سرویس حوادث جوان آنلاین: سردار سیدکمال هادیانفر در نشست خبری گفت: امسال شرایط روشن و شفافی برای سفرهای نوروزی وجود نداشت با این وجود پلیس پیشبینی افزایش سفرها را داشت به طوریکه تا روز ۱۳فروردین ۸۹درصد افزایش تردد مخصوصاً در محورهای شمالی، محور قم، اصفهان، شیراز و خراسان رضوی داشتیم. امسال شاهد ۴۴۰میلیون تردد در نوروز بودیم، البته ترددها نسبت به نوروز۹۸، ۱۶درصد کاهش داشت. وی افزود: تصادفات در ایام نوروز (۲۷اسفند تا ۱۳فروردین) نسبت به سال مدت مشابه سال۹۸ کاهش داشت، اما متأسفانه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۲درصد افزایش داشت.
فقط در حوزه تصادفات فوتی در ایام نوروز امسال نسبت به سال گذشته شاهد افزایش ۲۶ درصدی بودیم و روزانه بهطور میانگین ۳۴نفر از هموطنان بر اثر تصادفات جان خود را از دست دادند. تا روز ۱۲فروردین ترددها صددرصد افزایش داشت، اما روز ۱۳فروردین ترددها کاهش یافت.
درآمد دولت از جرایم رانندگی
سردار هادیانفر با اعلام اینکه جرایم کرونایی در سال۹۹، ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار فقره بود که از این تعداد حدود ۵۵درصد مربوط به تردد شبانه، حدود ۳۰درصد مربوط به شهرهای نارنجی و مابقی مربوط به شهرهای قرمز بود، گفت: ۱۰۹میلیون وسیله در سال۹۹ مشمول قانون شدند که برای ۷۰میلیون نفر جریمه قطعی پیامک ارسال شده و ۵۸هزار میلیارد ریال معادل ۵ هزار و ۸۰۰میلیارد تومان میزان جریمه سال۹۹ بوده که تا دیروز ۴ هزارو۴۸۰میلیارد تومان وصول شده یعنی ۷۸درصد وصول شدهاست و این افزایش ۱۰۹میلیون تومانی جریمه به دلیل اعمال محدودیتهای کرونا بوده و بقیه شامل تخلفات دیگر است.
پهپادها جریمه میکنند
رئیس پلیس راهور ناجا در خصوص استفاده از پهپادها در جادهها برای ثبت تخلف و تصادفات گفت: استفاده از پهپادها برای ثبت تخلف و تصادف در جادهها که در طرح نوروز امسال انجام شد کار خوبی بود تا مأمورانی که در بعضی محورها حضور ندارند و دوربین هم نیست، تصادف و تخلفها کنترل شود. در همین رابطه برای یکصد تا ۱۱۰خودرو با این روش در محورهای تهران، خراسان رضوی و کرمان که طولانیترین محور است، تخلف سرعت و سبقت غیرمجاز و حرکات خطرناک به مرکز کنترل ارسال شد. حتی مواردی که نیاز به امدادرسانی داشت با پهپاد اطلاع داده شد و تشخیص تصادفها در محورهای فرعی و روستایی هم با پهپاد صورت گرفت که اثربخش بودهاست.
مجوز عبور از خط ویژه
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در ادامه درباره ساز و کار صدور مجوز تردد در خطوط ویژه اظهار کرد: اختصاص مجوز تردد در خطوط ویژه با شورای امنیت کشور بوده و در آنجا فهرستی از سمتها و مسئولیتها و ردهبندی آنها وجود دارد که بر این اساس مسئولیتهایی که مجاز به تردد از خطوط ویژه هستند مشخص شده و پلیس راهور نیز به عنوان تنها مرجع صدور بر اساس این لیست مجوزهای دارای هولگرام معتبر را به طور سالانه صادر میکند. به گفته وی نمایندگان مجلس جزو این لیست نبوده وتنها رئیس و نایب رئیس و رؤسای چند کمیسیون مجوز تردد را دارند و مجوز عبور از خط ویژه برای تمام نمایندگان وجود ندارد. وزرا و قائم مقام وزرا و معاونان برخی از وزرا با تأیید شورای امنیت کشور نیز از جمله افرادی هستند که مجوز تردد برایشان صادر میشود.
پرونده عنابستانی به دادگاه میرود
وی درباره آخرین جزئیات پرونده درگیری نماینده مجلس با سرباز راهور در خط ویژه گفت: پلیس راهور پس از این اتفاق از طریق قسمت حقوقی شکایت خود را ارائه داد و دستگاه قضایی نیز نسبت به احضار آقای عنابستانی و گرفتن توضیحات از وی اقدام کرد و طبق پیگیریهای که انجام شده به زودی کیفرخواست اتهام این نماینده از سوی مرجع قضایی صادر و پرونده برای رسیدگی به دادگاه ارسال میشود. هر چند که آقای عنابستانی بعد از وصول شکایت پلیس به مراجع قضایی، در سازمان قضایی اقدام به شکایت کرد که برابر قانون یک پرونده در دو جا قابل رسیدگی نیست. شکایت ما، شکایت اولیه بود و تا به این لحظه سازمان قضایی بر اساس شکایت وی، هیچ کدام از همکاران ما را برای توضیح فرانخوانده است لذا شکایت اصلی، توسط پلیس راهور انجام شده و در دادسرا در حال رسیدگی است و منتظر نتیجه شکایت هستیم.