کد خبر: 1190765
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۷
یک رسانه تخصیصی صهیونیستی با رد توجیه‌ها و ادعاهای محافل امنیتی صهیونیستی درباره حمایت ایرانی یا خارجی از عملیات شنبه حماس، تاکید کرد این سخنان زیر سئوال بردن موساد است.

به گزارش جوان آنلاين به نقل از تسنیم، عامی روکاس دومبا تحلیل‌گر پایگاه خبری تحلیی اسرائیل دیفنس در یادداشتی نوشت، اگر ایران یا طرف دیگر خارجی در این کار دخیل بوده پس بیانگر ضعف شدید موساد است که نتوانسته از طرح‌های طرف‌های خارجی علیه اسرائیل مطلع شود.

او در این رابطه افزود: یکی از پرسش‌‌هایی که در رابطه با عملیات غافلگیر کننده صبح شنبه حماس مطرح می‌شود آن است که آیا طرف‌های خارجی هم به حماس در این امر کمک کرده‌اند و اگر کمک کرده‌اند چه طرف‌‌هایی بوده‌اند.

در بخش دیگری از این یادداشت آمده، به نوشته واشنگتن پست طراحی این عملیات از اواسط 2022 آغاز شده است اما نه سرویس اطلاعاتی اسرائیل و نه آمریکا هیچ یک اطلاعی از وقوع آن نداشتند و تنها مصری‌ها ادعا دارند که به نتانیاهو در این رابطه هشدار داده اما تل آویو آن را تکذیب می‌کند.

به نوشته یسرائیل هیوم، موساد از روزهای ریاست یوسی کوهن بر آن ادعا می‌کند که چشم‌های زیادی برای رصد ایران در اختیار دارد، دیوید بارنیاع جانشین او هم چنین ادعایی را ادامه داد و حتی ادعا کرده در زمان مناسب قادر است بمب هسته‌ای ایران را خنثی کند، گرچه بارنیاع به صراحت کوهن ادعاها را مطرح نکرد اما به عنوان یکی از معاونان او وی نیز ادعای وجود توانمندی‌ها و ظرفیت‌های گسترده موساد در ایران را دارد.

نویسنده در پارگراف‌های بعدی به این نتیجه رسیده به رغم تمامی امکانات و ظرفیت‌های (ادعایی) موساد هم مانند امان و شین بیت از وقوع تهاجم 7 اکتبر 2023 اطلاعی نداشت، عملیاتی که به شکل سمبلیک ما را به یاد عملیات غافلگیران 50 سال پیش روز کیپور می‌اندازد، گرچه موساد فقط چند روزی بود که به خود جایزه‌های مختلفی در مورد موفقیت‌های در جنگ روز کیپور بخشیده بود.

در پایان این نوشتار هم آمده است وقتی هیاهوی درگیری فروکش کند، کمیته تحقیق در رابطه با شکست اطلاعاتی اکتبر 2023 هم تشکیل خواهد شد و در آنجا شاید علل بزرگترین شکست اطلاعاتی تاریخ اسرائیل مشخص شود، زیرا حتی در روز کیپور هم اطلاعاتی رسیده بود اما در تحلیل آن اشتباه کرده بودیم.

در حال حاضر سرویس‌های اطلاعاتی امروز با پرسش‌‌هایی در رابطه با روزهای پیش رو مشغول هستند، اگر حمله زمینی انجام شود، چه چیزی انتظار ارتش اسرائیل را در غزه می‌کشد؟ آیا حزب الله هم وارد این درگیری با نیروهای ارتش اسرائیل خواهد شد؟ عرب‌های اسرائیل چه موضعی خواهند داشت؟ آیا سازمان‌های فلسطینی در عمق اسرائیل هم برای خود پایگاه‌‌هایی دارند؟ بسیاری از پرسش‌ها مطرح می‌شوند که امیدواریم پاسخ‌‌هایی برای آن داشته باشند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار