کد خبر: 1131354
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۳

یک منبع سیاسی عراق اعلام کرد که رهبران چارچوب هماهنگی شیعیان عراق و گروه‌های مقاومت این کشور با برگزاری نشستی تصمیم قاطعانه‌ای مقابل اظهارات نخست‌وزیر کشورشان و اعلام نیاز وی به نظامیان امریکا اتخاذ خواهند کرد.
به گزارش ایسنا، این منبع عراقی به اسپوتنیک گفته که هیچ‌گونه تجدیدنظری در تصمیم اخراج نیرو‌های امریکا از کشور وجود ندارد و مواضع قاطعی در برابر اظهارات محمدشیاع السودانی اتخاذ خواهد شد. این منبع افزود: «رهبران چارچوب هماهنگی شیعیان و مقاومت عراق خواستار برگزاری نشستی با هدف اتخاذ تصمیم قاطعانه علیه تصمیم دولت عراق و علیه اشغالگری امریکایی‌ها شده‌اند.»‌محمد التمیمی، عضو چارچوب هماهنگی شیعیان عراق نیز در توئیتی در واکنش به اظهارات السودانی درباره حضور نظامیان امریکا در عراق نوشت: «چه کسی به شما اجازه داد که بر سر خون شهدا سازش کنید، تو که هستی که سرنوشت عراق را تعیین می‌کنی و امریکا چه زمانی دوست شد؟» وی تأکید کرد: «در قبال این اظهارات و هر کسی که بر سر حاکمیت عراق سازش می‌کند، صرف نظر از موقعیت او و هرکسی که پشت وی ایستاده، تصمیم قاطعی اتخاذ می‌شود.» السودانی در گفتگو با روزنامه امریکایی «وال استریت ژورنال» از حضور نیرو‌های امریکایی در کشورش دفاع کرده و گفته که عراق همچنان به نیرو‌های خارجی حاضر در آن که اغلب امریکایی هستند، نیاز دارد. وی با بیان اینکه «نابودی داعش مدتی طول خواهد کشید»، افزود: «حضور آنان (نیرو‌های ائتلاف بین‌المللی به سرکردگی امریکا) همچنان مورد نیاز است.»‌السودانی دیروز هم میزبان برت مک گورک، هماهنگ‌کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه و شمال آفریقا و فرستاده جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا بود که در این ملاقات، روابط عراق و امریکا و راه‌های تقویت آن در سطوح و زمینه‌های مختلف بررسی شد. مک گورک، بر حمایت کشورش از موفقیت دولت کنونی عراق و تداوم مشورت امریکا به نیرو‌های عراقی در جنگ علیه داعش تأکید کرد و السودانی در موضعی که به نظر می‌رسد تعدیل موضع قبلی است، بر توانایی نیرو‌های امنیتی عراق در مقابله با تروریسم و تثبیت ثبات محقق شده به لطف فداکاری‌های بزرگی که در سرزمین عراق صورت گرفت، تأکید کرد.
واکنش تهران به نام مجعول
السودانی به تازگی همچنین از نام مجعول خلیج عربی برای خلیج فارس هم استفاده کرده که با واکنش وزارت خارجه ایران روبه‌رو شد. سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز تأکید کرد: خلیج فارس از هزاران سال پیش در اسناد، نقشه‌ها، سفرنامه‌ها و متون کهن به همین نام بوده و تا ابد به همین نام باقی خواهد ماند. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه گفته است: «نام خلیج فارس برای این پهنه آبی یک واقعیت تاریخی، همیشگی، مستند و انکارناپذیر است و تکرار نام ساختگی، حقیقت را تغییر نمی‌دهد و مشروعیتی برای آن پدید نمی‌آورد.» کنعانی با اشاره به اینکه برای جلب دوستی دیگران نمی‌توان از سرمایه غنی همبستگی تاریخی کشور‌های منطقه هزینه کرد، اظهار داشت: روابط ایران و عراق فراتر از افراد و نهاد‌ها است و ریشه در عمق تاریخ و تمدن دو کشور و ملت دارد. سخنگوی وزارت امورخارجه همچنین از ارسال یادداشت اعتراضی از سوی وزارت امور خارجه به دلیل این اظهارات خبر داد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار