کد خبر: 1213075
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۴:۰۰
به جرئت می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین اشکالات موجود در بحث رفت و آمد‌های جاده‌ای این است که تمام مسئولان آمار‌های درست و دقیقی از تعداد نقاط حادثه خیز در کل کشور دارند، اما هیچ اقدامی در جهت رفع و ساماندهی آن‌ها انجام نمی‌گیرد. 
حوریه ملکی
جوان آنلاین: تعطیلات نوروز در راه است و از هم اکنون افزایش مسافرت‌های جاده‌ها قابل پیش‌بینی است، اما هر سال این رفت و آمد‌ها یک پیوست هم دارد و آن هم بالا رفتن تصادفات جاده‌ای و مرگ و میر‌های ناشی از آن است. به استناد آماری که رسماً اعلام شده حدود ۵هزار و۲۰۰ نقطه حادثه‌خیز در کشور وجود دارد که از این تعداد تقریباً ۸۷۷ نقطه پر حادثه هستند و باید با اولویت برطرف شوند، اما با اینکه قول‌هایی در این رابطه داده می‌شود هنوز اقدام خاصی انجام نگرفته است. 
 
به جرئت می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین اشکالات موجود در بحث رفت و آمد‌های جاده‌ای این است که تمام مسئولان آمار‌های درست و دقیقی از تعداد نقاط حادثه خیز در کل کشور دارند، اما هیچ اقدامی در جهت رفع و ساماندهی آن‌ها انجام نمی‌گیرد. 
مهرماه سال جاری بود که معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: «پس از بررسی‌های کارشناسی و آسیب شناسی راه‌های کشور ۸۷۷ نقطه حادثه خیز جاده‌ای شناسایی شد و این عدد به تصویب کمیسیون ایمنی راه‌ها رسید.» 
 قبل از آن هم رئیس سابق پلیس راهور فراجا گفته بود ما هنوز ۵هزار و۲۰۰ نقطه حادثه خیز در کشور داریم؛ نقاطی که بر اساس تردد‌ها حادثه آنجا رخ می‌دهد که از این تعداد تقریبا ۸۷۷ نقطه پر حادثه هستند که باید با اولویت برطرف شود. 
حالا سال رو به پایان است و آمار و ارقام بدون هیچ کاهشی روز‌های سختی را برای تعطیلات تداعی می‌کنند. 
 
 ناهماهنگی در ارائه آمار
وقتی آمار‌های مختلفی از سوی سازمان‌ها و نهاد‌ها منتشر می‌شود، دیگر نمی‌توان برنامه‌ریزی درستی در جهت رفع مشکلات داشت. 
در همین رابطه شهریار افندی‌زاده، معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه پیش از این مراجع متولی راه‌ها همچون پلیس اعداد متفاوتی از نقاط پرحادثه جاده‌ای تا ۵ هزار نقطه اعلام کرده بودند که با استفاده از داده‌های علمی سازمان راهداری حدود ۸۷۷ مورد آن به تأیید نهاد‌های مسئول رسیده است، می‌گوید: «از حدود ۱۴ سال قبل پلیس اعلام می‌کند ۶۰ درصد سوانح جاده‌ای در ۳۰ کیلومتری منتهی به شهر‌ها روی می‌دهد، آیا این عدد نباید تاکنون تغییر کرده باشد و اساساً آیا این‌ها مبنای علمی دارند؟»
با اینکه مسئولان می‌گویند برنامه‌های زیادی در جهت رفع نقاط حادثه‌خیز دارند، اما گذری به استان‌ها نشان می‌دهد هنوز آمار تصادفات جاده‌ای بالاست. حدود دو ماه پیش رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای کشور گفت: «امسال رفع مشکل ۴۴۰ نقطه حادثه خیز را در دستور کار داشتیم و سعی داریم با وجود همه کمبود‌هایی که داریم تا پایان دولت سیزدهم تمام نقاط حادثه‌خیز را برطرف و به تعهداتمان عمل کنیم.»
داریوش امانی با بیان اینکه با وجود مشکلات اقتصادی موجود، کارگاه‌های جاده‌ای سازمان راهداری در تمامی نقاط کشور فعال هستند، ادامه داد: «روزانه ۱۰ پروژه آماده افتتاح داریم که بی‌نظیر است.» نکته حائز اهمیت اینکه حتماً باید بودجه درستی برای رفع مشکلات جاده‌ها اختصاص یابد و بعد از آن هم نظارت مستمر روی انجام کار‌ها صورت گیرد. در نهایت هم هر استان آمار دقیقی از کار‌های انجام شده در آن منطقه ارائه کند. 
 
 راه‌های هرمزگان در انتظار رئیس‌جمهور
امروزه راه‌ها فقط برای یک گذر ساده نیستند، بلکه ایجاد و افزایش ایمنی جاده‌ها نقش مهم و زیادی در توسعه یک منطقه در حوزه‎‌های مختلف صنعت، افزایش اشتغال و گردشگری دارد که باید به آن توجه ویژه‌ای شود. هرمزگان از جمله استان‌هایی است که بسیاری از جاده‌های آن نیازمند رسیدگی و ساماندهی است. 
هرمزگان یکی از استان‌های جنوبی کشور با مساحت ۷۰ هزار و ۶۹۷کیلومتر مربع است که حدوداً با طول ۹۰۰ کیلومتر مربع در نوار کناری خلیج فارس و دریای عمان قرار گرفته است. این استان دارای ۱۲هزار و ۸۳۸ کیلومتر راه است که ۳۴ کیلومتر آن آزادراه، ۷۷۷کیلومتر بزرگراه، ۶۲۳ کیلومتر راه اصلی، ۳ هزار و ۲۰۲ کیلومتر راه شریانی و فرعی و ۹ هزار و ۹۳۸ کیلومتر راه روستایی است. 
از میزان نقاط حادثه خیز این استان و خطرات آن برای شهروندان همین بس که بدانیم بر اساس آمار‌ها ۷۶ درصد فوتی‌های ناشی از تصادفات این استان سر صحنه رخ می‌دهد. 
در سال ۱۴۰۰ طی سفر ریاست جمهوری به استان هرمزگان شناسایی و حذف این نقاط مصوب شد. پس از آن ۵۴ نقطه حادثه خیز در محور‌های اصلی و فرعی هرمزگان شناسایی و بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای حذف آن‌ها در نظر گرفته شد. 
این در حالی است که جاده گچین - بندرلنگه و پارسیان تا کنون بیشترین تصادفات جاده‌ای را داشته به گونه‌ای که در سال ۱۴۰۱ فرزند یکی از ائمه جمعه شهرستان‌های غربی هرمزگان در جاده گچین - بندرخمیر در یک حادثه رانندگی جان باخته است. 
اواخر آبان ماه بود که استاندار هرمزگان در جلسه شورای راهبری تصادفات استان با بیان اینکه در دولت سیزدهم به دنبال بهبود وضعیت جاده‌های هرمزگان، شناسایی و اصلاح نقاط حادثه خیز هستیم، عنوان کرد: «محور گچین و محور بندرلنگه به پارسیان جزو اولویت‌های اساسی هرمزگان به منظور بهبود شرایط است.»
مهدی دوستی با بیان اینکه برای بهبود این مسیر‌ها اعتبارات زیادی نیاز است، تأکید کرد مشکلات به سرعت رفع خواهد شد. 
با این اوصاف شهروندان می‌گویند مدت‌هاست اصلاح این مسیر در دستور کار مسئولان قرار گرفته، اما تا کنون تکمیل نشده است. 
تردد در این محور بسیار بالاست و تصادفات زیادی در محور بندرلنگه به پارسیان رخ می‌دهد که باید اصلاح جاده با سرعت بیشتر انجام شود. 
هر سال افراد زیادی به دلیل تصادف در این مسیر جان خود را از دست می‌دهند و خانواده‌های زیادی سوگوار می‌شوند. 
هر چند مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هرمزگان با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به هرمزگان می‌گوید: «در دور دوم سفر استانی آیت‌الله رئیسی به این استان ۷۵۲ کیلومتر طرح بهسازی و تعریض راه اصلی و فرعی و احداث راه روستایی به بهره‌برداری خواهد رسید.»
عباس شرفی با بیان اینکه ۲۶۰ کیلومتر راه روستایی نیز با اعتباری حدود ۱۳ هزار و ۴۰ میلیارد ریال در هرمزگان احداث شده است با تأکید بر اینکه پُل بزرگ چارک دنیز در این سفر افتتاح خواهد شد، تصریح می‌کند: «محور‌های بهسازی شده قابل افتتاح شامل تنگ بستک - چاه‌بنارد، جناح – فرامرزان- رویدر است. ضمن اینکه محور پشت‌کوه به سمت سیستان وبلوچستان به‌طول ۲۰ کیلومتر و محور زیرکوه به بشاگرد به‌طول ۱۵ کیلومتر احداث شده است و به بهره‌برداری خواهد رسید.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار