کد خبر: 1152807
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۰
به رغم تلاش‌های صورت‌گرفته از سوی وزارت ارشاد و شهرداری تهران، امسال نیز نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد تا کماکان مصلی مطمئن‌ترین محل برای میزبانی نمایشگاه کتاب باشد. 
 هادی عسگری
سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در محل مصلای تهران برگزار خواهد شد تا مانند سال‌های گذشته باز هم نمایشگاه کتاب از یک میزبان موقتی برخوردار باشد. 
مهم‌ترین و بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی در کشور در چهارمین دهه فعالیت خود، هنوز هم از داشتن یک مقر دائمی و میزبان مشخص برای برپایی رنج می‌برد. جا‌به‌جایی دائمی محل نمایشگاه و تعیین میزبان‌های موقتی داستانی تکراری است که دوستداران کتاب و علاقه‌مندان به نمایشگاه کتاب تهران هر ساله با آن روبه‌رو هستند. 
با وجود اینکه مصلای امام خمینی (ره) چند سالی است میزبانی نمایشگاه را بر عهده دارد، مدیریت شهری در تهران تمایل زیادی برای انتقال نمایشگاه کتاب به شهر‌آفتاب، شهر نمایشگاهی در جنوب تهران دارد. امسال نیز تنها به دلیل مهیا نبودن زیرساخت‌های لازم در شهر‌آفتاب، انتقال نمایشگاه صورت نگرفت. 
علیرضا نادعلی، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی‌شهر تهران می‌گوید: «برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در شهر‌آفتاب همچنان تقاضای شورای اسلامی شهر تهران است. سال گذشته و امسال شرایط برگزاری این نمایشگاه در نمایشگاه آفتاب فراهم نشد، اما امیدواریم مقدمات برگزاری آن در سال آینده در این محل فراهم شود.»
علی رمضانی، سخنگو و قائم‌مقام سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در خصوص چرایی انتقال نیافتن نمایشگاه به شهر‌آفتاب و باقی ماندن آن در مصلای تهران می‌گوید: «بعد از پایان سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در تیرماه سال۱۴۰۱، مکاتبات و گفتگو‌هایی برای برگزاری نمایشگاه در شهر‌آفتاب انجام و گام‌های بزرگی برای آماده‌سازی این محل برداشته شد، اما امکانات مورد نیاز برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در این مکان فراهم نشد. با وجود این وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری این نمایشگاه در مجموعه شهر‌آفتاب اعلام آمادگی کرد، اما در زمان تعیین‌شده، شهر‌آفتاب میزبان نمایشگاه صنعت نفت بود، بنابراین مصلای امام خمینی (ره) به عنوان محل برگزاری این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انتخاب شد.»
شهر‌آفتاب که قرار بود به منظور میزبانی از نمایشگاه‌های تهران از سوی شهرداری ساخته شود و مورد بهره‌برداری قرار گیرد، یک بار در سال ۱۳۹۵ میزبان نمایشگاه کتاب تهران بود که به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌های لازم، نتوانست رضایت برگزارکنندگان، ناشران و بازدیدکنندگان را جلب کند. اکنون نیز با وجود گذشت هفت سال از آن تاریخ، هنوز شهر‌آفتاب برای میزبانی نتوانسته است مزایایی را که مصلای تهران دارد، به دست آورد. 
به رغم اینکه مصلای تهران برای یک کارکرد مذهبی ساخته شده است، موقعیت جغرافیایی مناسب آن و دسترسی‌ها به آن باعث شده است ناشران ترجیح دهند به جای رفتن به شهر‌آفتاب در مصلی میزبان دوستداران کتاب باشند. 
باید دید آیا در دوره آتی برگزاری نمایشگاه کتاب که در اردیبهشت ماه سال آینده خواهند بود، شهر‌آفتاب توانایی آن را خواهد داشت که میزبان بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور باشد یا خیر!
سی و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۲۰ اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و تا ۳۰ اردیبهشت ماه۱۴۰۲ به مدت ۱۱ روز در مصلای امام خمینی (ره) از علاقه‌مندان به کتاب و ناشران میزبانی می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار