کد خبر: 1212901
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۶
مدیرکل دفتر پسماند سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مدیریت غیراصولی پسماند‌ها در کشور سالانه ۸۷ هزارمیلیارد تومان به محیط زیست و انفال آسیب وارد می‌کند.

جوان آنلاین: مدیرکل دفتر پسماند سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مدیریت غیراصولی پسماند‌ها در کشور سالانه ۸۷ هزارمیلیارد تومان به محیط زیست و انفال آسیب وارد می‌کند. 
مهدی خادم‌ثامنی، مدیرکل دفتر پسماند سازمان حفاظت محیط زیست گفت: روزانه ۵۸‌هزار تن و سالانه ۲۰‌میلیون تن پسماند شهری و روستایی، ۴۱۰تن روزانه و ۱۵۹‌هزار تن پسماند عفونی و بیمارستانی، ۳۵۶‌هزار تن روزانه و ۱۳۳‌میلیون تن سالانه پسماند‌های کشاورزی و ۳۰‌هزار تن روزانه پسماند صنعتی و خطرناک در کشور تولید می‌شود. همچنین سالانه ۱۰ تا ۱۱‌میلیون تن پسماند صنعتی ویژه تولید می‌شود که سوءمدیریت آن باعث واردشدن آسیب به آب، خاک و هوای کشور می‌شود. 
وی ادامه داد: از تبدیل پسماند به کود و انرژی، دستگاه‌های استاندارد زباله‌سوز، روش‌های نوین مانند هاضم و پیولیز در جهان برای مدیریت پسماند استفاده می‌شود، اما در کشور این روش‌ها وجود ندارد و از بیش از ۶۰۰مرکز دفن کشور فقط چهار تا پنج مرکز دفن مهندسی داریم و بقیه (حدود ۹۶درصد این مراکز) به روش دفن تلنباری است. 
مدیرکل دفتر پسماند سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه پسماند سالانه ۸۷ هزارمیلیارد تومان به محیط زیست آسیب وارد می‌کند، گفت: روش‌هایی که ما استفاده می‌کنیم، قدیمی است و ۸۰درصد این پسماند‌ها که می‌توان از آن‌ها به طرق مختلف استفاده کرد، دفع می‌شوند. وی گفت: بر اساس گزارش بانک جهانی، آلودگی منابع در سال۲۰۰۴ خسارتی حدود ۸میلیارد دلار به کشور وارد کرد که این رقم در سال۲۰۰۹ به حدود ۱۰میلیارد دلار رسید. مدیرکل دفتر پسماند سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به روند ساماندهی و نظارت بر مدیریت پسماند‌ها در کشور گفت: طبق ماده۲ آیین‌نامه اجرایی قانون مدیریت پسماند، کارگروه ملی مدیریت پسماند‌ها با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و معاونان وزرا برای هماهنگی بین دستگاه‌ها باید تشکیل شود، ضمانت اجرای مصوبات این کارگروه و دستور مقامات عالی قضایی برای اجرای مصوبات آن مورد درخواست است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار