چرا که با بالا بودن سطح آب و پایین بودن عمر اتوبوسها عملاً این گزینهها برای رفع دائمی ترافیک این شهر منتفی میشوند. از این رو متولیان تراموا را به عنوان آخرین و بهترین شیوه موجود برای رفع مشکل معرفی میکنند. تراموایی به اعتقاد کارشناسان علاوه بر رفع ترافیک، میتواند به زیبایی و توریستپذیری شهر هم بیافزاید.
ترافیک درون شهری به معضلی بزرگ برای شهرهای گردشگرپذیر شمالی تبدیل شده است. به طوری که وقتی در شهر رشت هرکدام از نقشههای ترافیک یاب دیجیتالی را باز کنید، میتوانید خطوط قرمز پررنگ را در اغلب خیابانهای اصلی ببینید. معضلی که گاهی حتی گریبان خیابانهای فرعی را هم میگیرد و ساعتها عمر با ارزش مردم را به هدر میدهد. با اینکه طی سالهای گذشته هر کدام از مسئولان با مطالعه شهرهای متخلف سراسر دنیا طرحهای متعددی را برای رفع این مشکل ارائه دادهاند، اما تاکنون هیچ کدام از آنها نتوانسته است مفید واقع شود. برای نمونه میتوان به طرح رفع معضل ترافیک و آلودگی هوای رشت با دوچرخه اشاره کرد.
با اینکه امسال این طرح به مرحله بهرهبرداری رسیده، اما نبود سیستم اطلاعرسانی درست، مانع مثمرثمر شدن آن شده است. علاوه بر این هنوز هم زیرساختها در تمام مسیرها برای استفاده بیخطر مردم از این طرح کافی نیست. موضوعی که برخی از کارشناسان آن را عملاً شکست خورده عنوان میکنند. علاوه بر طرح استفاده از دوچرخه، مسئولان شهرداری استان، خطوط بی- آر- تی را هم به عنوان کلید دیگری برای رفع مشکل در نظر گرفتند. با اینکه این طرح نسبتاً مؤثر واقع شده است، اما عمر کوتاه این خطوط هم نمیتواند مشکل را دائمی برطرف کند و هم خیلی زود هزینهای مضاعف برای نوسازی اتوبوسها نیاز است. طبق اعلام کارشناسان عمر مفید خطوط بی- آر- تی به طور تقریبی بین ۷ تا ۱۰ سال است. بنابر این به این طرح هم نمیتوان به عنوان پروژهای مؤثر نگاه کرد.
مترو جایی در رشت ندارد
بعد از اینها مسئولان شهری با توجه به مؤثر واقع شدن مترو در تهران، طرح احداث مترو در رشت را مطرح کردند. همان خطوطی که احداث آن در شهرهایی، چون تبریز، اهواز و ... سالهاست کلید خورده و نتوانسته است به درستی رنگ افتتاح را به خود ببیند. علاوه بر این بالا بودن سطح آب نیز مشکل دیگری است که هزینههایی مضاعف را بر دوش شهرداری استان میگذارد.
در این خصوص مدیرکل دفتر حمل و نقل ریلی درون شهری سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور با اشاره به هزینه بر بودن احداث مترو میگوید: «در حال حاضر مجوز برای احداث مترو دریافت شده و اقدامات کارشناسی آن هم انجام شده است.»، اما هزینهبر بودن احداث این خطوط به صرفه نیست. حسین رجب صلاحی در این باره میافزاید: «هر یک کیلومتر مترو ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه دارد.» بنابراین آخرین گزینه برای کنار زدن چهره زشت ترافیک شهری رشت، به گفته متولیان چیزی جز تراموا نخواهد بود. این تنها کلیدی است که نه تنها هزینه احداث آن نسبت به مترو کمتر است، بلکه عمر آن نیز نسبت به اتوبوسهای بی- آر- تی بیشتر است.
تراموا در شهرهای توریستی دنیا
علاوه بر این به گفته کارشناسان تراموا خود میتواند زیبایی خاصی به شهر بدهد. در حال حاضر تراموا در شهرهایی، چون لندن، بارسلونا، برلین، پاریس، توکیو، آنتالیا و ... مورد استفاده قرار میگیرد و توانسته است علاوه بر زیبایی شهر، معضل ترافیکی را هم برطرف کند. بنابراین از این شیوه میتوان در ایران و در استان گیلان نیز بهره برد. گفته میشود در صورت موفق بودن تراموا در رشت، قرار است عملیات احداث آن در کلان شهرهایی، چون تهران هم گسترش یابد.
رجب صلاحی، مدیرکل دفتر حمل و نقل ریلی درون شهری سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور هزینه احداث هر کیلومتر تراموا را ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومان برآورد میکند که تا ۳۰ سال هم عمر مفید دارند. این طرح قرار است از سال آینده بعد از آماده شدن زیرساختهای لازم کلید بخورد. اتفاقی که میتواند بالاخره بخش عمده مشکلات ترافیکی این شهر گردشگری را بطرف کند.