کد خبر: 935716
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۲
رییس انجمن فرهنگی هنری عاشیقلار آذربایجان‌شرقی:
رییس انجمن فرهنگی هنری عاشیقلار آذربایجان‌شرقی بر لزوم صیانت از ادبیات و صنعت عاشیقی تاکید کرد.

 محمد عبادی در آیین افتتاح در مراسم افتتاحیه کنگره بین‌المللی عاشیقلار در تبریز اظهار کرد: امروز روزی مهم در تاریخ، مدنیت، ادبیات و به ویژه صنعت عاشیقی  است که از ذهن‌ها نمی‌رود و ماندگار خواهد بود.

وی در خصوص فعالان صنعت موسیقی در کشور تشریح کرد: در ایران 8 استان فعال  در حوزه عاشیقی از جمله تبریز، قره‌داغ، ارومیه، سولدوز قزه پاپاخ، زنجان، قم، ساوه و همدان از جهات مختلفی چون ساز و مقیاس جغرافیایی بیشترین دربرگیری را داراست.

عبادی ادامه داد: از سوی دیگر در نزدیکی شهر همدان اشیای تاریخی که از دل زمین بیرون آورده شده صنعت عاشیقی را به قرن‌ها پیش می‌برد و این هنر را تصدیق می‌کند.

عضو هئیت علمی کنگره بین المللی عاشیقلار افزود:عاشیق لار همواره انسان‌هایی موحده بود و انسان‌هایی پاک و حاص به شمار می‌روند.

وی در رابطه با ترویج دین توسط قدما در زمان های گذشته ابراز کرد: طبق روایت‌ها و گفته‌ها پیامبر اسلام در حجاز هنگامی که به بعثت رسیده بودچهره شاخص این عرصه دده قورقود شخصا به حضور پیامبر اکرم رفته  و دین اسلام را قبول کرده و دین اسلام را در منطقه ترویج داده است.

عبادی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر دولت کشور ما نیز به هنر موسیقی به ویژه عاشیقلار توجه بیشتری داشته است، اضافه کرد:حوزه هنری طی سال‌های اخیر  با برگزاری 27 برنامه برای عاشیقلار گامی مثبت برای این عرصه برداشته که  طی آن تجلیل از هنرمندان نیز صورت گرفته است.

وی یادآور شد: اعتقاد دارم عنوان این برنامه که با نام پیامبر اکرم  عنوان شده طبیعتا صنعت عاشیقی را به همگان معرفی کرده و استارتی برای موفقیت خواهد بود.

عبادی خاطر نشان کرد: تقاضا دارم مردم و مسئولان از ادبیات  و صنعت عاشیقی حفظ و نگهداری کنیم چراکه در غیر این صورت بیگانگان آن را به غارت می‌کشند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر