جوان آنلاین: خودروهای پرمصرف و بیکیفیت داخلی از مهمترین عوامل افزایش مصرف بنزین در کشور به شمار میروند. این خودروها علاوه بر اینکه مصرف بنزین را بالا میبرند و بر مشکلات میافزآیند، در زمینه ایجاد آلایندگی نیز برایمان دردسر ساز شدهاند. در همین زمینه باید به سمت اصلاحات مهمی در جهت توسعه خودروهای برقی و جایگزین شدن استفاده از برق و گاز به عنوان سوخت خودرو برویم که هم هزینه کمتری نسبت به تولید بنزین دارند و هم آلایندگی کلانشهرها را کاهش خواهند داد.
واردات بنزین عدمالنفع بالای اقتصادی برای کشور دارد و به لحاظ امنیتی و سیاسی برایمان مشکل ساز میشود. از طرف دیگر، نمیتوانیم تا بینهایت تولید کنیم و همزمان افزایش مصرف هم داشته باشیم. آنان معتقدند لازم است به سرعت سیاستها یی را در راستای بهینهسازی مصرف بنزین، بهبود کیفیت خودروهای داخلی، واردات خودروهای با کیفیت خارجی و دوگانه سوز کردن خودروها به اجرا بگذاریم. واردات خودروهای برقی و هیبریدی میتواند به کاهش مصرف بنزین در کشور کمک کند. از طرف دیگر، فضایی رقابتی ایجاد میشود و خودروسازان بالاجبار به سمت بهبود کیفیت خودروهایشان حرکت میکنند.
خودروهای پرمصرف و بیکیفیت داخلی از مهمترین عوامل افزایش مصرف بنزین در کشور به شمار میروند. این خودروها علاوه بر اینکه مصرف بنزین را بالا میبرند و بر مشکلات میافزآیند، در زمینه ایجاد آلایندگی نیز برایمان دردسر ساز شدهاند. در همین زمینه باید به سمت اصلاحات مهمی در جهت توسعه خودروهای برقی و جایگزین شدن استفاده از برق و گاز به عنوان سوخت خودرو برویم که هم هزینه کمتری نسبت به تولید بنزین دارند و هم آلایندگی کلانشهرها را کاهش خواهند داد.
همچنین تولید خودروهای دوگانه سوز که هم با CNG و هم با بنزین حرکت میکنند، گام مهمی در کاهش مصرف بنزین و حل مشکل ناترازی بنزین در ایران است. با تشویق خودروسازان به تمرکز بر تولید این خودروها، دولت میتواند به طور مؤثر از زیرساخت های موجود سوخت CNG استفاده کند و اتکای کشور به واردات بنزین را کاهش دهد.
یکی از مزیت های کلیدی خودروهای دوگانه سوز، توانایی آنها برای جابهجایی یکپارچه بین CNG و بنزین، بسته به در دسترس بودن و هزینه هر سوخت است. این انعطافپذیری تضمین میکند که رانندگان همیشه میتوانند منبع سوختی را پیدا کنند که مقرون به صرفه و در دسترس باشد، تقاضا برای بنزین را کاهش میدهد و فشار بر عرضه بنزین کشور را کاهش میدهد. برای ایجاد انگیزه بیشتر در تولید و استفاده از خودروهای دوگانه سوز، دولت باید سیاستهایی را ارائه کند که سهمیه مصرف CNG را به خودروهای صنعت حمل و نقل مانند تاکسی و وانت اعطا کند. به جای ارائه سهمیه های اضافی بنزین ارزان، به این خودروها باید سهمیهای متناسب از مصرف سوخت CNG داده شود. این نه تنها استفاده از CNG را به عنوان سوخت تشویق میکند، بلکه تضمین میکند که این وسایل نقلیه در حل مشکل ناترازی بنزین کمک میکنند. علاوه بر ترویج تولید و استفاده از خودروهای دوگانه سوز، دولت باید در توسعه زیرساخت های سوخت CNG نیز سرمایهگذاری کند. ایران در حال حاضر ظرفیت ۲۵ میلیون متر مکعب مصرف سوخت CNG را در زیرساخت های موجود خود دارد. خودروسازان باید از این ظرفیت استفاده کنند و اطمینان حاصل کنند که وسایل نقلیه دوگانه سوز به راحتی در دسترس مصرف کنندگان هستند.
دولت باید برای تولید و خرید خودروهای دوگانه سوز ارائه بدهد. با ارائه مشوقهای مالی مانند معافیتهای مالیاتی و کاهش هزینههای تولید، خودروسازان تشویق میشوند تا خودروهای دوگانه سوز بیشتری تولید کنند و در نتیجه دسترسی آنها را در بازار افزایش دهند. همچنین باید به مصرفکنندگانی که این وسایل نقلیه را انتخاب میکنند، ارائه شود تا گزینههای مقرونبهصرفهتر و جذابتر شوند. اجرای این راهکارها نه تنها اتکای ایران به واردات بنزین را کاهش میدهد، بلکه منجربه کاهش قابل توجه مصرف بنزین میشود. اگر از ظرفیت ۲۵ میلیون مترمکعبی مصرف سوخت CNG به طور کامل استفاده شود، پتانسیل حذف روزانه ۲۵ میلیون لیتر بنزین را دارد. این امر نه تنها موجب صرفه جویی میلیاردها دلاری در منابع ارزی کشور میشود، بلکه فرصتی را برای ایران ایجاد میکند تا با صادرات بنزین به سایر کشورها، تراز تجاری خود را بهبود بخشد. علاوه بر این، ایران با روی آوردن به سوخت های جایگزین مانند CNG، میتواند نگرانی های زیستمحیطی مرتبط با آلودگی هوا را نیز برطرف کند. خودروهای دوگانه سوز که با سوخت CNG کار میکنند آلاینده های مضر به میزان قابل توجهی در مقایسه با خودروهای بنزینی منتشر میکنند. این تغییر به سمت منابع انرژی پاک تأثیر مثبتی بر کیفیت هوای کلانشهرهایی مانند تهران خواهد داشت و کیفیت کلی زندگی ساکنان آن را بهبود میبخشد.
در خاتمه، تولید خودروهای دوگانه سوز توسط خودروسازان ایرانی و ترویج مصرف سوخت جایگزین مانند CNG، گامی تعیین کننده در جهت حل مشکل ناترازی بنزین در کشور است. با تسهیل واردات خودروهای غیر بنزینی، کاهش عوارض گمرکی خودروهای هیبریدی و برقی و تشویق به تولید و استفاده از خودروهای دوگانه سوز، ایران میتواند وابستگی خود به واردات بنزین را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. علاوه بر این، سرمایهگذاری در توسعه زیرساختهای CNG و ارائه برای تولید و خرید خودروهای دوگانه سوز، از این انتقال حمایت بیشتری خواهد کرد. در نهایت، این تلاشها نه تنها باعث کاهش مصرف بنزین و جلوگیری از هدر رفتن منابع ارزی میشود، بلکه به هوای پاکتر و بهبود شرایط محیطی کمک میکند.