کد خبر: 1114209
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰

رأی مجدد به رئیس حزب لیکود در انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی، خطر قدرت گرفتن افراط‌گرایان را به حدی جدی کرده است که در عرصه داخلی، مقامات این رژیم از وضعیت پیچیده و بی‌بازگشت سخن می‌گویند. دولت فعلی واشنگتن هم با سیاست‌های این طیف در اراضی اشغالی میانه خوبی ندارد و درباره آینده پیش رو نگران است.
در انتخابات پارلمانی اخیر در اراضی اشغالی، حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی، با کسب ۶۴ کرسی، اکثریت را به دست آورد و ائتلاف دولت فعلی به نخست‌وزیری یائیر لاپید ۵۱ کرسی را تصاحب کرد. موضع دودستگی در بطن رژیم صهیونیستی با اعلام نتیجه انتخابات پارلمانی اخیر در اراضی اشغالی و کسب رأی مجدد بنیامین نتانیاهو در مسند نخست‌وزیری، در محور توجه رهبران رژیم صهیونیستی قرار گرفته است. اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی در سخنرانی به مناسبت بیست‌وهفتمین سالگرد کشته شدن اسحاق رابین، نخست‌وزیر اسبق این رژیم گفت: «وضعیت پیچیده سیاسی در اسرائیل ما را با چالشی تاریخی مواجه می‌کند. نتایج انتخابات نشان داد که ما دودسته شده‌ایم و مسئولیت از این پس بر عهده همه بازیگران سیاسی است، مخصوصاً کسانی که قدرت سیاسی بیشتری دارند.» لاپید هم گفت: «اسرائیل پس از گذشت تنها چند روز از انتخابات پارلمانی، همچنان دودسته و عصبانی است. ما باید تصمیم بگیریم که اسرائیل به کجا می‌رود، ما به نقطه بی بازگشت نزدیک شده‌ایم، اما هنوز هم می‌توانیم تغییر جهت دهیم.» وی که دوره نخست‌وزیری‌اش رو به پایان است، اعلام کرده که به صفوف مخالفان دولت آینده به ریاست نتانیاهو خواهد پیوست. آویگدور کهلانی، وزیر سابق امنیت داخلی رژیم صهیونیستی دیگر مقام این رژیم است که پیش‌تر تأکید کرده بود، از سرنوشت «اسرائیل» پس از یک نسل بیم دارد و مشکلات داخلی آن را نابود خواهد کرد.
شبکه ۱۲رژیم صهیونیستی پیش‌تر جزئیات گفت‌وگوی پنج نفر از رؤسای ستاد ارتش اسرائیل را منتشر کرده بود که در آن از ضعف انسجام داخلی به عنوان تهدیدی برای «اسرائیل» یاد کردند. بنابر نتایج نظرسنجی که ائتلاف جنبش‌های جوانان رژیم صهیونیستی انجام داده، یک سوم جوانان در اراضی اشغالی باور ندارند که این رژیم ۲۵ سال دیگر وجود داشته باشد و نمی‌خواهند در ارتش استخدام شوند. داده‌هایی که برای رژیم صهیونیستی زنگ خطر محسوب می‌شوند. همچنین یک نظرسنجی دیگر نشان می‌دهد که درصد زیادی از افراد به آینده خود خوش‌بین نیستند و چالش‌هایی که آن‌ها را نگران می‌کند بسیار زیاد است و شکاف اجتماعی در داخل رژیم در رأس این نگرانی‌ها قرار دارد.
تنش احتمالی تل‌آویو با واشنگتن
اگرچه منابع خبری اعلام کرده‌اند که تلاش‌هایی برای تماس میان نتانیاهو و جو بایدن رئیس‌جمهور امریکا صورت گرفته، اما این تلاش‌ها هنوز به سرانجام نرسیده است و رئیس‌جمهور امریکا هنوز پیروزی در انتخابات را به نتانیاهو تبریک نگفته است. بسیاری از تحلیلگران معتقدند کابینه تحت ریاست او راست‌گرا‌ترین کابینه در فلسطین اشغالی خواهد بود.
به نظر می‌رسد که تنش‌های موجود در روابط کابینه قبلی نتانیاهو با دولت دموکرات امریکا به ریاست جو بایدن مجدداً تکرار شود. دولت فعلی امریکا تأکید دارد که سیاست‌های این کشور در منطقه در خدمت منافع اسرائیل است، اما افرادی همچون نتانیاهو با رویکرد افراطی خود به تاکتیک‌های امریکا اعتقاد ندارند و در پرونده‌های حساسی، چون ایران و برنامه هسته‌ای آن، ایالات متحده را تحت فشار قرار می‌دهند. در واقع نتانیاهو در جایگاه نخست‌وزیر رژیمی که به امریکا نیاز دارد عمل نمی‌کند بلکه در تلاش است این کشور را مجبور به تبعیت از خواسته‌های خود کند.
رویکرد افراطی نتانیاهو در تعامل با پرونده‌های داخلی و خارجی همسو با سیاست‌های «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده بود و بر عکس دولت فعلی امریکا به ریاست بایدن، تل‌آویو و واشنگتن در دوره ترامپ مشکلی نداشتند. نظریه‌پردازان امریکایی معتقدند مشکل فعلی دولت ایالات متحده و نیز لابی یهودی در این کشور ترس از گرایش جامعه اسرائیلی به سمت راست‌افراطی‌هاست که پیامد‌های منفی زیادی خواهد داشت، به طوری که این رویکرد اسرائیلی‌ها با مقاومتی بی‌سابقه از جانب فلسطینیان مواجه می‌شود که نمی‌توان آن را مهار کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار