سرویس ایران جوان آنلاین: فارس به عنوان نقطه اتصال جادهای بنادر استانهای جنوبی به شرق، غرب و شمال کشور به شمار میآید که نقش مهمی در صادرات و واردات کالا ایفا میکند. با وجود اینکه در سالهای اخیر و با ایجاد خط راهآهن فارس، قطارها مسئولیت جابهجایی و انتقال بخشی از کالاها را بر عهده گرفتهاند، اما هنوز کامیونها و تریلیها هستند که بالاترین نقش را در این زمینه بازی میکنند. موضوعی که موجب شده تا کامیونها مجبور شوند برای تعمیرات و تأمین مایحتاج خود وارد شهر شده و ایجاد ترافیک کنند. این مهم باعث گردید تا برای جلوگیری از ترافیک و تسهیل در رفت و آمد، ساخت بزرگترین پایانه بار کشور در زمینی به مساحت ۱۱۳ هکتار در ابتدای جاده نیروگاه سیکل ترکیبی کلانشهر شیراز در دستور کار مدیران استان فارس قرار بگیرد و طبق قولی که رئیس سازمان حمل و نقل بار شهرداری شیراز داد تاچهارسال آینده افتتاح و آماده بهرهبرداری میشود.
فارس به عنوان مهمترین مسیر جادهای که استانهای جنوبی را به شمال و شرق و غرب کشور ارتباط میدهد، از جایگاه ویژهای در زمینه صادرات و واردات کالا برعهده دارد موضوعی که موجب شده تا جادههای فارس به عنوان یک مسیر ترانزیتی کالا همواره محلی پر تردد برای عبور تریلی و کامیونتها به شمار رود. آمارهای گمرگ استان فارس نشان میدهد، تنها در دو ماه گذشته ۴۷ هزار و ۷۸۴ تن کالا به ارزش ۶۳ میلیون و ۶۰۲ هزار و ۸۷۰ دلار از طریق گمرکهای استان فارس به خارج از کشور صادر شد. صادرات فارس طی مدت مذکور به ۴۱ کشور جهان از جمله عراق، افغانستان، کویت، امارات متحده عربی، آلمان، قطر، ترکیه، روسیه، پاکستان و عمان انجام شده است، که از عمدهترین کالاها و محصولات صادر شده میتوان به محصولات لبنی، رب گوجه فرنگی، اوره، لوله و شیلنگهای پلاستیکی، آرد گندم، خرمای استعمران، ماهی، سبزی و میوه و کفپوش اشاره کرد.
پایانه بار نیاز حیاتی شیراز
با توجه به حجم بالای کالایی که از طریق خودروهای باری سنگین از بنادرجنوبی به فارس آورده و به سایر نقاط کشور انتقال داده میشود و برعکس برای صادرات از این مناطق به استان فارس فرستاده میشود؛ لذا این مهم موجب شده تا مشکلاتی برای تردد مردم استان و مسافران و کامیونها ایجاد شود لذا مدیران استانی را بر آن داشت تا برای حل این معضل چارهای بیندیشند. سرانجام روز گذشته بود که رئیس سازمان حمل و نقل بار شهرداری شیراز از احداث بزرگترین پایانه بار کشور در زمینی به مساحت ۱۱۳ هکتار در ابتدای جاده نیروگاه سیکل ترکیبی این کلانشهر خبر داد و گفت: «این پایانه که احتمالاً ۶۰ درصد آن به پارکینگ خودروهای سنگین اختصاص داده خواهد شد تا سه سال آینده راهاندازی میشود.» عبدالجلیل شریفی، با اشاره به وضعیت خاص دروازه قرآن و ظرفیت بارگیری خودروهای سنگین در پایانه بار قبل از این ورودی، افزود: «تقاضای واگذاری هفت هکتار از پایانه اکبرآباد برای احداث توقفگاه و تبدیل عمده بار به خرده بار طی مکاتبه با ادارات مربوطه انجام شده و منتظر طی فرآیندهای اداری آن هستیم.» از آنجا که برای ساخت این مکان نیاز است تا تمامی جوانب در نظر گرفته شود، لذا مدیران استان، با دعوت از کارشناسان مراکز علمی از آنها خواستند تا در این زمینه پیشنهاد خود را ارائه دهند. رئیس سازمان حمل و نقل بار شهرداری شیراز با تأیید این موضوع و با بیان اینکه مطالعه راهاندازی این پایانهها توسط دانشگاه شیراز در قالب طرح حمل و نقل انجام شده، عنوان کرد: «اولویت ساخت این توقفگاهها به ورودی شیراز از سمت پل فسا و مجاورت جاده نیروگاه سیکل ترکیبی اختصاص داده شده است.» این در حالی است که طبق زمانبندی پیشبینی شده، مقرر شده تا پنج سال آینده چهار پایانه بار برای چهار خروجی شهر شیراز ساخته شود.
ویژگیهای ممتاز پایانه حمل بار
از آنجا که هدف از ساخت و راهاندازی این توقفگاه، تبدیل عمده بار به خرده بار است لذا طبق برنامهریزیهای به عمل آمده، این طرح در آینده در دیگر توقفگاههای شیراز نیز ایجاد و علاوه بر آن مجتمع تعمیرگاهی و مجتمع رفاهی نیز ساخته خواهد شد. همچنین مقرر شده بخشی از این توقفگاه پس از بهرهبرداری به رانندههای مقیم شیراز اختصاص داده شود و برای آنها نیز سند مالکیت صادر خواهد شد. آخرین گزارشها در خصوص روند اجرایی این پایانه بزرگ حمل بار حاکی از آن است که پس از گذشت دو سال و نیم، مجوز ساخت این پایانه صادر و ساخت آن در سه فاز پیشبینی شده که تا سال ۱۴۰۲ به اتمام خواهد رسید. این در حالی است که قرار است تا پایان امسال، دیوارگذاری و سال آینده توقفگاه این پایانه ساخته شود.