کد خبر: 708533
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۱
آسم بیماری‌ گذرا است که گاهی با گذشت زمان، خود به ‌خود بهبود می‌یابد. با این حال درمان نشدن اصولی و مراجعه فوری در حین بروز حملات می‌تواند عواقب ناگوار و حتی مرگباری به همراه داشته باشد.

دکتر نادر عیسوی استاد دانشگاه و متخصص طب اورژانس گفت: بیماری آسم به لحاظ پزشکی در اثر انقباض گذرا در مسیرهای هوایی کوچک و التهاب راه‌های هوایی است.


عوامل محرک بروز حمله‌های آسم شامل عفونت‌های تنفسی فوقانی، حساسیت‌زاها مانند ذرات گرد و غبار، ذرات ناشی از حیوانات خانگی، کپک و قارچ و یا مواد تحریک‌کننده مثل سیگار و آلودگی‌های هوا، داروها (همچون آسپیرین)، مواد نگه‌دارنده غذایی و عوامل غیراختصاصی دیگر همانند هیجان‌ها، هوای سرد و ورزش است. بیماری آسم می‌تواند در سنین کودکی یا نوجوانی بروز کند. بسیاری از مبتلایان دارای زمینه خانوادگی بیماری‌هایی با اختلال ایمنی مانند آلرژی هستند.


وی افزود: همان طور که بیان شد، آسم بیماری‌ گذرا است که گاهی با گذشت زمان، خود به ‌خود بهبود می‌یابد. با این حال درمان نشدن اصولی و مراجعه فوری در حین بروز حملات می‌تواند عواقب ناگوار و حتی مرگباری به همراه داشته باشد. بیماران به دنبال بروز حمله دچار خس‌خس سینه، سرفه و تنگی نفس می‌شوند. عموما با سرفه فراوان، خلطی کنده می‌شود و به دنبال آن برای زمانی کوتاه بیمار آسوده می‌شود.


دکتر عیسوی با اشاره به اقدامات اولیه که بیماران آسمی باید در هنگام حملات رعایت کنند تصریح کرد:  تمام داروهای خود را به دقت مصرف کنند. عوارض داروها کمتر از عوارض ناشی از بروز حمله است.


* هیچ دارویی را بدون نظر پزشک مصرف نکنند. بسیاری از داروها می‌تواند موجب بروز حمله آسمی شود.


* در صورتی که به هر دلیلی به جز آسم هم به مراکز درمانی مراجعه کردند، پزشک و پرسنل درمانی را از این بیماری خود مطلع کنند.


* بهتر شدن علائم به معنای بهبود دائم و کامل نیست. بنابراین خودسرانه درمان را به محض احساس بهبودی قطع نکنند.


* روش مصرف اسپری‌ها را از طریق پزشک معالج یا بروشور همراه با دارو بدقت بیاموزند.


* در حین بروز حملات، از اسپری سالبوتامول(آلبوترول) تا رسیدن به اورژانس استفاده کنند.


* بیمارانی که تحت درمان با اسپری ایپروتروپیوم برومید(آترونت) هستند، می‌توانند از این اسپری نیز هر 20 دقیقه به تعداد 4 پاف تا یک ساعت استفاده کنند.


* سایر اسپری‌ها همچون سالمترول و بکلومتازون، در حین حمله فاقد ارزش است.


* مبتلایان به آسم ناشی از فعالیت و ورزش، باید حدود 20 دقیقه قبل از انجام فعالیت بدنی شدید، اقدام به مصرف اسپری سالبوتامول به میزان 2 پاف نمایند تا علائم بیماری برطرف شود.


 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار