کد خبر: 1196838
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸
دانشمندان اخیرا یک برنامه هوش مصنوعی اختراع کردند که از طریق بررسی مایعات چشم افراد، سلامت چشم‌شان را بررسی می‌کند و سن مولکولی آنها را تشخیص می‌دهد.

جوان آنلاین: محققان قطرات ریز مایع که معمولاً در طول جراحی چشم دور ریخته می‌شود را تجزیه و تحلیل کردند و نزدیک به 6000 پروتئین متعلق به انواع مختلف سلول‌ها در چشم پیدا کردند.

به گزارش سیتنا،  دانشمندان در نمونه‌برداری از مایع چشم با چالش‌هایی روبرو بوده‌اند، چرا که پروتئین‌های چشم ریز هستند و تلاش برای برداشت آنها می‌تواند به بافت چشم آسیب برساند. به همین دلیل آنها از بیوپسی مایع استفاده می‌کنند، که جمع‌آوری مایعات از نزدیکی سلول‌ها یا بافت‌های مورد نظر است.

با این حال، بیوپسی‌های مایعِ معمول نمی‌توانند میزان بسیاری از پروتئین‌ها را اندازه‌گیری یا سلول‌های مولد آنها را شناسایی کنند، که باعث شده تشخیص بیماری‌های چشمی و درمان آنها دچار موانع بزرگی شود.

محققان از روشی با وضوح بالا برای غلبه بر این محدودیت استفاده کردند. با تجزیه و تحلیل 120 بیوپسی مایع از زجاجیه بیماران جراحی چشم، دانشمندان توانستند 5953 پروتئین را شناسایی کنند، که ده برابر نمونه‌برداری‌های معمولی است.

آنها سپس از یک برنامه هوش مصنوعی برای ساختن «ساعت پروتئومیک» استفاده کردند که می‌تواند بر اساس 26 پروتئین سن مولکولی چشم را پیش‌بینی کند. این مدل برای چشمان سالم دقیق بود، اما نشان داد که رتینوپاتی دیابتی و یووئیت باعث افزایش پیری مولکولی در برخی سلول‌های خاص می‌شوند.

به عنوان مثال، چشمان افراد مبتلا به رتینوپاتی دیابتی شدید 30 سال پیرتر از سن زمانی آنها بود. این علائم پیرچشمی گاهی اوقات قبل از اینکه علائم بیماری ظاهر شود، و حتی پس از آنکه درمان شروع شده بود، قابل مشاهده بود.

نتیجه این پژوهش این بود که پیری در اندام‌ها و سلول‌ها یکنواخت نیست، و این حقیقت می‌تواند پیامدهایی برای داروهای دقیق و آزمایش‌های بالینی داشته باشد. به گفته دانشمندان، طبقه‌بندی مجدد بیماران بر اساس الگوهای مولکولی و انواع سلول‌های تحت تأثیر می‌تواند انتخاب دارو و نتایج درمان را بهینه کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار