سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: اسماعیل آذر برنامهساز و مجری برنامه «مشاعره» با بیان اینکه رویه استفاده از مجری بازیگرها به زبان فارسی لطمه میزند، تصریح کرد: بازیگرانی که بدون پشتوانه وارد مقوله اجرا میشوند به زبان فارسی لطمه میزنند. باید کار به متخصصین هر فن سپرده شود. مجریان ما خوب هستند و باید بیشتر مطالعه کنند، ذوق مطالعه باید در همه پیدا شود. متأسفانه روزی هزار نفر برای مسابقه «مشاعره» میآمدند و الان تعداد متقاضیان کم شده است. او در پاسخ به این سؤال که چرا به جای تخصصگرایی، آنقدر سلبریتیپروری در بحث اجرای تلویزیونی لحاظ میشود به تسنیم گفت: کسانی که به عنوان مجری در صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران خدمت میکنند به یقین واجد شرایطی بودهاند که به این حرفه دعوت شدهاند. در برنامهای گفتم که اولین بار فیثاغورث یونانی گفت: «اگر میخواهید در هر کاری تغییر و تعالی ایجاد کنید از طریق آموزش مقدور میشود»، ما میتوانیم مجریانمان را از طریق آموزشهای ادواری با نظر خودشان در صورتی که ضرورت ایجاب کند، تعالی ببخشیم ولی کسانی که حرفهشان چیز دیگری است بخواهند حرفه مجریگری را یدک بکشند اینها در درازمدت میتوانند از نظر علمی آثار سوء به جا بگذارند.
آذر با اشاره به اینکه اگر زبان فارسی نادیده گرفته شود تغییرات جزئی به مرور ایام فربه خواهد شد، تأکید کرد: ما امروز باید در همه جای کشورمان مفاهیم و محتوا را ارتقا ببخشیم. ضرورت این ارتقا در زبان فارسی بیش از هر جای دیگر حفظ میشود و دلیلش این است که اگر زبان فارسی نادیده گرفته شود تغییرات جزئی به مرور ایام فربه شده و به قول فرمایش رهبر انقلاب، میراث معنوی ما را دچار تغییر میسازد. طبیعی است این تغییر سبب میشود تا ما دیگر گلستان سعدی را نفهمیم یا متوجه غزل حافظ نشویم و تمام اندیشمندان، فیلسوفان و بزرگان اثرگذار خودمان را به دست فراموشی بسپاریم. به خاطر این دلایل مهم و اساسی است که هرکسی در شغل خود باید مستعد و منشأ خدمت باشد و اگر از شغل خود عدول کرد به این ضربالمثل فارسی دچار میشود که همهکاره و هیچکاره...
وی درباره رویه اشتباه جذب مخاطب، اظهار کرد: صداوسیما و ارتباطات جمعی از جمله روزنامهها، نشریهها و... در همهجای دنیا یک خط مهم را دنبال میکنند و آن این است که به جامعه و سطح اندیشهها ارتقا میبخشند. کافی نیست که ما به این نقطه تکیه کنیم که میخواهیم بینندگان یا شنوندگان یا خوانندگان بیشتری را جلب کنیم.