کد خبر: 984768
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۰
اینستاگرام پست‌های مربوط به شهادت سردار سلیمانی را حذف کرد
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: ۱۰ ماه پیش اینستاگرام صفحات منسوب به فرماند‌هان سپاه پاسداران از جمله سردار قاسم سلیمانی فرمانده وقت سپاه قدس را حذف کرد تا مبادا مخاطبان این شبکه اجتماعی با تفکر این سرداران آشنا شوند و اطلاعات و واقعیت‌ها به گوش سایر مردم دنیا برسد، اما حالا با شهادت سپهبد قاسم سلیمانی همه ایرانی‌های عضو این شبکه اجتماعی در داغ از دست‌دادن سردار دل‌های‌شان، میلیون‌ها بار قاسم سلیمانی، سخنان و دیدگاه‌های وی را در اینستاگرام تکثیر کرده‌اند. این ماجرا اینستاگرام را به وحشت انداخت. واکنش کمپانی اینستاگرام به این اقدام درست شبیه همان کاری است که رئیس‌جمهورشان به‌واسطه وحشت از سردار سلیمانی و حشدالشعبی عراق انجام داد؛ ترامپ دستور ترور سردار را داد و اینستاگرام صفحات پربازدیدی را که روایتگر این ماجرا بوده‌اند، حذف کرد!

این نخستین باری نیست که اینستاگرام در مسیر خوشایند اربابان امریکایی‌اش حق آزادی بیان کاربران خود را نادیده می‌گیرد. فروردین امسال بود که وقتی امریکا نام سپاه پاسداران را در لیست گروه‌های به‌زعم‌خود تروریستی قرار داد. مدیران شبکه اینستاگرام در اقدامی ضد آزادی بیان صفحاتی را که به نام فرماند‌هان کنونی و اسبق سپاه پاسداران در این شبکه اجتماعی ایجاد شده بود، حذف کردند. حالا هم در پی جنایت امریکا در به شهادت رساندن سردار نامدار کشورمان، شبکه اینستاگرام برای خوش رقصی نزد اربابان امریکایی‌اش، پست‌های مرتبط با شهادت این سردار سرافراز و چهره جهانی را از صفحات پر بازدید سانسور می‌کند تا یک بار دیگر امریکا و جیره‌خوارانش حق آزادی بیان و گردش آزاد اطلاعات را به سخره بگیرند و زیر پا بگذارند. این در حالی است که امریکایی‌ها همواره سایر کشور‌ها را به نقض آزادی بیان و گردش آزاد اطلاعات محکوم می‌کند، اما وقتی پای خودشان به میان می‌آید نه فقط با ترور و تجاوز به دنبال حذف افراد و چهره‌ها هستند بلکه با سلب حق آزادی بیان در دنیای مجازی هم به سیاست حذف روی می‌آورند تا مبادا تفکری که از آن می‌ترسند تکثیر شود و در برابر افکار عمومی جهان بابت جنایت‌هایشان مجبور به پاسخگویی باشند.

سانسور شهید سپهبد سلیمانی
در دو روز گذشته و با شهادت سپهبد قاسم سلیمانی و همراهانش بسیاری از چهره‌های فرهنگی - هنری، ورزشی، مذهبی و سیاسی در صفحات اینستاگرامشان تصاویر مربوط به این شهید بزرگوار را به اشتراک گذاشتند و به عموم مردم تسلیت گفتند، اما پست‌های مربوط به شهادت سپهبد سلیمانی از بسیاری صفحات پربازدید حذف شد. این مسئله حتی شامل صفحات پربازدیدی همچون صفحه اینستاگرامی روزنامه «جوان» هم شده و روز گذشته صفحه نخست روزنامه «جوان» با تصویر شهید سپهبد سلیمانی از این شبکه اجتماعی حذف شد و با تکرار ارسال پست، اینستاگرام در پیامی تهدید کرد که اگر یک بار دیگر پست ارسال شود، اکانت اینستاگرامی شما پاک می‌شود! این اتفاقی است که برای صفحات اینستاگرامی بسیاری از چهره‌های مذهبی، سیاسی، هنری و ورزشی کشورمان نیز رخ داده است.

اینستاگرام: موظف به رعایت قوانین تحریم امریکا علیه ایران هستیم
اینستاگرام در واکنش به چرایی این اقدام از اجبار خود برای حذف پست‌های مربوط به سپهبد سلیمانی خبر می‌دهد. شبکه اجتماعی فیسبوک که مالک پلتفرم اینستاگرام است در ارتباط با علت حذف پست‌های مربوط به شهادت سپهبد قاسم سلیمانی از سوی مقام‌های ایرانی را تشریح کرده و گفته موظف به رعایت قوانین تحریم امریکا علیه ایران است. سخنگوی فیسبوک مدعی شده است: «ما مطابق مقررات وضع شده در ارتباط با تحریم‌های امریکا اقدام می‌کنیم که شامل تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و فرماند‌هان آن هم می‌شود.»

۲۱ هزار پست اینستاگرامی با هشتگ انتقام سخت
با وجود شیطنت‌های این شبکه اجتماعی در خوش‌رقصی برای اربابان امریکایی‌اش و به رغم شعار‌های آزادی بیان، فعالیت‌های مردم کشورمان در فضای مجازی در واکنش به شهادت جانگداز سپهبد سلیمانی همچنان ادامه دارد. آنطور که سایت خبری «یاهونیوز» اعلام کرده است ده‌ها هزار پیام در حمایت از سردار شهید قاسم سلیمانی همراه با تصاویری از ایشان در اینستاگرام و توئیتر منتشر شده است. براساس این گزارش یاهونیوز بیش از ۲۱هزار پست اینستاگرامی با هشتگ انتقام سخت یا hardrevenge روز جمعه در اینستاگرام منتشر کرده است. همچنین ۷ هزار حساب کاربری در توئیتر هم مطالب زیادی را در این زمینه منتشر کرده‌اند. جالب اینجاست با همه بگیر ببند‌های اینستاگرام در مانع‌تراشی برای انتشار تصویر شهید سپهبد سلیمانی، شخصیت فراملی وی موجب شده تا بسیاری از چهره‌های غیرایرانی همچون مایکل مور امریکایی یا حتی «ریکی مارتین» خواننده معروف اسپانیایی در حمایت از سردار سپهبد شهیدقاسم سلیمانی تصاویری را به اشتراک بگذارند و متن‌هایی را در صفحات اجتماعی خود در توئیتر و اینستاگرام منتشر کنند.

مغایر با مبانی آزادی بیان و عدالت در گردش آزادی اطلاعات
کامبیز نوروزی، مدرس حقوق مطبوعات حذف پست‌های مربوط به سردار قاسم سلیمانی از اینستاگرام را مغایر با مبانی آزادی بیان و عدالت در گردش آزادی اطلاعات دانست.

وی با اشاره به اینکه این اتفاق در اینستاگرام مسبوق به سابقه است، به «جماران» می‌گوید: «این رخداد نقض آشکار حق آزادی بیان است. سردار سلیمانی به عنوان یک فرمانده ایرانی یک شخصیت رسمی داشت؛ شخصیتی که چه در حقوق داخلی و چه در حقوق بین‌الملل باید به رسمیت شناخته شود.»

نوروزی با اشاره به اقدام ایالات متحده امریکا در ترور سپهبد سلیمانی با نقض حقوق بین‌الملل تأکید می‌کند: «تصورات و توهمات دولت ایالات متحده منبع حقوق بین‌الملل نیست که بخواهد منشأ اثر باشد؛ بنابراین سانسور مطالب مربوط به سردار سلیمانی در اینستاگرام کاملاً نقض آشکار حق آزادی بیان و گردش اطلاعات است.»

از نگاه نوروزی، این نشانه دیگری است که فرآیند گردش اطلاعات در جهان فرآیند آزادی نیست و بسیار تحت تسلط قدرت‌های جهانی قرار دارد.

کمپین مردمی علیه اینستاگرام
در برابر این اقدام شبکه اینستاگرام مردم هم کمپینی راه انداخته و خواستار تحریم این اپلیکیشن شده‌اند. در این کمپین آمده است: «همه مردم ایران باید به خاطر این وقاحت یک شبکه اجتماعی مثل اینستاگرام که عکس و فیلم سردار پرافتخار ایران را حذف می‌کند، آن را تحریم کنند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار