کد خبر: 1203264
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
عضو هیئت رئیسه مجلس تشریح کرد

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از جلسات متعدد رئیس مجلس با مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تعیین تکلیف طرح شفافیت خبر داد.
محمد رشیدی، عضو هیئت رئیسه مجلس در گفتگو با ایرنا در مورد سرنوشت طرح شفایت قوای سه‌گانه گفت: رئیس مجلس جلسات زیادی را با مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تصویب طرح شفافیت برگزار کرده است.
عضو هیئت رئیسه مجلس اظهار داشت: در همین راستا و با هدف رفع موارد اختلافی بین مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره طرح شفافیت قوای سه‌گانه، اعضای کمیسیون شورا‌های مجلس نیز جلساتی را با اعضای مجمع داشته اند. محمد صالح جوکار رئیس کمیسیون شورا‌ها و امورداخلی مجلس نیز ضمن اشاره به این مطلب درمورد جزئیات مذاکرات این کمیسیون با مجمع تشخیص پیرامون طرح شفافیت افزود: در مذاکرات انجام شده بنابر این شده تا برخی مواد طرح شفافیت مانند شفافیت جلسات مجمع تشخیص مصلت نظام و هیئت عالی نظارت و شفافیت تعداد دیگری از هیئت‌ها از طرح حذف شود تا با اعمال این اصلاحات به تایید شورای نگهبان برسد. وی ادامه داد: لذا بررسی این طرح هفته جاری در دستور کار کمیسیون شورا‌ها قرار دارد تا اصلاحات مورد نظر اعمال شده و پس از تصویب در کمیسیون و صحن مجلس، مجدداً برای تأیید نهایی به شورای نگهبان ارسال شود.
با وجود گذشت بیش از یک سال و نیم از تصویب کلیات طرح دوفوریتی «شفافیت قوای سه‌گانه» در صحن مجلس، سر این طرح همچنان در وضعیت بلاتکلیفی قرار دارد. طرحی که پس از عدم اقبال مجلس به طرح شفافیت آرای نمایندگان، کلیات طرح دوفوریتی «شفافیت قوای سه‌گانه» توسط تعدادی از نمایندگان تدوین و به هیئت رئیسه مجلس ارائه شد و در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ در صحن مجلس به تصویب رسید. این طرح در نهایت برای بررسی به شورای نگهبان ارسال شد، اما به واسطه مغایرت برخی مواد آن با قانون اساسی چندین بار بین مجلس و شورای نگهبان دست به دست شد تا اینکه سخنگوی شورا در یکی از نشست‌های خبری خود اعلام کرد با وجود رفع اکثر ایرادات و ابهامات موجود در طرح، اما دو ماده ۳ و ۴ آن همچنان در مغایرت با قانون اساسی است. با این حال اصرار نمایندگان بر مصوبه خود موجب شد تا طرح شفافیت قوای سه‌گانه برای تعیین تکلیف نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار