کد خبر: 1146215
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۲

امریکا تحت فشار افکار عمومی بین‌المللی مجبور به استقبال از توافق ایران و عربستان شد که با میانجیگری چین انجام شده است، در حالی که در سطوح پایین‌تر سیاست خارجی امریکا، این توافق نشانه افول امریکا در خاورمیانه قلمداد می‌شود.
«ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه بعد از پنج روز، دوشنبه شب، به توافق ایران و عربستان واکنش مثبت نشان داد و گفت که توافق میان تهران و ریاض در صورت اجرای کامل باعث کاهش تنش‌ها در منطقه غرب آسیا می‌شود. او البته بلافاصله گفت که سفر رئیس‌جمهور بلاروس به ایران نشان‌دهنده عمق روابط با روسیه است. پیش از این سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، گفته بود که دولت امریکا در این توافق نقشی نداشته، هرچند به گفته او ریاض، واشنگتن را از این توافق مطلع کرده بود. پرایس که دو شنبه شب در گفتگو با خبرنگاران گفت: «ما از گفتگو، دیپلماسی و هر چیزی که به کاهش تنش در خاورمیانه و جلوگیری از درگیری منجر شود، حمایت می‌کنیم.» وی با بیان اینکه توافق میان تهران و ریاض در صورت اجرای کامل احتمالاً تنش‌ها را کاهش خواهد داد، توضیح داد: «ما در دور‌های قبلی [گفت‌وگوها]در عراق و عمان، از تماس بین عربستان سعودی و ایران حمایت کردیم و جلوگیری از تنش به نفع ماست.»‌در موضعی جداگانه، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی امریکا هم گفت که به دلیل (قطع) روابط امریکا با تهران، واشنگتن نتوانست به عنوان میانجی در ایجاد روابط میان ایران و عربستان به ایفای نقش بپردازد. سالیوان گفته که در جریان مذاکرات عربستان با ایران، در ارتباط تنگاتنگ با ریاض بودیم و این کشور ما را در جریان تحولات قرار می‌داد». سالیوان اضافه کرد: «از رقابت با چین استقبال می‌کنیم و درگیری با آن معنا ندارد و انتظار داریم که جو بایدن در آینده با همتای چینی خود به گفتگو بپردازد.» در حالی که خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، شامگاه دوشنبه، از قول منابعی که آن‌ها را «مطلع» خواند، گزارش کرد که گفتگو‌های مهمی نیز میان ایران و بحرین به منظور عادی‌سازی روابط در جریان است، دولت آلمان نیز که طی ماه‌های اخیر، موضع تند و تیزی علیه ایران داشته، از توافق ایران و عربستان استقبال کرد. به گزارش «رویترز»، «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان در نشست خبری با «لوتی تشرینگ» نخست‌وزیر بوتان در شهر «برلین» گفت: «خوب است که عربستان سعودی و ایران می‌خواهند روابط خصمانه کمتری با یکدیگر داشته باشند.» صدراعظم آلمان البته در سخنان خود به نقش محوری چین در شکل‌گیری توافق ایران و عربستان اشاره‌ای نکرد.
تأیید گفتگو با ایران
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا همچنین صحت تماس‌های امریکا و ایران درباره تبادل زندانیان را تأیید کرد و گفت: «ما به‌طور خستگی‌ناپذیر برای آزادی سه امریکایی بازداشت شده در ایران تلاش کرده‌ایم و آن را در اولویت قرار داده‌ایم.»‌پرایس درباره مذاکرات وین و احیای توافق هسته‌ای نیز مدعی شد: «ما اغلب با دروغ‌های مقامات ارشد تهران مواجه می‌شویم و این چیز جدیدی نیست. توافق هسته‌ای هیچ‌گاه مبتنی بر اعتماد نبود، بلکه بر اساس راستی‌آزمایی و نظارت بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران بود.» طبق این گزارش، وی در پاسخ به سؤالی درباره سفر «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس به تهران نیز تصریح کرد: «سفر رئیس‌جمهور بلاروس به ایران، گسترش عمق روابط تهران و مسکو است و ما به‌دقت آن‌ها را دنبال می‌کنیم.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار