کد خبر: 1114031
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۶
دیدگاه بایدن این است که نه تنها عراق بلکه کشوری مانند ایران هم باید بر اساس مولفه‌های قومی و مذهبی تجزیه شود.

سرویس سیاسی جوان آنلاین: ۸ سال جنگ تحمیلی، ترور‌های بی شمار در دهه ۶۰ توسط منافقان (گروهک تروریستی منافقین، تنها در بازه زمانی ۱۱ فروردین تا ۲۶ اسفند سال ۱۳۶۲، مسئولیت ترور ۴۵۸۳ شهروند ایرانی را برعهده گرفت.)، تحریم، تهدید، فشار، ترور دانشمندان هسته‌ای، جنگ اقتصادی، تهاجم فرهنگی و... تنها بخش‌های کوچکی از سرنوشت کشوری است که تنها خواسته اش «استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود.»

 کشوری که مردمش با حوادث سخت دست و پنجه نرم کردند تا خدشه‌ای به انقلاب‌شان وارد نشود و حالا یک نفر از آن‌سوی دنیا ادعایی داشت که عجیب برای مردمش سنگین بود .

بهایی که ایران بابت ۴ دهه «استقلال و آزادی» پرداخت کرد

مردی که میزان محبوبیتش در یک نظرسنجی ( شبکه خبری سی‌ان‌ان) ۳۸ درصد و میزان نارضایتی از عملکرد او ۶۲ درصد است حالا در ادعایی عجیب مدعی شده که میخواهد آزادی را برای مردمی به ارمغان بیاورد که زیربار سخت‌ترین فشار‌ها دوام آوردند تا خم به روی استقلال و آزادی شان نیفتد.

همان فشار‌هایی که بلینکن وزیر خارجه آمریکا درباره آن گفته بود : «ما طی سال‌های اخیر سیاست فشار حداکثری علیه ایران را اجرا کرده‌ایم، اما نه تنها بی‌نتیجه بود، بلکه بر مشکلات افزوده است».

حالا، اما یک سوال برجا مانده آن هم این است که چرا کشوری که رد پای ویرانی اش در یمن، لیبی، سوریه، ویتنام، افغانستان و ... به چشم می‌خورد حالا به فکر ایران افتاده است؟

تقابل با ایران؛ حکایت یک سیاست همیشگی

حنیف غفاری کارشناس مسایل سیاست خارجی در پاسخ به این سوال اینگونه پاسخ داد: آنطور که مسلم است دو حزب سنتی آمریکا یعنی جمهوری خواه و دموکرات یک راهبرد کلان دارند مبنی بر تقابل حداکثری با کلیت نظام و ملت ایران. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و حضور روسای جمهوری مانند کارتر، ریگان بوش پدر، کلینتون و بوش پسر ما شاهد بودیم که راهبرد مشترک همه آن‌ها تقابل حداکثری و ماهوی با نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است؛ بنابراین جمله بایدن اتفاقا نه یک تصادف و نه یک اشتباه سهوی بوده است بلکه نیت و  استراتژی همیشگی سیاست خارجی آمریکا را عیان کرده است.

بهایی که ایران بابت ۴ دهه «استقلال و آزادی» پرداخت کرد

وی ادامه داد: آیا واقعا جو بایدن در قبال ایران نقشه‌ها و طرح‌هایی فراتر از روسای جمهوری دیگر آمریکا دارد؟ در اینجا باید پاسخ داد که بله بایدن سال ۲۰۰۶ میلادی زمانی که سناتور ایالت دلاوِر Delaware آمریکا بود نقشه تجزیه عراق را بر اساس قومیت و مذهب مطرح کرد و اصرار داشت که عراق تجزیه شده به سه کشور عراق سنی ،عراق کرد و عراق شیعه تقسیم شود و معتقد بود که این نظریه قابلیت تعمیم به دیگر کشور‌ها از جمله ایران را دارد .

غفاری در ادامه گفت: در حقیقت دیدگاه بایدن این است که نه تنها عراق بلکه کشوری مانند ایران هم باید بر اساس مولفه‌های قومی و مذهبی تجزیه شود و به واسطه این تجزیه هم به خیال خام آن‌ها نظام از بین رود.

رکس تیلرسون: آمریکا در آستانه جنگ داخلی است

این کارشناس مسائل سیاست خارجی درباره نگاه متناسب ایران نیز گفت: در اینجا ما باید یک رصد هوشمندانه نسبت به راهبرد کلان آمریکا داشته باشیم یعنی هرگز این تصور را نداشته باشیم که آمریکا در صدد این است که راهبرد‌های ما را اصلاح کند؛ بلکه آمریکا در صدد تقابل حداکثری با ماست و از سوی دیگر هم باید به صورت خاص هم رصد هوشمندانه نسبت به رویکرد بایدن یعنی هم شخص رئیس جمهور فعلی آمریکا و هم دولت آن داشته باشیم.

بهایی که ایران بابت ۴ دهه «استقلال و آزادی» پرداخت کرد

وی در ادامه به بحران‌های داخلی آمریکا نیز اشاره کرد و افزود : فوکویاما نظریه پرداز مشهور آمریکایی که نظریه پایان تاریخ را ارائه کرد معتقد است که دیگر آن لیبرال دموکراسی مد نظر آمریکا نابود شده است و یا چامسکی اعلام می‌کند که آمریکا دچار دوران گذار ساختاری شده است و این‌ها تمام گزاره‌های حقیقی هستند که نباید از نظر دور بماند .حتی قبل از اینکه ما شاهد اختلافات بعد از انتخابات سال ۲۰۲۰ باشیم شاهد بودیم که رکس تیلرسون هشدار می‌دهد که آمریکا در آستانه جنگ داخلی است و قطعا بعد از برگزاری انتخابات میان دوره‌ای کنگره و بعد از انتخابات سال ۲۰۲۴ شکاف‌های داخلی آمریکا که سیاستمداران در تلاش برای سرپوش گذاشتن بر آن بودند به صورت مطلق و عینی سرباز خواهد کرد.

غفاری در پایان گفت: اینکه آمریکا نمی‌تواند تجزیه ایران را عملی کند درست است و اینکه آمریکا صد‌ها و هزاران معضل دارد هم درست است، اما در عین حال ما نباید از راهبرد اصلی آمریکا غافل شویم که در تلاش است حتی در بدترین حالت هم نهایت تلاش خود را برای القای ناامنی انجام دهد؛ بنابراین ما باید رصد دقیق رفتار آمریکا و اقدامات متناسبت در سطح این راهبرد‌ها را مد نظر قرار دهیم.

بهایی که ایران بابت ۴ دهه «استقلال و آزادی» پرداخت کرد

و در پایان باید گفت که این پایان دشمنی تاریخی آمریکا و متحدانش با ایران و ایرانی نیست . ایرانی که با خون جوانانش به این استقلال و آزادی رسیده است که از نگاه هر بیگانه‌ای مصون بماند...حالا وظیفه سنگین‌تری بر دوش ما گذاشته است تا از آن صیانت کنیم. امانتی که بهایش اشک مادران جوان از دست داده است..

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار