کد خبر: 1211408
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۰
نوزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد در اوگاندا فرصت را برای انعکاس پیام‌های چندگانه دولت سیزدهم به اعضا و جهان فراهم ساخت؛ پیام‌هایی از ضرورت تقابل با تروریسم و تحریم‌های یکجانبه غرب با محوریت آمریکا گرفته تا ریل‌گذاری میان اعضا با هدف تعمیق شراکت اقتصادی.

جوان آنلاین: «محمد مخبر» معاون اول رئیس جمهور به منظور شرکت در نوزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد روز جمعه (۲۹ دی) عازم کامپالا پایتخت اوگاندا شد. وی در جریان این سفر امروز شنبه (۳۰ دی) علاوه بر سخنرانی در اجلاس سران این جنبش و تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره تحولات بین‌المللی، دیدارهای دوجانبه‌ای نیز با برخی کشورهای شرکت کننده داشت.

به گزارش ایرنا، لازم به یادآوری است که جنبش کشور‏های غیرمتعهد یا جنبش عدم تعهد در سال ۱۹۶۱ میلادی در اوج جنگ سرد با هدف وحدت میان کشورهایی که نه در اردوگاه کمونیسم و نه در اردوگاه سرمایه‌داری (امپریالیسم) قرار داشتند، تشکیل شد و اکنون ۵۳ کشور آفریقایی، ۴۰ کشور آسیایی، ۲۶ کشور آمریکای لاتین و کارائیب و یک کشور اروپایی، ۱۲۰ عضو آن را تشکیل می‌دهند و ۱۸ کشور و ۱۰ سازمان از جمله سازمان ملل، سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب اعضای ناظر این جنبش هستند.

شانزدهمین دوره نشست جنبش غیر متعهدها شهریور ۱۳۹۱ به ریاست جمهوری اسلامی ایران در تهران برگزار شد. پیش از این قرار بر این بود آیت الله سید ابراهیم رئیسی ریاست محترم جمهور عازم این سفر شود که این امر به معاون اول رئیس جمهور محول شد.

مخبر به نمایندگی از رئیس دولت تلاش کرد تا نگاه همه‌جانبه‌ای به مسائل داشته باشد و مواضع مهم جمهوری اسلامی را در این برهه حساس از تریبون غیرمتعهدها به گوش اعضای این جنبش و دیگر بازیگران جهان برساند.

همان طورکه انتظار می‌رفت، مساله نسل‌کشی محور عبری با حمایت غرب در غزه کانون این مباحث بود و مخبر تلاش کرد مسائل همپیوند با تروریسم را چه در فلسطین و چه در رخدادهای غمبار اخیر ایران برای حضار به تصویر بکشد.

وی در این باره اظهار کرد: تحولات جاری در غزه و شهادت هزاران کودک، زن و افراد بی گناه به دست رژیم جنایتکار صهیونیستی در کنار بسیاری از اقدامات تروریستی صورت گرفته نظیر ترور رهبران گروه‌های مقاومت فلسطینی و یا حادثه ناگوار اخیر در شهر کرمان ایران و شهادت جمعی از هموطنان ما در این واقعه تروریستی، قلب هر انسان آزاده‌ای را اندوهگین می‌سازد.

جنایت‌های اسرائیل در فلسطین طی دهه‌های گذشته به ویژه جنگ جاری غزه با بیش از ۲۴ هزار کشته از نگاه جهان دور نمانده ‌است؛ جنایت‌هایی که به شدت از سوی جمهوری اسلامی که خود نیز همواره قربانی ترور بوده‌، محکوم شده‌ است. به رغم موج اعتراضات جهانی و محکومیت بین‌المللی، محور عبری - غربی از ارتکاب بزرگترین جنایت حال حاضر کره خاکی دست بردار نیست.

معاون اول رئیس جمهور در این میان انتظار رفتار جدی از سوی اعضای جنبش عدم تعهد را داشت و و تاکید کرد که برقراری فوری آتش بس، ارسال فوری کمک‌های بشردوستانه به تمامی مناطق نوار غزه، قطع کامل اجرای سیاست کوچ اجباری ساکنان و نیز شروع فوری روند بازسازی غزه و سایر مناطق اشغالی فلسطین باید در دستور کار قرار گیرد.

از دیگر مسائلی که انتظار می‌رود مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از تریبون‌های مختلف همواره بازتاب دهند و مخبر نیز به انعکاس آن پرداخت، تحریم‌های یکجانبه آمریکا و متحدان اروپایی آن بود که به بهانه‌های واهی بر تهران تحمیل شده و مردم را با اهداف مختلف از قبیل قرار دادن در مقابل مسئولان نشانه رفته است.

این ابزار فرسوده حتی با وجود نزدیک‌ترین همکاری‌های صورت گرفته میان تهران و آژانس در بحبوحه توافق هسته‌ای، فعال بود و همواره از سوی آمریکا و همپیمانان آن تداوم یافت. همین چند روز پیش دولت کانادا در بیانیه‌ای از تحریم ۱۲ دانشگاه و موسسه پژوهشی ایران خبر داد.

در این باره، معاون اول رئیس جمهور در جریان سخنرانی در نوزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد، تحریم‌های یکجانبه آمریکا و برخی دیگر از کشورها را از جمله مصادیق نقض آشکار اصول سازمان ملل متحد و نمونه‌ای آشکار از تروریسم اقتصادی دانست و گفت: از آنجا که این تحریم‌ها ضعیف ترین اقشار جامعه را بیشتر از سایرین تحت تأثیر خود قرار می‌دهد، بنابراین کاملاً غیرانسانی و ضدحقوق بشری نیز هستند. جنبش عدم تعهد باید مخالفت خود را با آنها تشدید و اقدامات خود را برای بی اثر ساختن آنها تقویت کند.

تمرکز بر روابط اقتصادی و تعمیق همکاری‌ها با همسایگان، کشورهای منطقه و فرامنطقه همواره از روزهای نخست آغاز به کار دولت سیزدهم وجود داشته‌است و تغییر عضویت از ناظر به دائم در «شانگهای» و عضویت در «بریکس» تنها دو مورد از دستاوردهای دولت در این زمینه است.

دولت سیزدهم که توازن‌بخشی به مناسبات خارجی در حوزه‌های مختلف از قبیل تجارت و اقتصاد را در اولویت قرار داده، نقش فعالی در ائتلاف‌های ضدغربی منطقه‌ای و جهانی ایفا می‌کند و اینک برای بهره‌گیری از فرصت جنبش غیرمتعهدها خیز برداشته‌ است.

از این رو، مخبر در بخشی از سخنان خود در کامپالا پایتخت اوگاندا با بیان اینکه تعیین سازوکارهای امنیتی مشترک، توسعه زیرساخت‌های ترانزیت زمینی، هوایی و دریایی و حفظ محیط زیست جزء اولویت‌های منطقه ما است، تاکید کرد: ما ضمن تاکید بر ضرورت حفظ وضعیت ژئوپلیتیک منطقه و مخالفت با هرگونه تغییر در مرزهای بین المللی، خواهان اولویت دادن به توسعه روابط اقتصادی، بازرگانی و تجاری میان کشورهای منطقه از جمله از طریق تکمیل و توسعه راه‌های مواصلاتی هستیم و آمادگی کامل خود را برای همکاری جهت تحقق منافع پایدار اقتصادی همه کشورهای منطقه اعلام می‌کنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار