کد خبر: 1211565
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۰
کارشناس انرژی د‌ر گفتگو با «جوان»:
یکی از معضلات جدی حوزه حکمرانی انرژی کشور مسئله ناترازی انرژی و لزوم حل این معضل از دو طریق بهبود تولید انرژی و بهینه‌سازی در مصرف انرژی است

کارشناس انرژی معتقد است مهم‌ترین و کلیدی‌ترین نتیجه این تسهیل در صدور پروانه جهت واگذاری میادین نفت‌و‌گاز کشور به بخش خصوصی با ایجاد جذابیت در سوددهی بخش خصوصی در توسعه میدان و اصلاح رابطه مالی حاکمیت با توسعه‌دهنده میدان، ورود منابع صنعت کشور در جهت افزایش تولید گاز و رفع ناترازی گاز است که قدمی بزرگ در جهت حل معضل ناترازی گاز در بخش افزایش عرضه گاز برای تولیدات صنعتی است؛ البته به هیچ وجه نباید بهینه‌سازی در مصرف را فراموش کنیم.

مهدی هاشم‌زاده کارشناس حوزه انرژی در گفتگو با «جوان» در رابطه با اهمیت حل معضل ناترازی گاز با تکیه بر منابع بخش خصوصی گفت: یکی از معضلات جدی حوزه حکمرانی انرژی کشور مسئله ناترازی انرژی و لزوم حل این معضل از دو طریق بهبود تولید انرژی و بهینه‌سازی در مصرف انرژی است. یکی از راهکار‌های کلیدی در طرف عرضه و تولید انرژی مسئله اخیر در زمینه تسهیل صدور پروانه جهت واگذاری میادین نفت‌و‌گاز کشور به بخش خصوصی و حتی شرکت‌های خارجی است. مهم‌ترین و کلیدی‌ترین نتیجه این تسهیل در صدور پروانه جهت واگذاری میادین نفت‌و‌گاز کشور به بخش خصوصی با ایجاد جذابیت در سوددهی بخش خصوصی در توسعه میدان و اصلاح رابطه مالی حاکمیت با توسعه‌دهنده میدان، ورود منابع صنعت کشور در جهت افزایش تولید گاز و رفع ناترازی گاز است که قدمی بزرگ در جهت حل معضل ناترازی گاز در بخش افزایش عرضه گاز برای تولیدات صنعتی است؛ البته به هیچ وجه نباید بهینه‌سازی در طرف مصرف را فراموش کنیم.
وی ادامه داد: یکی از مزیت‌های اولیه ورود شرکت‌های غیردولتی و خارجی به بخش نفت و گاز، افزایش رقابت‌پذیری است. انحصار‌ها تمایل به خفه‌کردن نوآوری و کارایی دارند، زیرا انگیزه کمی برای یک واحد برای بهبود فرآیندهایش وجود دارد. معرفی رقابت محیطی را تقویت و در آن شرکت‌ها تلاش می‌کنند تا از یکدیگر بهتر عمل کنند که منجر به پذیرش فناوری‌ها و شیوه‌های پیشرفته می‌شود. در نتیجه می‌توان به استخراج بهینه منابع نفت‌و‌گاز دست یافت و تولید را به حداکثر و هزینه‌ها را به حداقل رساند.
هاشم‌زاده با اشاره به اینکه به کارگیری سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و بدون اتکا به بودجه دولت در پیشبرد این راهبرد چه میزان اهمیت دارد، گفت: شکستن انحصار توسعه میادین نفت‌و‌گاز کشور همچنین امکان استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در توسعه میادین نفت‌و‌گاز را فراهم می‌کند. شرکت‌های دولتی اغلب از نظر دسترسی به سرمایه و منابع با محدودیت‌هایی مواجه هستند. با مشارکت شرکت‌های غیردولتی و خارجی می‌توان از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای توسعه میدان‌های مشترک کشور بدون اتکا به بودجه دولتی استفاده کرد که این امر باعث ارتقای کارایی در تخصیص منابع و کاهش بار روی بخش عمومی می‌شود و دولت را قادر می‌سازد تا منابع خود را به سایر نیاز‌های مبرم تخصیص دهد.
این کارشناس انرژی در مورد سرمایه‌گذاری خارجی و ورود فناوری‌های نوین و اجازه توسعه همکاری دانش‌بنیان‌ها در جهت بهبود کیفیت برداشت از میادین نفت‌و‌گاز کشور گفت: شکستن انحصار در بخش نفت‌و‌گاز باعث جذب سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود که مزایای متعددی را به همراه دارد. شرکت‌های خارجی تخصص، سرمایه و دسترسی به بازار‌های بین‌المللی را به ارمغان می‌آورند و رشد اقتصادی و پیشرفت‌های فناوری را تحریک می‌کنند. این شرکت‌ها اغلب فناوری‌های پیشرفته، تکنیک‌های اکتشافی نوآورانه و بهترین شیوه‌ها را معرفی می‌کنند که می‌تواند کارایی و بهره‌وری صنعت را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. انتقال دانش و فناوری از شرکت‌های خارجی به نهاد‌های داخلی، یک اثر موجی ایجاد می‌کند و رقابت‌پذیری کلی بخش نفت‌و‌گاز را بهبود می‌بخشد.
وی در پایان گفت: شکستن انحصار و مشارکت شرکت‌های غیردولتی و خارجی در توسعه و استخراج منابع نفت و گاز، مزایای بی‌شماری را برای یک کشور به همراه دارد. از افزایش رقابت‌پذیری و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی گرفته تا رشد اقتصادی و تعادل انرژی، مزیت‌ها بسیار گسترده است. علاوه بر این سرمایه‌گذاری خارجی و معرفی فناوری‌های جدید پتانسیل صنعت را بیشتر افزایش می‌دهد. با تسهیل در صدور پروانه جهت واگذاری میادین نفت‌و‌گاز کشور به بخش خصوصی و پذیرش بخش خصوصی در توسعه میادین نفت و گاز، ایران می‌تواند استخراج منابع خود را بهینه و رشد اقتصادی را تقویت کند و مسئله ناترازی انرژی خود را کنترل کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار