کد خبر: 1199191
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
مدعای یکی از مسئولان امنیتی شهر اصفهان در باب ممنوعیت حضور زنان نوازنده در کنسرت‌های این شهر در حالی به ایجاد حاشیه و خوراک برای شبکه‌های معاند بیگانه دامن زده که پیش از این بار‌ها کنسرت‌هایی با حضور نوازندگان زن در این شهر بدون هیچ تفسیر بدیعی از قانون اجرا داشته‌اند.
مصطفی شاه کرمی

جوان آنلاین: پس از لغو کنسرت علیرضا قربانی در شهر اصفهان از سوی مسئولان محلی به بهانه‌ای عجیب، چون حضور نوازنده زن! در این کنسرت، معاون اول رئیس‌جمهور گفت: همه باید به مجوز‌های وزارت ارشاد احترام بگذارند.
مدعای یکی از مسئولان امنیتی شهر اصفهان در باب ممنوعیت حضور زنان نوازنده در کنسرت‌های این شهر در حالی به ایجاد حاشیه و خوراک برای شبکه‌های معاند بیگانه دامن زده که پیش از این بار‌ها کنسرت‌هایی با حضور نوازندگان زن در این شهر بدون هیچ تفسیر بدیعی از قانون اجرا داشته‌اند.
علیرضا قربانی خواننده شناخته‌شده کشورمان تور کنسرتی را از اواسط اردیبهشت‌ماه سال جاری شروع کرد که پس از ۳۰ شب اجرا در کاخ سعدآباد تهران به آن پایان داد. نکته قابل‌تأمل این بود که اتفاقاً این تور کنسرت در روز‌های پس از اغتشاشات سال گذشته و همزمان با ایامی برگزار شد که برخی جریانات معاند خارج از کشور و تعدادی از مزدوران داخلی آن‌ها با فشار و تحریک هنرمندان، آن‌ها را برای تعطیل کردن رویداد‌های فرهنگی و هنری به منظور مخدوش و مشوه نشان دادن چهره جمهوری اسلامی در فضای رسانه‌ای دنیا تهدید و تطمیع می‌کردند و می‌کوشیدند زنان در ایران را قربانی نگاه‌های مردسالارانه و امنیتی نشان بدهند، اما این اعمال باهوشیاری دولت سیزدهم ناکام ماند. حالا و پس از فروکش کردن جنجال زن، زندگی، آزادی و ناکامی ضد انقلاب برای ایجاد دوقطبی در جامعه خبر می‌رسد که یک مسئول انتظامی در شهر اصفهان به سلیقه خود مجوز رسمی یک کنسرت را به بهانه حضور زنان نوازنده لغو کرده‌است.
در روزگاری که همه دشمنان سعی دارند از فضای فرهنگی و هنری کشورمان چهره‌ای معوج ارائه بدهند و شهر اصفهان به عنوان قلب گردشگری و معماری کشورمان را یک روز با دروغ اسیدپاشی به توریست‌ها و یک روز با اغتشاش و فتنه هدف قرار بدهند، ایجاد حاشیه برای مراسم هنری می‌تواند آگاهانه یا غیرآگاهانه بازی در زمین دشمن باشد.

ما اعتقادات متفاوتی داریم!
چند ماه پیش تور کنسرت، علیرضا قربانی اعلام کرد که می‌خواهد در قالب یک تور جدید در برخی از شهر‌های کشور از جمله شهر اصفهان طی روز‌های ۲۱، ۲۲ و ۲۳ مهرماه کنسرت برگزار کند، اما به دلیل مخالفت برخی مسئولان این شهر، کنسرت او لغو شد. ابعاد و حواشی این اقدام در ایامی که همه مسئولان به دنبال مقابله با جنگ هیبریدی و چند بعدی دشمنان علیه کشورمان بودند و بر خلاف موضع‌گیری صریح محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد در همان ایام که در حیاط پاستور به خبرنگاران گفته‌بود «سیاست ما در اجرا‌های صحنه‌ای روشن است. همه باید به قانون مقید باشند و اجرای قانون استان و شهر نمی‌شناسد» فرو کش کرده‌بود تا اینکه چند روز پیش محمدرضا جان‌نثاری، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان در یک نشست خبری گفت: «بحث اینکه آقای قربانی می‌خواهد در اصفهان کنسرت اجرا کند، هیچ مانع قانونی نداشت مگر یک نکته و آن نکته این است که ایشان در تیم نوازندگان خود از خانم نوازنده استفاده می‌کرد!»
او مدعی شد که «این موضوع (نوازندگی زنان در کنسرت) هنوز تعریف قانونی ندارد و یک چیز نویی است و حتماً باید وزارت ارشاد راجع به این موضوع تصمیم ملی بگیرد و ابلاغ کند که آیا اجازه هست این کار را بکنیم یا نه. ما باید همه افکار عمومی را در نظر بگیریم.»
او ادعا می‌کند: «قشر عظیمی! از افکار عمومی ما این موضوع را نمی‌پسندند. به واسطه اینکه اصفهان وضعیت خاصی از لحاظ اعتقادات مردم دارد. اینجا را نمی‌شود با جای دیگر مقایسه کرد.»
البته این مسئول محلی توضیح نداد که مردم اصفهان چه تفاوتی با مردم دیگر شهر‌های کشور دارند و چرا نباید اصفهان را با شهر‌های دیگر مقایسه کرد!

تشر قانونی معاون اول رئیس‌جمهور و معاون هنری ارشاد
در پی این اظهارات عجیب معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اصفهان، روز گذشته محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه هیئت وزیران، با تأکید بر لزوم احترام همه دستگاه‌ها به مجوز‌های رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری مراسم‌های فرهنگی گفت: «همه باید به این مجوز‌ها احترام بگذارند و در صورت وجود برخی اشکالات احتمالی، این مسائل را از طریق مرجع صادرکننده مجوز پیگیری کنند.»
البته پیش از موضع‌گیری معاون اول رئیس‌جمهور در مورد این اتفاق، محمود سالاری، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در حاشیه برگزاری نمایشگاه کتاب‌های تخصصی آموزش هنر درباره سخنان معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اصفهان و لغو کنسرت علیرضا قربانی به دلیل حضور نوازنده زن در کنسرت گفت: من همان زمان نیز از آقای قربانی عذرخواهی کردم. عذرخواهی من موضع ما بود؛ موضع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

قدیمی‌ترین هنرستان دخترانه موسیقی در اصفهان
سالاری در ادامه با تأکید بر اینکه یکی از قدیمی‌ترین هنرستان‌های موسیقی دختران در شهر اصفهان وجود دارد، خاطر نشان کرد: هر ساله تقاضای حضور در این هنرستان [از سوی دانش‌آموزان]افزایش پیدا می‌کند، اینکه سلیقه خود را به عنوان قانون اعمال کنیم، کار شایسته‌ای نیست.
معاون هنری وزارت ارشاد با اشاره به بیانیه‌ای که صادر‌کنندگانش حضور نوازنده زن در بین نوازندگان کنسرت را «موجب وهن و توهین» اعلام کرده‌بودند، افزود: من این را متوجه نشدم که [حضور نوازنده زن در بین نوازندگان یک کنسرت]چه وهن یا توهینی است. مبنای این حرف چیست؟ ضمن اینکه ایشان (معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اصفهان) گفته‌بودند اگر قانونی هست به من اعلام کنید؛ این یعنی چه؟! قانونی که شما گذاشتید، نو است. مگر قانون می‌خواهد که کسی بیاید روی صحنه و نوازندگی کند؟ قانون به ما می‌گوید عفت عمومی، حجاب و شأن مخاطب باید رعایت شود؛ این مسائل قانون دارد و آیین‌نامه تخلفات ما نیز موجود است. در همین راستا اجرایی که تخلف داشته‌باشد، اول در آیین‌نامه تخلفات استان و جلسه تجدید‌نظر استان تهران بررسی خواهد شد.
وی تأکید کرد: همین گروه در شهرکرد و یزد اجرا کرده و تخلفی گزارش نشده‌بود. اینکه اصفهان برای اعمال سلیقه شخصی دنبال واژه می‌گردد و مسائلی را مطرح می‌کند، به نظرم محلی از اعتنا ندارد و دوستان ما در اصفهان بهتر است برگردند و به قانون عمل کنند تا اینکه سلیقه خود را به عنوان دیانت و عرف اعمال کنند؛ دیانت را وسط نیاوریم، به نظر من این حرف‌ها شایسته نیست و از مقامی سیاسی- امنیتی این چنین گفتگو‌ها مقداری ناپذیرفتنی است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار