کد خبر: 1130567
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۹
محمدجواد لاریجانی:
جمهوری اسلامی دارای توانمندی‌های مختلف مثل توانمندی‌های علمی نظامی و توانمندی‌های مختلف سیاسی است، اما به نظر من هیچ کدام از این توانمندی‌ها به اندازه توانمندی مدنی ما نیست. این نکته نیز از مغفول‌ترین چیزهاست.

محمدجواد لاریجانی، تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس گفت: نسل جدید ما و به‌خصوص اصحاب رسانه باید جمهوری اسلامی را درست بفهمند. فهم درست جمهوری اسلامی خیلی رایج نیست حتی برخی از مسئولان در دوره‌های گذشته و حتی الان، تلقی درست را از جمهوری اسلامی نداشته‌اند. وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی حادثه بزرگ آخر قرن بود و مهم‌ترین محصول این انقلاب همین تجربه جمهوری اسلامی است جمهوری اسلامی یعنی ملتی می‌خواهد که نظام سیاسی و مدنی خود را بر اساس عقلانیت اسلامی منبعث از مکتب اهل بیت با مکانیزم دموکراسی عملی و نماینده‌ای بنا کند.
لاریجانی اضافه کرده است: اگر بخواهیم انقلابمان را ارزیابی کنیم باید بدانیم که این تجربه تا چه میزان موفق بوده است. تجربه موفق یعنی بر اساس اهدافی که داشته، ارزیابی شود. چالش‌های انقلاب اسلامی هم کم نبوده است. بعد از چهل و اندی سال جمهوری اسلامی توانسته است از یک کشور تحت سلطه بسیار وسیع غرب و در واقع یکی از گاو‌های شیری منطقه به یک کشور بسیار مستقل با نفوذ وسیع و توانمندی بسازد. جمهوری اسلامی توانمندی‌های مختلف مثل توانمندی‌های علمی نظامی و توانمندی‌های مختلف سیاسی است، اما به نظر من هیچ کدام از این توانمندی‌ها به اندازه توانمندی مدنی ما نیست این نکته نیز از مغفول‌ترین چیزهاست.
هیچ کس نمی‌تواند بگوید انتخابات مصنوعی است
لاریجانی در توضیح این نکته گفت: ما الان قدرت را بر اساس قانون با نردبان رأی مردم مسئولیت‌ها را تفویض می‌کنیم و همانطور که از نردبان بالا می‌رود همان‌طور هم پایین می‌آید در واقع سخن بالا رفتن از نردبان ملاک نیست و پایین آمدن نیز ملاک است. هیچ کس نمی‌تواند بگوید انتخابات کشور تقلبی و مصنوعی است. چون از دل انتخابات ریاست جمهوری آقای خاتمی، آقای احمدی‌نژاد در می‌آید و از دل انتخابات ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد، آقای روحانی در می‌آید و اگر بنا بود انتخابات طراحی شود نباید این اتفاقات رخ می‌داد. این دستاورد مدنی کشور، دشمنان زیادی دارد؛ از سوی دیگر اینکه مقام معظم رهبری بر رأی مردم و اسلامی بودن عقلانیت پایه اصرار دارند، دشمنی زیاد دارد.
این تحلیلگر مسائل سیاسی در پاسخ به این سؤال که آیا غرب هم چنین تصویری از ایران دارد، گفت: تصویری که غرب صهیونیست از ما دارد، غیر از این چیز‌هایی است که در فضای مجازی می‌بینیم. در فضای مجازی از جمهوری اسلامی ایران چهره خاصی می‌سازند، اما تصویر حقیقی که غرب از ما دارد به نظر آن‌ها یک غول عجیب و غریب و خطرناک در منطقه ظاهر شده است و این مسئله را پنهان هم نمی‌کنند و این غول روز به روز هم قوی‌تر می‌شود و برای منافع سلطه‌گرانه آن‌ها یک خطر عمده محسوب می‌شود و نمی‌توان به راحتی با آن کاری هم کرد. در نظر غرب صهیونیست، جمهوری اسلامی همچین موجودی است حالا اینکه رسانه‌ها اینگونه وانمود می‌کنند که ایران تو سری خور است که البته این‌ها حرف‌های تبلیغاتی است و آن‌هایی که در کاخ سفید و مراکز تصمیم‌گیری غرب می‌نشینند از ظهور جمهوری اسلامی وحشت زده‌اند.
غرب از پدیده جمهوری اسلامی در هراس است
لاریجانی با بیان اینکه این‌ها از پدیده جمهوری اسلامی بسیار در هراس هستند، لذا همه امکانات‌شان را تجمیع می‌کنند تا این غول شاخ‌هایش شکسته شود، تأکید کرد: باید بدانیم که در کجا ایستاده‌ایم و یکی از مسائل مهم برای نسل جدید این است که بداند جمهوری اسلامی ایران در کجا ایستاده است. اینگونه نیست که ما همیشه در مقاصدمان موفق باشیم؛ اصلاح جمهوری اسلامی یک پروسه و تجربه در حال انجام است و با محیط خود در تعامل است یعنی یک موجود زنده است. پدیده جمهوری اسلامی یک پدیده در حالت تطور است و بر اساس نوع تعاملش با محیط پیش می‌رود و توجه به این مسئله اهمیت دارد طبیعتاً ما در این تطور همیشه موفق نبودیم. یکی از مواردی که در آن موفق نبودیم موضوعات اقتصادی است، اقتصاد کشور یک اقتصاد بسیار قوی بنیه، اما با بیماری‌های مزمن است.
این کارشناس مسائل سیاسی درباره علت برخی مشکلات جاری در کشور از جمله اقتصادی گفت: مسئله امروز کشور ما موضوع عُرضه داشتن نیست؛ مسئله ما داشتن یک نقشه راه برای تحول اقتصادی است. ما در هر جا که نقشه داشتیم، موفق بودیم. ما برای سیستم دفاعی‌مان نقشه داشتیم که موفق شدیم؛ درباره سیستم علمی کشور هم -مقام معظم رهبری که پرچمدار توسعه علمی کشور است چهارچوب یک نقشه را داشته و همیشه آن را دنبال کرده است- با توجه به اینکه دولت‌ها به موضوع علم توجهی ندارند همین توفیقاتی که الان کشور در حوزه علمی دارد مرهون همان نقشه مقام معظم رهبری است.
الزامات یک حکمرانی نوین
لاریجانی همچنین در پاسخ به سؤال فارس درباره «حکمرانی نوین» که اخیراً در برخی محافل مطرح شده گفت: بنده طرح بعضی از مسائل را در زمان فتنه نامناسب می‌دانم. اینکه ما در زمان فتنه بگوییم ما به سرعت قانون حجاب را بازنگری می‌کنیم کار بی ربطی است اصلاً این‌ها دنبال این قانون نیستند یا در مورد حکمرانی که مثلاً بگوییم صدا‌های مختلف شنیده شود باید گفت که اصلاً گرفتاری فتنه این نبوده که صدا‌های مختلف نیست، بنا بر این دستپاچگی کار چندان جالبی نیست. ما به هیچ وجه نباید دستپاچه شویم، این‌هایی که در خیابان آدم می‌کشتند ما فکر کنیم که این آدم کشی به خاطر این است که به آن‌ها اجازه نداده ایم که حرف بزنند؟ چنین چیزی نبوده حالا ما بخواهیم قواعدی را در این راستا تنظیم کنیم.
به نظر من به دور از این عجله ما باید تصور درستی از حکمرانی داشته باشیم. حکمرانی اگر نوین هم نباشد باید یک حکمرانی درست باشد و ما باید از این موضوع تصور درستی داشته باشیم ما وقتی می‌گوییم اوضاع اقتصادی خوب نیست گفته می‌شود که مدیر با عرضه در این حوزه وجود ندارد در حالی که مدیر با عرضه رکن دوم در این حوزه است، رکن اول داشتن یک تصویر درست و مناسب و نقشه دقیق و درست است با داشتن این نقشه و تصور درست از آن حال یک مدیر که با عرضه است بهتر کار می‌کند و یک مدیریت ضعیف‌تر کار ضعیف تری را ارائه می‌دهد، اما کار خارج از محدوده انجام نمی‌شود، چون نقشه وجود دارد. الان وقتی که دولت یا حکومت خوب کار نمی‌کند هم اصلاح‌طلبان و هم دشمنان ما بحث را به معنی مشروعیت می‌کشانند و می‌گویند که اساس مشروعیت غلط است، می‌گویند که ولایت فقیه بی‌خود است، باید حکومت سکولار روی کار بیاید. کلاً کشاندن دعوای کارآمدی به مشروعیت از همین جا است.
اگر ما می‌خواهیم راه حکمرانی مدرن را باز کنیم، بحث مدرن مربوط به مشارکت مردم است چگونه مردم در امر زندگی مدنی خود جامعه و کل ملت و برخی از جهان اسلام باید مشارکت داشته باشند؟ که این‌ها نیازمند تئوری پردازی و کار عملیاتی است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار