کد خبر: 1208616
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
تاریک و روشن‌های یک مصاف دوستانه
بسیاری بر این باورند که قلعه‌نویی یکی از بهترین تیم‌های تاریخ فوتبال ایران را در اختیار دارد. تیمی که اگر چه میانگین سنی آن بالاست، اما کاملاً پخته و باتجربه است
دنیا حیدری

جوان آنلاین: برتری ۲ بر یک مقابل بورکینافاسو در مصافی تدارکاتی، استارت خوبی برای یاران قلعه‌نویی قبل از سفر به قطر بود، استارتی که نکات تاریک و روشن زیادی داشت.
بسیاری بر این باورند که قلعه‌نویی یکی از بهترین تیم‌های تاریخ فوتبال ایران را در اختیار دارد. تیمی که اگر چه میانگین سنی آن بالاست، اما کاملاً پخته و باتجربه است. تیمی که تک‌تک بازیکنان آن بهترین باشگاه‌های خود هستند؛ چه لژیونرها و چه بازیکنان داخلی آن. بازیکنانی که هر کدام یک وزنه محسوب می‌شوند و در صورت هماهنگی کامل می‌توانند بهترین نتایج را رقم بزنند و بعد از سال‌ها انتظار به حسرت ایران در کسب عنوان قهرمانی جام ملت‌های آسیا پایان دهند. شاید به همین دلیل هم هست که انتظارات از تیم قلعه‌نویی بسیار بالاست. انتظاراتی که، اما در مصاف با بورکینافاسو نه‌تن‌ها برآورده نشد که نگرانی‌هایی را هم ایجاد کرد!
صدالبته که مسئله مهم در بازی‌های دوستانه و تدارکاتی، رسیدن به شناخت کافی از نفرات تیم، رسیدن به نقاط ضعف و قوت و همچنین ایجاد هماهنگی است و نتیجه رقم خورده اهمیت چندانی ندارد، اما نه وقتی تعداد فرصت‌های از دست رفته تیم ملی با یک‌دوجین مهاجم ستاره و باتجربه آنقدر زیاد می‌شود که حتی صدای سرمربی تیم هم درمی‌آید: «خیلی خوب ایجاد موقعیت می‌کردیم، اما از آن‌ها استفاده نکردیم و این مسئله خیلی خطرناکی است و باید برای برطرف کردن آن، این مشکل را آنالیز کنیم. نیمه اول باید سه گل می‌زدیم و نیمه دوم نباید موقعیت‌هایی نظیر آنچه که قائدی از دست داد را به راحتی از دست می‌دادیم.»

اشتباه نگران‌کننده
دریافت گل نخست بازی روی اشتباه سامان قدوس نگرانی‌هایی را به دنبال داشت، اما کامبک تیم ملی امیدوارکننده بود، چراکه بعد از دریافت گل، شیرازه تیم از هم نپاشید و بازیکنان برای جبران تلاش کردند و اتفاقاً موفق هم شدند. مسئله‌ای که نشان از مدیریت بازیکنان در زمین بازی داشت. با وجود این انتظار رخ دادن اشتباهاتی نظیر آنچه که گل بورکینافاسو را رقم زد از تیم ملی ایران و بازیکنی، چون قدوس نمی‌رود. مسئله‌ای که باید با ایجاد آرامش و هماهنگی بین بازیکنان تیم مانع از تکرار آن شد، چراکه رخ دادن چنین اتفاقی در جام ملت‌های آسیا می‌تواند جبران‌ناپذیر باشد.


اشکالات خط هافبک
حمید درخشان معتقد است مهم‌ترین مشکل تیم ملی برابر نخستین حریف خود قبل از جام ملت‌های آسیا در خط هافبک تیم بود: «بازیکنان ما هر آنچه را که در دوران فوتبال خود آموختند در تیم ملی ارائه می‌کنند، به همین دلیل است که کمتر کار‌های ترکیبی در تیم ملی دیده می‌شود. در حالی که ما باید سرعت بازی تیمی خود را بیشتر کنیم که در غیر این صورت مقابل تیم‌هایی، چون کره، ژاپن و حتی عربستان با مشکل مواجه می‌شویم، اما در مصاف با بورکینافاسو چه در نیمه نخست و چه در نیمه دوم، هافبک‌های ما تحرک زیادی نداشتند و به‌زعم من، مهم‌ترین اشکال در خط هافبک تیم ملی بود. خط هافبک تیم ملی ایستا و ساکن بازی می‌کند، اما خطر بزرگ‌تری که تیم ما را تهدید می‌کند، سرعت آن است که خیلی کم است و تیم با تأخیر بازی می‌کند.»
مجید نامجومطلق، اما بر این باور است که دیدار‌های دوستانه بیشتر برای نزدیک بودن به رقبای تیم ملی در جام ملت‌های آسیا تدارک دیده می‌شود، اما بورکینافاسو هیچ شباهتی به تیم‌هایی که قرار است با آن‌ها بازی کنیم، نداشت: «بدون شک برخی محدودیت‌ها باعث انتخاب این حریف تدارکاتی شده، اما بازی با بورکینافاسو تنها برای ایجاد هماهنگی بین بازیکنان و شناخت نقاط ضعف و قوت خوب بود، نه برای آمادگی جهت مصاف با حریفانی که در جام ملت‌های آسیا در پیش داریم، چراکه هیچ شباهتی به حریفان ما در رقابت‌های پیش‌رو نداشت! البته بورکینافاسو برخلاف آنچه تصور می‌کردیم تیم بد و ضعیفی نبود، اما نمی‌توان برحسب این بازی یا نفراتی که در اختیار داریم در مورد جام ملت‌ها پیش‌بینی کنیم، چون فوتبال ایران قابل پیش‌بینی نیست.»

اولین تجربه ملی
روزبه چشمی، بازیکن تیم ملی فوتبال ایران نیز با اشاره به اینکه بورکینافاسو تیم خوبی بود، تأکید کرد که کادر فنی تیم ملی اهدافی را از برگزاری این بازی دنبال می‌کرد که بدان دست یافته است. امیر قلعه‌نویی، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در این بازی دوستانه از ترکیبی کاملاً متفاوت در هر نیمه استفاده کرد تا تک‌تک شاگردانش را قبل از سفر به قطر ارزیابی کند و نکته جالب این دو نیمه کاملاً متفاوت، حضور آریا یوسفی و سامان فلاح در نیمه دوم بود که نخستین بازی ملی خود را در دیداری دوستانه و برابر حریف آفریقایی انجام دادند. دیداری که می‌رفت با تساوی به پایان برسد، اما گلزنی امید ابراهیمی در نیمه دوم مانع از خراب شدن جشن بدرقه تیم ملی شد.

مصدومیتی که جدی نیست
آسیب‌دیدگی علیرضا بیرانوند، گلر پرسپولیسی تیم ملی در مصاف با نخستین حریف تدارکاتی ایران در کیش نگرانی‌های زیادی را به دنبال داشت. سنگربان ایران که در نیمه اول این دیدار دوستانه با بورکینافاسو دچار آسیب‌دیدگی شده بود، جای خود را در آغاز نیمه دوم به پیام نیازمند داد. بیرانوند از ناحیه استخوان ساق پا دچار ضرب‌دیدگی شده بود، اما خبر‌ها حاکی از آن است که مصدومیت او با چند جلسه استراحت حل می‌شود و مشکلی برای همراهی تیم ملی در قطر ندارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار