کد خبر: 1192985
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰

ارتش رژیم صهیونیستی شب جمعه تا صبح دیروز به حدود ۱۰۰ هدف در غزه حمله کرد تا شمار شهدای فلسطینی غزه به ۴ هزار و ۱۷۳ نفر برسد. شمار زخمی‌ها از ۱۳ هزار تن فراتر رفته و بیش از هزار نفر که بیشترشان کودک هستند نیز مفقود شده‌اند. فشار‌ها برای تن دادن اسرائیلی‌ها به آتش‌بس به بالاترین سطح خود رسیده، از جمله نامه بیش از ۴۰۰ کارمند کنگره امریکا که خواستار آتش‌بس شده‌اند. دبیرکل سازمان ملل هم که برای یافتن مسیری جهت ارسال کمک‌های انسانی به غزه، به گذرگاه رفح رفته دیروز درخواست آتش‌بس داد ولی تل‌آویو این درخواست‌ها را رد و بر عملیات زمینی در غزه اصرار دارد. سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفته که آتش‌بس، سیاست کاخ سفید نیست.
خبرگزاری تاس از قول سفیر روسیه در سرزمین‌های اشغالی نقل کرده که مسکو در حال مذاکره با حماس برای آزادی اسیران اسرائیلی است که در غزه نگهداری می‌شوند و بر اساس اعلام ارتش رژیم صهیونیستی، شمار آنان ۲۰۳ نفر است. منابع غیررسمی می‌گویند که با ادامه مذاکرات برای آزادی اسرای اسرائیلی، حماس پیشنهاد آزادی برخی از آن‌ها را در ازای «آتش‌بس فوری» داده ولی بر اساس گزارش بی‌بی‌سی، «اسرائیل تاکنون با این موضوع موافقت نکرده است.» دیروز آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل که برای یافتن راهی برای ارسال ۱۰۰ کامیون حامل کمک‌های انسانی به غزه، به گذرگاه رفح رفته بود، خواستار «آتش‌بس فوری انسانی» شد و در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت از کشته شدن صد‌ها غیرنظامی فلسطینی در حمله به بیمارستان غزه، وحشت‌زده است و آن را قویاً محکوم می‌کند. شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین نیز ضمن درخواست آتش‌بس فوری میان اسرائیل و حماس، گفت که از ایجاد کریدور بشردوستانه برای کمک‌رسانی به فلسطینی‌ها حمایت می‌کند ولی متیو (مت) میلر سخنگوی وزارت خارجه امریکا پنج‌شنبه شب در واکنش به درخواست‌های پی‌در‌پی آتش‌بس گفت: «این سیاست ما نیست.» میلر گفته که «ما از حق اسرائیل برای دفاع از خود حمایت می‌کنیم» و ادامه داد: «باید به یاد داشته باشیم که به اسرائیل همچنان حمله می‌شود و حماس به سمت آن موشک پرتاب می‌کند که منجر به کشته شدن غیرنظامیان بی‌گناه شده است.» او درباره فلسطینیان قربانی در غزه که به گفته وزارت بهداشت غزه، شمار آن‌ها از آغاز نبرد طوفان الاقصی به ۴ هزار و ۱۳۷ نفر افزایش یافته و شمار مجروحان نیز به ۱۳ هزار و ۱۶۲ نفر رسیده، به گفتن این جمله بسنده کرد که: «اسرائیل باید به شکلی از خود دفاع کند که به غیرنظامیان کمترین آسیب برسد.» جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا نیز در جدیدترین موضع‌گیری خود با درخواست کمک از کنگره به اسرائیل گفت که نمی‌توان اجازه داد حماس پیروز شود.
رژیم صهیونیستی کامیون‌ها را نمی‌گذارد
بیش از ۴۰۰ کارمند کنگره به رهبری کارکنان مسلمان و یهودی روز جمعه نامه‌ای را ارسال کردند و خواستار آتش‌بس شدند ولی امریکا پنج‌شنبه شب برای دومین بار پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را که خواستار ایجاد یک وقفه در عملیات جنگی برای ارسال کمک‌های ضروری و بشردوستانه به جمعیت ۳/۲ میلیون نفری غزه شده بود، وتو کرد تا با وجود فشار افکار عمومی بین‌المللی، بخت آتش‌بس و ارسال کمک‌های انسانی به غزه کمتر شود. گذرگاه رفح، بیش از یک هفته است که شاهد حضور بیش از یکصد کامیون از کمک‌های انسان دوستانه به غزه است. دیروز هم آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل شخصاً به رفح رفت تا زمینه تسهیل کمک‌های انسانی را به غزه فراهم کند. او در یک کنفرانس مطبوعاتی در مرز رفح گفت که ۲ میلیون نفر پشت این دیوار‌ها رنج می‌برند و غذا، آب و سوخت ندارند و تأکید کرد: «ما کامیون‌های زیادی با سوخت، غذا و آب داریم و آن‌ها اینجا گیر کرده‌اند.» سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر نیز گفت که به رغم باز بودن مرز رفح، «اسرائیل اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه را نمی‌دهد.» هرچند رژیم صهیونیستی گفته که برای ورود کامیون‌ها، باید آن‌ها را بازرسی کند، ولی به نظر می‌رسد اسرائیلی‌ها به شکلی سیستماتیک، برای بالابردن قربانیان و افزایش درد و رنج در غزه، همچنان اجازه ورود کامیون‌ها را نمی‌دهند. روز جمعه، «سی‌ان‌ان» در حالی از قول منابع متعددی گزارش کرد که بازشدن گذرگاه رفح در روز جمعه بعید به نظر می‌رسد که منابع عبری به تازگی سخنانی از قول ژنرال اسحاق بریک، ژنرال بازنشسته و رئیس سابق کمیته شکایات ارتش رژیم صهیونیستی نقل کرده‌اند که دلیل کارشکنی تل‌آویو را در ارسال کمک‌ها به غزه توضیح می‌دهد. بریک گفته است: «عجله در جنگ غزه نیست، باید اجازه دهیم آن‌ها دو یا سه ماه بدون برق، بدون غذا و آب باشند تا در تونل‌ها خفه شوند، سپس حمله زمینی برای ارتش اسرائیل آسان‌تر می‌شود.»
تداوم حمله به غیرنظامیان
رژیم صهیونیستی در اولین ساعات بامداد روز جمعه با ۳۰ موشک به برج‌های مسکونی در شهر «الزهرا» در مرکز نوار غزه حمله کرد که بر اثر آن بیش از ۲۰ برج مسکونی تخریب شد. جنگنده‌های این رژیم همچنین مسجد بزرگ «العمری» در شهر «جبالیا» واقع در شمال نوار غزه را بمباران کردند که منجر به تخریب کامل این مسجد شد. صهیونیست‌ها همچنین ساختمان‌های کلیسای ارتدوکس شهر غزه را بمباران کردند که در جریان آن شماری شهید و زخمی شدند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار