سرویس سبک زندگی جوان آنلاین: از اساسیترین مسائل در ارتباطات اجتماعی مرتبط با اربابرجوع، چگونگی برخورد با اوست. اغلب افرادی که اخمو هستند ارتباط خوبی با اطراف خود برقرار نمیکنند. البته خود آنان بیشتر تحت آسیب هستند. برقراری ارتباط اجتماعی همراه با آرامش و احترام باعث احساس خوب در فرد شده و به تبع آن آدمی احساس ارزشمندی و مفید بودن میکند.
برخورد احترامآمیز با مشتری نه تنها باعث ماندگاری او به عنوان مشتری همیشگی بلکه سبب میشود که آن مجموعه به برند شدن نزدیکتر شود. مشتری جزئی از خانواده کاری ما است. آیا ما با خانواده خود برخورد ناشایست داریم؟ پس بهتر است به او احترام گذاشته و برایش فرش قرمز پهن کنیم!
ما با مشتری معنا پیدا میکنیم و بزرگ شدن مجموعه و سازمان ما با مشتری شکل پیدا میکند. پس بیشتر و با ریزبینی با این مقوله برخورد کنیم. اگر که ما خود را خاص و منحصربهفرد میدانیم، پس باید نوع برخورد و رفتارمان نیز خاص باشد.
مقوله تکریم ارباب رجوع از نظر دین مبین اسلام نیز بسیار حائز اهمیت است. بهترین الگو برای اخلاقمداری نیز حضرت رسول (ص) هستند. در بیان علت اینکه رسول خدا به بهترین الگو برای اخلاق متصف شدند، همین بس که ایشان هیچگاه با افرادی که برای سؤالها یا کارهای مختلفی خدمتشان حاضر میشدند، بدخلقی یا بیاحترامی نکرده و هیچگاه سعی نمیکردند کسی را از سر خود باز کنند!
دومین اصلی که هر کارمند باید در جهت تکریم اربابرجوع رعایت کند، متصف بودن به صفت تقوا و خداترسی است. بنابراین اگر هر کارگزاری پست و مقام خود را وظیفه خود و امانتی از جانب مردم بداند، بدون شک در رفتار خود با اربابرجوع دقت نظر بیشتری خواهد داشت و هیچگاه از مسئولیت خود سوءاستفاده، حق دیگران را ضایع و پارتی بازی نمیکند و همواره تمام هم و غم خود را برای جلب رضایت مشتری به کار میبرد.
اگر کارکنان ادارهها و سازمانها به لباس زیبای تقوا آراسته باشند، میتوانند در سایه آن، اعمال و گفتار و کردارشان را تحت کنترل خود درآورند و با اربابرجوع تندخویی و بیاحترامی نخواهند کرد و موجبات رنجش اربابرجوع را فراهم نمیکنند.
از دیگر موارد و فاکتورهای مورد نیاز در بحث تکریم اربابرجوع و احترام به مشتری و مشتریمداری، پیشه کردن صبر است. اگر هر کارمند این جمله را درک کند که هر اربابرجوعی که به من مراجعه میکند، با مشکلات عدیدهای مواجه است که ممکن است رفتار بد من، خاطر او را برنجاند، یا به خود بقبولاند که برخی از اربابرجوعها از سواد بالایی برخوردار نیستند و ممکن است متوجه منظور من نشوند، پس وظیفه من، صبر و شکیبایی و راهنمایی ایشان در جهت رفع مشکلاتشان است و با آرامش و طمأنینه به درخواست اربابرجوع توجه کرده و در جهت رفع مشکلات آنها تلاش کنند و به آنان از بالا نگاه نکرده و با احترام و مهر و عطوفت با او برخورد کنند، آن وقت است که به قول معروف ادارهها و مؤسسات گلستان میشود!