کد خبر: 1096142
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳
چند هفته‌ای بود که آمار کرونا در کشور سیر نزولی داشت تا جایی که حتی روز‌های بدون فوتی هم در یک ماه گذشته تجربه شد. شنیدن این اخبار که امید به پایان کرونا می‌داد، همه‌مان را خوشحال کرده بود، اما همین خوشحالی باعث شد تا رعایت دستورالعمل بهداشتی توسط شهروندان کمتر جدی گرفته شود. چرا که دیگر خیلی از افراد ماسک نزدند تا جایی که در اماکن شلوغ نیز، تعداد افراد ماسک نزده بیشتر از تعداد آن‌هایی بود که ماسک به صورت داشتند. حالا رنگ‌های قرمز و نارنجی به نقشه کرونایی شهر‌های کشور بازگشته است.
شبنم واحدی
سرویس جامعه جوان آنلاین: چند هفته‌ای بود که آمار کرونا در کشور سیر نزولی داشت تا جایی که حتی روز‌های بدون فوتی هم در یک ماه گذشته تجربه شد. شنیدن این اخبار که امید به پایان کرونا می‌داد، همه‌مان را خوشحال کرده بود، اما همین خوشحالی باعث شد تا رعایت دستورالعمل بهداشتی توسط شهروندان کمتر جدی گرفته شود. چرا که دیگر خیلی از افراد ماسک نزدند تا جایی که در اماکن شلوغ نیز، تعداد افراد ماسک نزده بیشتر از تعداد آن‌هایی بود که ماسک به صورت داشتند. حالا طبق آخرین وضعیت رنگبندی اعلام شده شهر‌ها از سوی مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، رنگ‌های قرمز و نارنجی به نقشه کرونایی شهر‌های کشور بازگشته است.

آخرین آمار از رنگبندی شهر‌ها

به گزارش وبدا، بر اساس آخرین به روز رسانیها، بر خلاف هفته‌های اخیر که تعداد شهر‌های با وضعیت قرمز و نارنجی در کشور، صفر بود در حال حاضر ۴ شهر در وضعیت قرمز و ۱۴ شهر در وضعیت نارنجی قرار گرفته اند. همچنین تعداد شهر‌های با وضعیت زرد از ۱۰۵ به ۱۴۲ شهر افزایش و تعداد شهر‌های با وضعیت آبی از ۳۴۳ به ۲۸۸ شهر کاهش یافت. جیرفت، خیل آباد، فردوس و منوجان به عنوان چهار شهرستان بسیار پرخطر و در وضعیت قرمز اعلام شده است.

پیش از انتشار نقشه کرونایی امروز، و طبق اعلام قبلی وزارت بهداشت، هیچ شهرستانی در وضعیت قرمز و نارنجی قرار نداشت، ۱۰۵ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۴۳ شهرستان در وضعیت آبی قرار داشتند. در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۷ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری، به ۱۴۱ هزار و ۴۲۷ نفر رسید.

تا کنون ۶۴ میلیون و ۶۷۰ هزار و ۴۷۰ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۲۷ هزار و ۲۴ نفر دُز دوم و ۲۷ میلیون و ۸۳۸ هزار و ۳۴ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۰ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۵۲۸ دُز رسید. در شبانه روز گذشته ۹ هزار و ۶۴۲ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. از دیروز تا امروز ۱۷ تیرماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۲۰۱۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۲۲۸ نفر از آن‌ها بستری شدند.

مجوز تزریق دوز چهارم واکسن کرونا صادر شد

هفته گذشته معاون بهداشت وزیر بهداشت در نامه‌ای به دانشگاه‌های علوم پزشکی به تزریق دوز یادآور کرونا تاکید کرد. کمال حیدری در بخشی از این نامه نوشت: «با تاکید بر توصیه به دریافت دوز یادآور واکسن کرونا در کلیه گروه‌های سنی واجد دریافت واکسن که بیش از شش ماه از آخرین نوبت تزریق واکسن آن‌ها گذشته است و با توجه به در پیش بودن بازگشت حجاج بیت ا… الحرام و گردهمایی عظیم اربعین حسینی و به دنبال آن بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، لازم است اهتمام ویژه به تداوم استفاده از ماسک و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی ابلاغی ستاد ملی و بالاخص در گروه‌های پر خطر و تقویت مراقبت بهداشتی مرزی و همکاری دستگاه‌های ذیربط در تشخیص به موقع ورود سویه‌های جدید، جهت استحضار و دستور اقدام لازم ارسال می‌گردد.»

تاکید ستاد ملی مقابله با کرونا بر استفاده از ماسک و تزریق دز یادآور واکسن کرونا

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نکات آخرین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا را برشمرد و بر لزوم استفاده از «ماسک» و «تزریق دز یادآور» واکسن کرونا تاکید کرد. دکتر عباس شیراوژن در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «نکاتی از جلسه ستاد ملی کرونا ۱۴۰۱/۴/۱۸:

۱. با توجه به افزایش موارد ابتلاء، بستری‌ها، سرپایی‌ها و شهر‌های قرمز و نارنجی، بر استفاده از ماسک در کلیه فضا‌ها چه باز و چه سر پوشیده در این شهر‌های قرمز و نارنجی تأکید شد. (استفاده از ماسک) در شهر‌های آبی و زرد در نقاط سرپوشیده یا پر ازدحام و پرتردد ضروری است.

‏۲. تزریق نوبت یادآور واکسن در کشور‌های مختلف باعث کاهش موارد ابتلاء بیماری کرونا شده است و بر عکس کشور‌هایی که پوشش واکسن کاملی داشتند، ولی زمان زیادی از تزریق واکسن گذشته مجدداً موارد ابتلای فراوان گزارش شده است. پس تزریق واکسن یادآور را جدی بگیریم.

۳. وزارت بهداشت تعداد و ساعات خدمت رسانی مراکز ‎واکسیناسیون را برای ایجاد تسهیل در امر واکسیناسیون، افزایش دهد.

۴. با توجه به ابتلاء فراوان در کشور‌های همسایه از ترکیه تا امارات، مراقبت‌های بهداشتی مرزی در تمامی مرز‌ها تقویت شود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار