کد خبر: 1187985
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰

با داغ شدن بحث عادی‌سازی روابط رژیم‌صهیونیستی و عربستان‌سعودی، دید و بازدید‌های بین مقامات دو طرف هم رونق گرفته است و استقبال گرم از وزیر گردشگری اسرائیل در ریاض نشان داد تا علنی کردن سازش، فاصله زیادی نمانده است.
در حالی که مقامات واشنگتن گفته‌اند مسیر درازی برای عادی‌سازی روابط عربستان‌سعودی و اسرائیل باقی مانده است، اما اظهارات خوش‌بینانه اخیر محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر از نزدیک شدن مواضع دو طرف دارد که در دیدار‌های دوجانبه هم به وضوح این مسئله آشکار است.
در این رابطه، حاییم کاتس، وزیر گردشگری رژیم‌صهیونیستی روز چهارشنبه در مصاحبه با شبکه۱۲ تلویزیون این رژیم اظهار کرد که عربستان استقبال گرمی از او در ریاض به عمل آورد. کاتس ابراز امیدواری کرد که دیگر مقامات رسمی و غیررسمی رژیم‌صهیونیستی هرچه زودتر به عربستان سفر کنند. رسانه‌های رژیم‌صهیونیستی مدعی شدند، «موافقت عربستان با استقبال از کاتس در خاکش پس از اظهارات علنی محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی درباره همگرایی با این رژیم و تقویت روابط با آن حاصل شد و پیش‌بینی می‌شود طی هفته‌های آتی وزرای دیگری نیز به عربستان سفر کنند.» وزیر گردشگری رژیم‌صهیونیستی سه‌شنبه در رأس یک هیئت بزرگ از این رژیم برای حضور در کنفرانس سازمان گردشگری که زیر نظر سازمان ملل در عربستان برگزار می‌شود، به ریاض سفر کرد. کاتس اولین وزیر رژیم‌صهیونیستی است که در رأس هیئتی رسمی به عربستان سفر کرده است. دفتر او اعلام کرد این سفر دوروزه خواهد بود و کاتس در این سفر در فعالیت‌ها و مباحث متعددی شرکت خواهد کرد، همینطور هیئت او دیدار‌ها و نشست‌هایی با برخی طرف‌های سعودی و هیئت‌های شرکت‌کننده در کنفرانس خواهد داشت.
این در حالی است که چند روز پیش بن سلمان تأکید کرد، عربستان پیشرفتی را در زمینه عادی‌سازی روابط با اسرائیل محقق کرده است و هر روز به عادی‌سازی روابط نزدیک‌تر می‌شود. رسانه‌های رژیم‌صهیونیستی اعلام کردند، عربستان شروط دشوار و غیرممکنی را برای عادی‌سازی روابط خود با این رژیم تعیین کرده که از جمله آن‌ها موافقت این رژیم با غنی‌سازی اورانیوم، راه‌اندازی رآکتور‌های هسته‌ای با اهداف صلح‌آمیز، برقراری پیمان دفاعی میان ریاض و واشنگتن و شروط دیگری است. پیش‌تر مقامات تل‌آویو با این شروط مخالفت کرده بودند و هسته‌ای شدن عربستان را تهدیدی برای موجودیت خود می‌دانستند، اما به نظر می‌رسد، با میانجیگری امریکا گشایشی در این زمینه حاصل شده است. نتانیاهو برای اینکه از اعتراضات داخلی خود را رها کند، در عرصه سیاست خارجی به برگ برنده‌ای نیاز دارد که روابط با عربستان می‌تواند به او کمک کند، زیرا به اذعان نتانیاهو، برقراری روابط اسرائیل با عربستان به معنای پایان جنگ عبری- عربی خواهد بود و سایر کشور‌های عربی هم در مسیر سازش با تل‌آویو قرار خواهند گرفت.
مخالفت افکار عمومی عربستان
هر چند بن سلمان در رؤیای عادی‌سازی روابط با رژیم‌صهیونیستی است، اما افکار عمومی عربستان همچنان حامی ملت فلسطین و با روند سازش مخالف است. به گزارش شبکه المیادین، یک نظرسنجی از افکار عمومی عربستان که از سوی مؤسسه مطالعات خاور نزدیک واشنگتن انجام شده حاکی است اقلیتی سعودی از عادی‌سازی روابط عربستان با رژیم‌صهیونیستی حمایت می‌کنند، اما این اقلیت هم در حال کاهش است. آنچه در نتایج به چشم می‌خورد، این است که این درصد حمایت از عادی‌سازی روابط طی سال‌های گذشته رو به کاهش بوده است. طبق این نظرسنجی، درصد موافقان جامعه سعودی با برقراری روابط تجاری با رژیم‌صهیونیستی، حتی بدون انعقاد قرارداد توافق عادی‌سازی روابط نیز کاهش یافته است. حدود یک‌سوم از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی مؤسسه واشنگتن اعلام کرده‌اند با برخی گام‌های اولیه که به سطح روابط رسمی نمی‌رسد، موافقت می‌کنند. این افراد اعلام کرده‌اند موافق همکاری با شرکت‌های فناوری رژیم‌صهیونیستی در موضوعاتی مانند تغییرات آب و هوایی، امنیت سایبری و مدیریت منابع آبی هستند. این درصد نیز در مقایسه با نظرسنجی‌های گذشته شاهد کاهش از ۴۰درصد به ۳۳درصد بوده است. در زمینه گشودن حریم هوایی عربستان به روی هواپیما‌های غیرنظامی رژیم‌صهیونیستی نیز نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که تنها ۱۴درصد سعودی‌ها موافق چنین موضوعی هستند. مردم عربستان هم همانند دیگر ملل مسلمان حامی آرمان فلسطین هستند و عادی‌سازی روابط را خنجر از پشت به ملت فلسطین می‌دانند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار