کد خبر: 1229783
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۵
از مس رفسنجان تا بقیه تیم‌ها، همه در مظان اتهام
مطرح شدن زوایای تازه پرونده فساد مس و به میان کشیده شدن پای برخی ارکان فدراسیون همزمان شد با سفر تاج، رئیس فدراسیون به تایلند برای حضور در کنگره فیفا. با وجود این رئیس فدراسیون از همانجا حکم برکناری خداداد افشاریان رئیس کمیته داوران و سهیل مهدی رئیس کمیته مسابقات لیگ را صادر کرد. 
دنیا حیدری

جوان آنلاین: وقتی پای ۲۳۱ قطعه سکه در میان باشد، دیگر نمی‌توان فقط یکی، دو نفر را مجرم دانست، حتی اگر اعلام شود خداداد افشاریان ۲۰، سهیل مهدی ۲۵، دو نفر دلال در پوشش خبرنگار هر کدام ۲۵ عدد و حتی یک مجری ۲۵ عدد سکه گرفته‌اند. این‌ها فقط بخش کوچکی از فساد فوتبال است؛ فسادی که خیلی‌ها سعی دارند آن را به یک‌سال و یک باشگاه، یعنی مس رفسنجان محدودش کنند، فسادی که حالا شنیدن صدای جیرینگ جیرینگ سکه‌هایش گوش‌ها را می‌آزارد. فسادی که خیلی‌ها سعی دارند در هیاهو و غلغله ورزشگاه‌ها به فراموشی سپرده شود. سؤال اینجاست به کجای این فوتبال می‌شود نگریست و لذت برد؟

مطرح شدن زوایای تازه پرونده فساد مس و به میان کشیده شدن پای برخی ارکان فدراسیون همزمان شد با سفر تاج، رئیس فدراسیون به تایلند برای حضور در کنگره فیفا. با وجود این رئیس فدراسیون از همانجا حکم برکناری خداداد افشاریان رئیس کمیته داوران و سهیل مهدی رئیس کمیته مسابقات لیگ را صادر کرد. 

پرواضح بود که پای خیلی‌ها در ماجرای پرونده فساد در مس رفسنجان گیر است و دیر یا زود نام‌شان به میان خواهد آمد، به همین دلیل هم بود که برخی بنا به توصیه‌ها قبل از آنکه حکم برکناری آن‌ها تایپ شود، استعفا دادند. هرچند که استعفای سهیل مهدی رئیس سازمان لیگ و خداداد افشاریان رئیس کمیته داوران نمی‌تواند پای آن‌ها را از این داستان بیرون بکشد، خصوصاً بعد از ادعایی که توسط یکی از سایت‌های خبری در خصوص رئیس کمیته داوران مطرح شد: «درست در زمانی که مسئولان در حال بررسی پرونده فساد در مس کرمان بودند، افشاریان با علم به این داستان درصدد گماردن داور زن برای دربی بود تا دستگیری احتمالی خود در رابطه با فساد مس کرمان به انتخابش در خصوص داور دیدار پرسپولیس – استقلال را ربط دهد.»، اما‌ای کاش افشاریان این مهارت خارق‌العاده را برای حل و فصل وضعیت نامناسب داوری ایران خرج می‌کرد، نه ...!

تاج، رئیس فدراسیون فوتبال منکر اتفاقات رخ داده و در میان بودن پای برخی ارکان فدراسیون نمی‌شود، اما تخلف انجام شده را رشوه می‌خواند: «مدتی پیش یک نهاد، گزارشی در این‌باره به ما داد و اعلام کرد که سه نفر از پرسنل فدراسیون در این ماجرا بودند. این ماجرا به سال ۱۴۰۰ برمی‌گردد که من در فدراسیون نبودم، اما بعد از آنکه متوجه شدیم پای سه نفر از ارکان فدراسیون در میان است آن‌ها را تعلیق کردیم تا مقامات قضایی حکم خود را صادر کنند. در این خصوص باید ارکان قضایی پاسخ دهند، اما همین اندازه می‌توانم بگویم که سه نفر مسئول فدراسیون فوتبال و یک نفر رسانه‌ای هر کدام حدود ۲۵ سکه گرفتند که اگر تخلف و فساد احراز شود، بدون تعارف و اغماض از تمام فعالیت‌های فوتبالی محروم خواهند شد.»

مطرح شدن پرونده فساد مس رفسنجان فرصت خوبی بود تا سر درددل برخی تیم‌ها باز شود. در همین راستا احمد نخعی، سرپرست سابق مس کرمان با بیان اینکه تیمش در سال ۹۹-۹۸ به خاطر یک گل به لیگ برتر صعود نکرد، خواستار پاکسازی کامل فساد از فوتبال کرمان شد: «در فصلی که مس رفسنجان به لیگ برتر صعود کرد، مس کرمان یکی از رقبای اصلی این تیم بود. ما یک فصل با تمام وجود تلاش کردیم تا به لیگ برتر صعود کنیم، اما روز آخر به خاطر یک گل خورده بیشتر از صعود بازماندیم. تا امروز فکر می‌کردیم به دلیل مسائل فنی نتوانسته‌ایم صعود کنیم، اما حالا شواهد و قرائن حاکی از آن است که گویا به دلیل برخی تخلفات و تبانی‌ها بوده که نتوانستیم به لیگ برتر صعود کنیم و این خیلی ناراحت‌کننده است. هرچند تا زمانی که محاکم قضایی تصمیم قاطع خود را اعلام نکنند، نمی‌شود نظری داد. افرادی که نام‌شان در این راستا به میان آمده (اگر درست باشد) کم‌تجربه نیستند!

البته دو بازیکن مس کرمان در پایان همان سال به مس رفسنجان پیوستند، اما سرپرست سابق مس معتقد است انتقا‌ل‌های انجام شده صرفاً به دلیل مسائل مالی بوده است. همین‌طور که گل به خودی پاکدل برابر آلومینیوم که برتری حریف را به دنبال داشت نیز به‌زعم او جز یک اشتباه فنی نبوده است. 

داوود مهابادی، سرمربی پیشین فجرسپاسی شیراز هم منکر اتفاقات مشکوک در آن سال نمی‌شود: «متأسفانه نمی‌توان این اتفاقات را کتمان کرد و خیلی بد است که پای ارکان اجرایی فدراسیون به میان آمده است. در دهه‌های اخیر شاهد ورود افرادی هستیم که به نوعی «سرلیدر» هستند و اعضای باند خود را در تیم‌ها جابه‌جا می‌کنند و گاهی موفق هم می‌شوند، اما بعد از مدتی مشخص می‌شود که این موفقیت‌ها حاصل کار‌های غیرفنی بوده است. در نیم‌فصل اول صدرنشین بودیم، اما ناگهان دیدیم برخی بازیکنان پایان خدمت خودشان را گرفته‌اند و سربازی بعضی از آن‌ها تمام شد. این‌ها اتفاقات غیرطبیعی بود. کسی را متهم نمی‌کنم و نمی‌خواهم اتفاقات آن سال را موشکافی کنم، اما همان سال بود که بازیکنان یک تیم مقابل یک تیم دیگر در بازی‌های رفت و برگشت اعتصاب کردند یا مقابل تیمی دیگر اصلاً بازی نکردند. 

رسول باختر، کارشناس حقوقی فوتبال می‌گوید در صورت اثبات جرم تبانی و تحصیل مال نامشروع از طریق نتایج فوتبال، محرومیت مادام‌العمر و حبس در انتظار متخلفان خواهد بود، اما متأسفانه تا به امروز هیچ یک از پرونده‌هایی که در این زمینه مطرح شده با وجود سروصدا‌هایی که به پا کرده هرگز به نتیجه‌ای که باید نرسیده که اگر رسیده بود شاهد رشد روزافزون فساد در فوتبال نبودیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار