کد خبر: 1126383
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
همزمان با فرستادن سیگنال‌هایی از سوی غرب برای بازگشت به میز مذاکرات هسته‌ای، وزیر خارجه ایران هم به عمان سفر کرده و با مقامات ارشد این کشور دیدار و گفتگو کرد؛ اقدامی که به نظر می‌رسد حاوی پیام‌هایی از سوی تهران است.

همزمان با فرستادن سیگنال‌هایی از سوی غرب برای بازگشت به میز مذاکرات هسته‌ای، وزیر خارجه ایران هم به عمان سفر کرده و با مقامات ارشد این کشور دیدار و گفتگو کرد؛ اقدامی که به نظر می‌رسد حاوی پیام‌هایی از سوی تهران است.
پس از چند ماه توقف مذاکرات بین ایران و غرب برای رسیدن به توافق بر سر احیای برجام، نشانه‌هایی از احتمال برگزاری دور جدید مذاکرات بین دو طرف دیده می‌شود. حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران که اخیراً گفتگو‌هایی را با مقامات اروپایی بر سر احیای توافق هسته‌ای داشت، سه شنبه شب به عمان رفت تا با مقامات این کشور گفتگو کند. امیرعبداللهیان در دیدار با سلطان هیثم بن طارق، پادشاه عمان پیام کتبی سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران را تسلیم وی کرد. رئیس‌جمهور در این پیام از سلطان عمان برای سفر به تهران دعوت کرد. به گزارش فارس، امیرعبداللهیان در بدو ورود به مسقط در تشریح اهداف این سفر گفت: «ایران و عمان همواره رایزنی‌های د‌وجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی در موضوعات مورد علاقه داشته‌اند. عمان هم یک مرکز گفت‌وگوی منطقه‌ای بوده و در مسائل متنوعی چه در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران و چه در ارتباط با بحران‌های منطقه‌ای، همواره نقشی خیرخواهانه از سوی مقامات عالی عمان انجام شده است.» وزیر خارجه اظهار داشت: «در جریان این سفر فرصتی است که ضمن مرور موضوعات روابط دوجانبه مسائلی که بایستی شتاب بیشتری به تحقق آن داده شود را دنبال کنیم و در عین حال همچنان بحران در یمن، افغانستان و اوکراین از موضوعاتی است که در این گفتگو‌ها مورد توجه است.» وزیر خارجه در دیدار با پادشاه عمان توسعه همه‌جانبه روابط و همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های تجاری، اقتصادی، انرژی، گردشگری، حمل ونقل و سایر زمینه‌ها را مورد تأکید قرار داد. سلطان عمان هم در این ملاقات ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک به ایران سفر کند و با این دیدار، موضوعات و مناسبات در دستور کار مناسبات دو کشور بیش از پیش توسعه یابد. امیرعبداللهیان همچنین دیدار‌های جداگانه‌ای با وزرای خارجه و وزیر مکتب سلطانی عمان داشت که بر تقویت مناسبات دوجانبه تأکید کردند.
رد پای برجام در عمان
اگرچه در این سفر بر تقویت روابط دوجانبه در همه زمینه‌ها تأکید شده است، اما این دیدار‌ها بی‌ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران نیست. عمان همیشه به عنوان کانال دیپلماتیک بین تهران و واشنگتن نقش‌آفرینی کرده است و همواره حامل پیام‌هایی از سوی مقامات دو طرف برای کاهش تنش‌ها و رسیدن به توافق بر سر برجام بوده است. این سفر در زمانی انجام می‌شود که در روز‌های اخیر زمزمه‌هایی مبنی بر بازگشت غربی‌ها به میز مذاکرات هسته‌ای در وین به گوش می‌رسد. وزیر خارجه ایران چند روز پیش در توئیتی با اشاره به دیدار خود با جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اردن نوشت: «‏در دیدار با آقای بورل در مورد برداشتن گام‌های نهایی توافق، موافق بودیم. پنجره توافق از سوی ایران باز است، اما نه برای همیشه». روزنامه هاآرتص هم روز سه شنبه در گزارشی به نقل از نهاد امنیتی تل‌آویو ادعا کرده بود که مقام‌های دولت امریکا که از پرونده مذاکرات هسته‌ای ایران اطلاع دارند به این روزنامه اسرائیلی گفته‌اند که در گفتگو با مقام‌های ارشد دولت امریکا، به این نتیجه رسیده‌اند که با وجود چالش‌ها، یک چرخش قابل‌توجه در مذاکرات احیای برجام در ماه‌های آینده در راه است.
ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی هم روز چهار شنبه در سخنانی درباره روند مذاکرات هسته‌ای گفت: «اگر طرف مقابل به تعهدات خودش بازگردد و تحریم‌ها را رفع کند، ما هم اقدامات جبرانی را انجام می‌دهیم». تلاش برای احیای برجام درحالی است که مقامات ارشد کاخ سفید در ماه‌های اخیر بار‌ها اعلام کرده‌اند که فعلاً روی برجام متمرکز نیستند و به جای آن تحولات داخلی ایران را رصد می‌کنند. اما اظهارات ضدونقیضی هم در روز‌های اخیر داشته‌اند که نشان می‌دهد امریکا مسئله برجام را جدای از تحولات سیاسی در نظر می‌گیرد که عده‌ای آن را سیگنالی برای ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای عنوان کرده‌اند. به نظر می‌رسد در سفر وزیر خارجه به عمان هم توافق هسته‌ای یکی از موضوعاتی بود که مورد بررسی قرار گرفته است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار