براساس اعلام بانک مرکزی، قیمت خردهفروشی لبنیات در هفته منتهی به ۲۵خردادماه نسبت به هفته مشابه سال قبل ۲/۱۱ درصد، تخممرغ ۳/۵۵ درصد، میوه ۳/۳۷ درصد، سبزیهای تازه ۵/۱۱ درصد، گوشت قرمز ۶/۲۱ درصد، مرغ ۲/۱۰ درصد و روغن نباتی ۲/۸ درصد رشد داشته است.
طبق خلاصه نتایج گزارش هفتگی، متوسط قیمت خردهفروشی برخی از مواد خوراکی در هفته منتهی به ۲۵ خردادماه، قیمت پنج گروه نسبت به هفته قبل از آن افزایش و شش گروه کاهش یافته است. برهمین اساس، در هفته منتهی به ۲۵ خردادماه نرخ لبنیات ۴/۰ درصد، حبوب ۱/۱ درصد، گوشت مرغ ۵/۷ درصد، قند و شکر ۴/۱ درصد و روغن نباتی ۷/۳ درصد نسبت به هفته قبل از آن افزایش و نرخ تخممرغ ۳ درصد، برنج ۳/۱ درصد، میوههای تازه یکدرصد، سبزیهای تازه ۶/۰ درصد، گوشت قرمز ۳/۰ درصد و چای ۵/۰ درصد کاهش یافت.
لبنیات و تخممرغ
در هفته مورد گزارش در گروه لبنیات بهای پنیر غیرپاستوریزه معادل ۲/۱درصد و کره پاستوریزه ۶/۲درصد نسبت به هفته قبل افزایش یافت و قیمت سایر اقلام این گروه بدون تغییر بود. بهای تخممرغ معادل ۳درصد کاهش داشت و شانهای ۱۲۶ هزار تا ۱۸۰ هزار ریال فروش میرفت. در این هفته در گروه برنج، قیمت برنج داخله درجه یک و درجه دو به ترتیب معادل ۳/۱درصد و یکدرصد کاهش یافت. در گروه حبوب بهای عدس معادل ۳/۰ درصد کاهش ولی قیمت سایر اقلام بین ۳/۰درصد تا ۸/۳درصد افزایش داشت. در هفته مورد گزارش بهای گوشت گوسفند ثابت بود. قیمت گوشت تازه گاو و گوساله معادل ۱/۱درصد کاهش ولی بهای گوشت مرغ ۵/۷درصد افزایش یافت. در این هفته قیمت چای خارجی معادل ۵/۰درصد کاهش ولی بهای قند ۳/۰درصد، شکر ۴/۰درصد، روغن نباتی جامد ۴درصد و روغن نباتی مایع ۶/۳درصد افزایش داشت.
میوهها و سبزیهای تازه
در هفته مورد بررسی، در میادین زیرنظر شهرداری سیب زرد و پرتقال درجه یک عرضه نمیشد. سایر اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در مقایسه با سایر میوهفروشیها متفاوت بودند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوهوترهبار عرضه میشد. میوهفروشیهای سطح شهر اقلام میوه و سبزی تازه را عرضه میکردند که در گروه میوههای تازه بهای گیلاس معادل ۵/۱۹درصد، هلو ۶/۷درصد، انگور ۶/۱۹درصد و هندوانه ۹درصد کاهش ولی قیمت سایر اقلام بین ۴/۱درصد تا ۳/۲۹درصد افزایش یافت. در گروه سبزیهای تازه بهای خیار معادل ۴/۱درصد و گوجه فرنگی ۴/۰درصد افزایش ولی قیمت سایر اقلام بین ۴/۰درصد تا ۱/۴درصد کاهش داشت.
جای خالی عزم جدی برای ساماندهی بازار میوه
همچنین مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران از نبود عزم جدی برای ساماندهی بازار میوه و از بین بردن فاصله مزرعه تا مصرفکننده از سوی مسئولان ذیربط خبر داد.
محمدعلی اسفنانی در گفتوگو با «رادیو اقتصاد» با اشاره به اینکه اشکال جدی در بازار میوه سیستم توزیع آن است، افزود: تشکیل تعاونیهای عرضه مستقیم کالا یکی از تجربههای موفق کشورهای پیشرفته برای ساماندهی بازار میوه است، اما این در حالی است که سالهاست این موضوع در کشور مطرح شده، اما تاکنون عزم جدی برای عملیاتیشدن آن وجود ندارد. وی واسطهها و دلالان را معضل بازار میوه دانست و گفت: از محل تولید تا محل انبار و انتقال آن دلالان فعال هستند که وجود این روند مانع از نظارت مناسب در این بخش شده است. مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران با اشاره به اینکه مشکلات مهم موجود در سیستم قانونگذاری مانع از اجرای مناسب آن شده است، ادامه داد: سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان به عنوان یکی از متولیان نظارت بر بازار، باید برآورد قیمتی درخصوص میوه ارائه دهد تا دیگر سازمانهای نظارتی از جمله تعزیرات حکومتی براساس آن برآورد، با گرانفروشی مقابله کنند، در حالی که هماکنون به دلیل نبود مبنای مشخص برخورد مناسبی هم برای جلوگیری از گرانفروشی انجام نمیشود.
اسفنانی واگذاری نظارت به بازرسان امور اصناف از سوی اتاق اصناف را کاری نادرست دانست و گفت: بازرسان امور اصناف تبحر مناسبی در این کار ندارند، در حالی که بازرسان اتحادیهها افراد کاردانتری هستند، بنابراین باید نقش اتحادیهها در این بخش پررنگتر شود. وی افزود: سازمان جهادکشاورزی نیز به عنوان متولی تأمینکننده بازار باید برنامهریزی مناسبی برای از بین بردن فاصله مزرعه تا مصرف را داشته باشد.