کد خبر: 1210211
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰
فریدون حسن

برگزاری موفق جام جهانی و جام ملت‌های آسیا ظرف یک‌سال از سوی قطر می‌تواند درس‌های زیادی را برای مدیریت ورزش ایران داشته باشد.
در اینکه شرایط ایران و قطر به لحاظ مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی اصلاً قابل مقایسه با هم نیست و نمی‌توان شیخ‌نشین حاشیه خلیج فارس را با ایران مقایسه کرد هیچ شکی نیست، اما نباید فراموش کرد که نوع مدیریت و برنامه‌ریزی قطری‌ها برای برگزاری این دو رویداد مهم فوتبال جهانی و قاره‌ای می‌تواند الگویی باشد برای مدیران و برنامه‌ریزان ورزش ایران تا حداقل بتوانند برای میزبانی‌های نصفه و نیمه مسابقاتی که نصیب ایران می‌شود برنامه‌ریزی کنند.
لازم به ذکر نیست که در برگزاری یک میزبانی موفق تنها این نهاد‌های ورزشی نیستند که تصمیم‌گیرنده و اجرا‌کننده برنامه‌ها هستند و بسیاری از نهاد‌ها در اینگونه برنامه‌ها دخیل هستند، اما همین تابستان گذشته و میزبانی از چند دیدار رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا نشان داد که ما چقدر در زمینه میزبانی با ضعف و اشکال روبه‌رو هستیم. هنوز یادمان نرفته که جوزدگی مسئولان از حضور چند ستاره فوتبال در ایران کاری کرد که حتی برنامه‌های عادی هم با مشکل اجرا روبه‌رو شد. حالا تصور کنید که قرار باشد مثلاً جام ملت‌ها یا حتی یک تورنمنت دوستانه با حضور چند تیم بزرگ در ایران برگزار شود، به‌طور حتم یک نهاد باید وظیفه کنترل هیجانات مسئولان ورزش ایران را برعهده بگیرد تا باعث شرمساری نشوند!
اما از تمام این‌ها که بگذریم، نوع مدیریت هزینه و استفاده درست از سرمایه‌های موجود و کمک‌های خارجی در برگزاری دو رویداد مهم جام جهانی و جام ملت‌های آسیا از سوی قطر نشان داد که اگر به درستی فعل خواستن صرف شود، می‌توان کار‌های بزرگی انجام داد. در اینکه کشور ما با مشکلات بزرگی از جمله تحریم‌های ظالمانه روبه‌روست شکی نیست، اما خوب می‌دانیم که حتی در اوج همین تحریم‌ها هم اگر مدیریت درست داشته باشیم و اگر به خوبی برنامه‌ریزی کنیم، می‌توانیم به‌خوبی از عهده کار‌های بزرگ برآییم. نکته مهم این است که در هیاهوی جام ملت‌ها بتوانیم درس بگیریم.
میزبانی جام جهانی و جام ملت‌های آسیا از سوی قطر یک کلاس درس است. کلاسی که امیدواریم حداقل مسئولان فدراسیون فوتبال و بقیه مدیران ورزشی که احتمال دارد در قطر باشند یا اینکه به آنجا سفر کنند، به جای استراحت و خرید قدری از درس‌های این کلاس بیاموزند تا بتوانند در مواقع لزوم از آن‌ها استفاده کنند. یادمان باشد که هیچ‌کس یک دهه قبل تصور نمی‌کرد که قطر با وجود درآمد‌های وحشتناک نفتی توان برگزاری رویداد‌های مهم ورزشی را داشته باشد، اما آن‌ها با مدیریت درست و برنامه‌ریزی درست‌تر و از همه مهم‌تر استفاده درست از منابع مالی خود موفق شدند این دو را انجام دهند. پس اگر عنوان کنیم که واجب است مسئولان ورزش کشور کمی از مسئولان این شیخ‌نشین بیاموزند بیهوده نگفته‌ایم. اینکه صرف داشتن پول کافی نیست، بلکه باید برنامه داشت و پول را درست و بجا خرج کرد.
یادمان باشد که طرح‌های توسعه‌ای قطر فقط مختص به برگزاری مسابقات ورزشی بزرگ نمی‌شود و آن‌ها عزمی جدی در پیشرفت و تغییر وجهه خود دارند. برنامه‌ای که مدیران ما هم می‌توانند از آن در‌س‌های زیادی بگیرند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
جمشید نوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
0
0
مدیریت وهزینه های درست
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار