خبری با اشاره به جلسه نظارت ستادی رئیس جمهوری در وزارت ارتباطات که روز گذشته (سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت) برگزار شد، اظهار داشت: در آستانه روز جهانی ارتباطات توفیق میزبانی از رئیس جمهوری را داشتیم و همه طرح‌هایی که امروز با حضور رئیس جمهوری افتتاح شد برای توسعه زیر ساخت‌های ارتباطی در کشور بود که حاصل آن افزایش کیفیت و سرعت شبکه و اینترنت می‌شود.

وی افزود: اولین پروژه‌ای که افتتاح شد، اتصال ۷ هزار و ۵۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ارتباطی از ابتدای دولت سیزدهم بود. ما از ابتدای دولت این کار را آغاز کردیم و الان بیش ۹۶ درصد روستاها به لحاظ تعداد به شبکه ارتباطی پایدار و باکیفیت متصل هستند و به لحاظ جمعیتی هم قریب به ۹۹ درصد روستاها تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

وزیر ارتباطات ادامه داد: روستاهای متصل شده و باقی مانده عمدتاً از جمله روستاهای صعب‌العبور و دورافتاده هستند و گاهی برای اتصال یک روستا باید چند سایت راه‌اندازی شود و یا جاده و برق کشی انجام شود یا حدود ۶۰ تا ۷۰ کیلومتر فیبرنوری کشیده شود.

زارع‌پور با بیان اینکه برای همین تعداد روستاهای متصل شده نیز حدود به ۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر جاده، ۴ هزار کیلومتر شبکه برق و ۴ هزار و ۲۰۰ کیلومتر فیبرنوری احداث شده است، تصریح کرد: ثمره ایجاد چنین زیرساختی در دور اول و دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی و در دورافتاده‌ترین نقاط روستایی مشخص شد که ۹۹ درصد پوشش داشتیم و ۹۹ درصد استعلامات رای دهندگان به شکل برخط انجام شد.

وی تاکید کرد: وقتی زیرساختی توسعه پیدا می‌کند، بستری است برای هر نوع کار فناورانه مبتنی بر ارتباطات و فناوری اطلاعات است که نمونه دیگر آن بحث نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیکی است و هم اکنون ۹۵ درصد نسخه‌ها الکترونیک نوشته می‌شود صد درصد الکترونیکی پیچیده می‌شود.

وزیر ارتباطات با اشاره به پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها گفت: ما پس از افتتاح این پروژه در استان قم که کل شهرهای این استان تحت پوشش قرار گرفت، روز گذشته (سه‌شنبه) نیز این پروژه در ۲۰ شهر دیگر کشور غیر از استان قم افتتاح و همزمان عملیات اجرایی در ۵۰ شهر دیگر آغاز شد.

زارع‌پور اظهار داشت: در حال حاضر ۷ و نیم میلیون خانوار تحت پوشش شبکه فیبرنوری منازل و کسب و کارها قرار گرفته‌اند و برنامه ما این است که تا پایان سال میزان پوشش را به ۱۴ میلیون خانوار برسانیم؛ یعنی دوسوم کشور تحت پوشش قرار می‌گیرد و سال بعد نیز کل شهرهای کشور تحت پوشش قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به ضرورت اتصال به فیبرنوری منازل و کسب و کارها، گفت: اکنون حدود به نیم میلیون نفر در مجموع از فیبرنوری و VDSL استفاده می‌کنند و برنامه ما این است که امسال این عدد را به ۲ میلیون برسانیم، البته دلیل این فاصله بین پوشش و اتصال این است که ما باید اول پوشش را ایجاد و زیرساخت را فراهم می‌کردیم و بعد فراخوان می‌دادیم. الان که به نقطه قابل قبولی از لحاظ پوشش رسیده‌ایم که برنامه‌ای برای افزایش میزان اتصال به ۲ میلیون خانوار را تا پایان سال در دستور کار قرار داده‌ایم.

وزیر ارتباطات با اشاره به دستور رئیس جمهوری برای افزایش میزان اتصال در پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها، گفت: با دستور رئیس جمهوری باید به کمک همکارانم برنامه‌ریزی کنیم که میزان اتصال به فیبرنوری را تا پایان سال به بیش از ۲میلیون خانوار برسانیم.

زارع‌پور با بیان اینکه همزمان با توسعه لایه دسترسی با پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها، شبکه انتقال و شبکه IP کشور نیز توسعه داده شد، گفت: با افتتاحی که روز گذشته انجام شد، تقریباً ظرفیت شبکه انتقال و شبکه IP کشور حدود دو برابر افزایش پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: در شبکه انتقال برای نخستین بار از تجهیزات انتقال نوری کاملاً ایرانی استفاده شد که ۲۰ ترابایت از ظرفیت ایجاد شده (تقریباً یک‌سوم ظرفیت شبکه انتقال) را شامل می‌شود که با تجهیزات با کیفیت داخلی توسعه داده شد تا ایران به جمع تعداد محدود کشورهایی که چنین تجهیزاتی می‌سازند، اضافه شده باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار